Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2829815_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. februar 2024
J nr.
2024-927
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 7. februar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål 77 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 77
Vil ministeren – i forlængelse af besvarelsen af ULØ – samrådsspørgsmål G og H –
redegøre for, hvorfor og hvordan man er landet på en tidsfrist på 1 år fra første pro-
duceret kWh i forhold til, hvornår en ejer senest skal meddele opstilleren, om ejeren
ønsker at benytte en salgsoption?
Svar
Salgsoptionsordningen blev indført pr. 1. juni 2020. Ordningen giver boligejere in-
den for 0-200 m fra et solcelleanlæg og en afstand på 4-8 gange vindmøllehøjde
for vindmøller mulighed for at sælge sin bolig til opstilleren, såfremt der tilkendes
værditab. Salgsprisen baseres på Taksationsmyndighedens vurdering. Boligejeren
kan anvende salgsoptionen i et år efter anlæggets idriftsættelse.
Af Energiaftale af 29. juni 2018 fremgik det, at der var enighed blandt parterne om
at indføre en salgsoptionsordning med henblik på at forbedre forholdene for de be-
rørte lodsejere og efter den model, der blev anvendt ved testcentrene i Østerild og
Høvsøre. I forbindelse med udvidelse af testcentrene ved Østerild og Høvsøre ved-
tog man en særordning, hvorved naboer inden for ca. 4,5 gange den maksimale
møllehøjde fik tilbudt at sælge deres ejendom til en pris svarende til den offentlige
ejendomsvurdering fratrukket det potentielt tilkendte værditab. Boligejeren skulle
indgive sin anmodning om overdragelse af boligen senest 4 uger efter taksations-
myndighedens afgørelse om værditab.
Som led i udmøntningen af Energiaftalen af 29. juni 2018 blev der i 2019 udarbej-
det et notat, der indeholder en analyse og oplæg til salgsoption. Notatet kan findes
på Energistyrelsens hjemmeside:
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Vindenergi/no-
tat_om_salgsoptionsordning.pdf
Notatet indeholder indledningsvis et afsnit om kendte eksempler på købstilbud. Det
fremgår vedr. Landsaftalen for el og fiberanlæg på landbrugsjord fra 2019, at der
ved placering af visse typer nye luftledningsanlæg nær beboelsesejendom tilbydes
et opkøb af ejendommen. Købstilbuddet gives, inden luftledningsanlægget opføres,
og gælder i et år efter luftledningsanlægget er sat i drift.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor og hvordan man er landet på en tidsfrist på 1 år fra første produceret kWh i forhold til, hvornår en ejer senest skal meddele opstilleren, om ejeren ønsker at benytte en salgsoption
2829815_0002.png
I et senere afsnit er gyldighedsperioden for en ny salgsoptionsordning behandlet
(afsnit 4.5), hvor det bl.a. er anført:
”Ved at lade salgsoptionen gælde i et år efter nettilslutning får naboerne mulighed
for at opleve naboskabet over en lang periode og gennem alle fire årstider. Hvor-
dan vindmøller og solcelleanlæg opleves visuelt afhænger bl.a. af terræn, beplant-
ning og vejrforhold samt færden indenfor og udenfor. Forventningen er, at hvis na-
boskabet prøves af, kan det vise sig mindre generende for beboerne, end de må-
ske havde forventet. Det vurderes således at være en fordel for borgerne, at der gi-
ves et år til at træffe beslutning om eventuel anvendelse af optionen. Omvendt kan
en optionsperiode på et år skabe uvished for opstiller, idet de reelle etableringsom-
kostninger ikke kendes før efter projektets første leveår.”
Og videre:
”Gives en kortere tidsfrist – eksempelvis få måneder – risikeres det, at det ikke når
at blive hverdag for naboerne til VE-anlægget, og at tidspunktet for taksationsmyn-
dighedens afgørelse i praksis vil være bestemmende for periodens længde. Det
hænger sammen med, at der skal ske planlægning og gennemførelse af taksati-
onsmyndighedens besigtigelse og efterfølgende træffes afgørelse, hvilket samlet
set må forventes at tage minimum 3-6 måneder. Med en gyldighedsperiode på un-
der et år vil det ligeledes være årstidsafhængigt, hvordan møllerne og ikke mindst
de mulige genevirkninger opleves. En kort tidsfrist vil til gengæld medføre, at etab-
leringsomkostningerne for opstiller kendes tidligere.”
Der er således i afvejningen lagt vægt på hensynet til naboerne, samtidig med at
opstillerne får afklaring om de potentielle udgifter til ordningen inden for en rimelig
tidshorisont.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2