Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2823221_0001.png
Tale til samråd om regeringens klimapolitiks konsekvenser for landdistrikter
og øer d. 7. februar
Center i departement
Center for strategisk
kommunikation og
Ledelsesbetjening
Kontor
Kontor for tværgående politik
Dato
7. februar 2024
J nr. 
2024 - 433 
/ PEJEN
Tak for ordet, og tak for spørgsmålene.
Jeg sætter pris på, at jeg er blevet inviteret i dag, for at tale
om regeringens klimapolitik, og hvordan landdistrikter og
øer spiller en nøglerolle i den grønne omstilling. Jeg vil
lægge særligt vægt på energiomstillingen, hvor
landdistrikterne spiller en vigtig rolle, og hvor jeg selvsagt
har det primære ressortansvar.
Her står Danmark over for en historisk omstilling til grøn
energi.
Jeg vil gerne lægge ud med at sige, at det er vigtigt for
regeringen, at vi har et land i balance.
Den grønne omstilling rummer en række dilemmaer. På
den ene side bringer den store investeringer med sig – det
betyder vækst, flere jobs og øget værdi af landarealerne.
Samtidigt kan det også give en enorm stolthed over at
bidrage til en grønnere fremtid og vores fælles
forsyningssikkerhed.
På den anden side kommer der nogle store anlæg, som vil
kunne ses. Det vil komme til at ændre de fysiske rammer
for livet på landet.
Det er balancen mellem disse hensyn vi skal finde - og den
balance skal vi tage højde for i de løsninger, vi vælger.
Regeringen har sat sig de mest ambitiøse klimamål for
Danmark nogensinde.
Der skal opføres solceller og vindmøller. Vi skal sikre nok
ladestandere til alle de nye el-biler. Vi skal nedgrave
kilometervis af fjernvarmerør og sætte varmepumper op.
Elnettet skal udbygges markant, og vi skal have
Side 1/6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 7. februar 2024 om konsekvenser for landdistrikter og øer af regeringens klimapolitik
2823221_0002.png
produktionen af brint op at køre. Samtidig skal vi have
bygget et ledningsnet, så vi kan transportere fremtidens
grønne brændstoffer.
En stor del af de opgaver skal udføres i landdistrikterne –
og det er der gode grønne arbejdspladser i. Elektrikere,
smede, VVS’ere, energiteknikere og ingeniører. Vi har brug
for grønne medarbejdere på alle uddannelsesniveauer.
Den grønne omstilling kommer altså med store muligheder
og udvikling, der kan skabe vækst i alle dele af Danmark.
Landdistrikterne spiller en vigtig rolle i den grønne
omstilling, da en stor del af VE-udbygningen sker netop
her. Det er samtidigt vigtigt for regeringen, at naboer og
lokalsamfund får en del af gevinsterne, når vi sætter
vindmøller og solceller op på land.
Derfor har regeringen arbejdet for, at der skal være en
større gevinst ved at lægge jord til udbygning af VE-anlæg
på land – både i form af øget kompensation til naboer og
lokalsamfund, samt særlige vilkår for erhverv.
Jeg er derfor rigtig glad for at regeringen og et bredt flertal
af Folketingets partier i december indgik
Klimaaftale om
mere grøn energi fra sol og vind på land 2023.
Aftalen gør det nemmere at opføre større energiparker.
Dem har vi brug for – for klimaet, for at fortsætte
elektrificeringen af Danmark og for at spille en rolle i
Europas grønne omstilling. Her er vindmøller og solceller er
den hurtigste og billigste vej til mere grøn strøm.
Det skal være en vindersag at have en energipark som
nabo og i lokalsamfundet, og alle skal have del i
gevinsterne. Naboer, lokalsamfund, kommuner og
virksomheder.
Side 2/6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 7. februar 2024 om konsekvenser for landdistrikter og øer af regeringens klimapolitik
2823221_0003.png
Netop derfor hæver aftalen både VE-bonussen, som
tilfalder naboer til VE-anlæg på land, samt grøn pulje, som
gennem kommunerne kommer lokalsamfundene til gode. Vi
skruer op for kompensationen til naboer og sørger for flere
penge, der kan komme lokalsamfundene til gavn.
Aftalen giver samtidigt kommunerne gode muligheder for at
placere erhverv sammen med energiparkerne hvilket er en
mulighed, som kommunerne har været meget interesseret
i.
Vi har aftalt at hæve VE-bonussen med 50 pct. Det betyder
blandt andet, at naboer til VE-anlæg fremover vil modtage
op til 5.000 kr. mere årligt i skattefri bonus, afhængig af det
konkrete anlæg.
Og grøn pulje er øget med 150 pct. Pengene kan anvendes
til en række forskellige formål til lokalsamfundene i de
kommuner, hvor der opsættes VE. Det kunne være en
renovering af forsamlingshuset. En ny vandresti. En ny
naturlegeplads. Alt det er med til at skabe muligheder og
gøre det attraktivt at bosætte sig i lokalsamfundet.
Samlet set betyder det at opstillerne frem mod 2030,
kommer til at bidrage med ca. 2,5 milliarder kr. mere til
kompensation af naboer og lokalsamfund – så de i alt
kommer op til at betale 4,5 milliarder kr. Det er kontant
kompensation og gode muligheder for lokal udvikling.
Udover VE-bonus og grøn pulje har vi også
værditabsordningen, som sikrer, at VE-opstilleren yder
erstatning for tab, der vurderes at være større end 1 pct. af
ejendommens værdi, når der opstilles et VE-anlæg nær
ejendommen.
Det den uafhængige instans Taksationsmyndigheden, der
vurderer, om boliger lider værditab, og hvor stort tabet er.
Myndigheden besigtiger ejendommen og inddrager
konkrete forhold såsom støjgener, herunder gener fra
Side 3/6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 7. februar 2024 om konsekvenser for landdistrikter og øer af regeringens klimapolitik
2823221_0004.png
lavfrekvent støj, gener som følge af skyggekast, visuel
påvirkning og det aktuelle prisniveau i området.
Derudover er der salgsoptionsordningen, som gør det
muligt for nære naboer at frasælge deres bolig til
opstilleren, hvis der tilkendes værditab. Naboerne har
mulighed for at prøve at bo ved siden af VE-anlægget i et
år, efter det er sat i drift, før de skal beslutte, om de vil gøre
brug af salgsoptionen.
Lige nu ser vi en stor stigning i elproduktionen fra især
solenergi. Det er jeg meget glad for, for det giver grønnere
energi til danske hjem og virksomheder. En stor del af de
mange VE-anlæg vil blive sat op i landdistrikterne og på
øerne.
Det er vigtigt, at lokalbefolkningen bakker op om
projekterne. Derfor er jeg også glad for at den nationale
energikrisestab, NEKST, i efteråret præsenterede en række
delanbefalinger, der skal styrke netop den lokale opbakning
til VE på land.
Anbefalingerne drejer sig om blandt andet justering af VE-
ordningerne, som jeg omtalte før, men også om
gennemsigtighed om lokale gevinster og tidlig inddragelse
af lokalbefolkningen. Vi har altså allerede lyttet til
anbefalingerne, og det fortsætter vi med.
Udover den øgede kompensation giver aftalen fra
december også et rygstød til den lokale opbakning, da
opstillere og de enkelte kommuner kan melde forslag til
mulige energiparker ind.
Udbygningen af sol og vind på land sker altså i samspil
med kommunerne. Således sikrer vi os også at løsningerne
tilrettelægges efter de lokale forhold – til gavn for naboer.
Regeringen har en ambition om, at der fortsat skal være
fart på den grønne omstilling.
Side 4/6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 7. februar 2024 om konsekvenser for landdistrikter og øer af regeringens klimapolitik
2823221_0005.png
Lad mig pege på nogle af de store områder med særlig
betydning for landdistrikter og øer, som vi fokuserer på
netop nu:
Inden længe vil vi starte forhandlinger om økonomiske
rammevilkår for brintinfrastruktur.
Med det allerede aftalte på energiområdet har regeringen
banet vejen for, at Danmark i 2030 kan producere nok grøn
strøm til 30 millioner husstande. Vi kommer således til at
producere væsentligt mere strøm, end der skal bruges i
danske hjem. En del skal sendes til udlandet, men en stor
del skal bruges til at lave grøn brint i Danmark. Brinten kan
blandt andet kan bruges i den tunge industri, hvor det kan
være vanskeligt elektrificeres.
Grøn brint kan blive et nyt eksporteventyr for Danmark,
som vindmøllerne har været det. Især den tyske industri er
meget interesseret i at aftage brint.
Derfor kigger vi på, hvordan vi kan opstille fornuftige
rammer for en kommende brintinfrastruktur. En
brintinfrastruktur, der kan udnytte alt den vedvarende
energi, der opstilles især i Jylland og på vestkysten, og
transportere brinten rundt i Danmark, men især syd for
grænsen, gennem en ’jysk brintbackbone’.
Derudover vil regeringen gå fra politisk aftale til konkrete
lovforslag for at følge op på aftalen om energiparker fra
december.
Det betyder, at vi fremsætter det konkrete lovforslag om
justering af VE-ordningerne og en ny lov om større
energiparker.
Jeg ser desuden frem til, at det første udbud for biogas og
andre grønne gasser åbner, hvilket forventeligt sker i løbet
af første halvår 2024. Det forventes, at der skal bygges nye
Side 5/6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 7. februar 2024 om konsekvenser for landdistrikter og øer af regeringens klimapolitik
2823221_0006.png
biogasanlæg, som typisk placeres i landdistrikter, hvor der
er god adgang til at købe restprodukter fra landbruget til
produktionen.
Jeg vil gerne slutte af med at gentage, at landdistrikter og
øer spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling. Det er
vigtigt for regeringen, at grøn omstilling og lokal udvikling
hænger sammen.
Derfor er jeg også glad for, at jeg generelt oplever, at de
berørte borgere og kommuner er interesserede i at finde
gode løsninger på de udfordringer, vi står over for som
samfund.
Tak for ordet.
Side 6/6