Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2824830_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 18. januar 2024 (ULØ alm.
del
spørgsmål 53) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Hvordan
vil ministeren sikre et uvildigt og upartisk datagrundlag for konse-
kvensberegningerne (under fuldt rådgiveransvar), så vindmølleindustrien og
DTU ikke egenhændigt fastsætter kriterierne og beregningerne for testcenter-
placering?”
Svar:
Partierne bag den politiske
aftale
Gode rammevilkår for test af prototype- og se-
rie 0- vindmøller
af 15. december 2021 har den 1. februar 2024 truffet beslut-
ning om at igangsætte en miljø- og konsekvensvurdering af en udvidelse og til-
pasning af Østerild med mulighed for at opstille fem testvindmøller på op til
450 meters højde.
Den politiske beslutning er truffet på et uvildigt og upartisk fagligt grundlag i
form af Plan- og Landdistriktsstyrelsens indledende og målrettede screeninger
for arealer til et eventuelt tredje testcenter. Screeningerne er gennemført med
inddragelse af de berørte kommuner og relevante myndigheder samt med tek-
niske input fra vindbranchen og DTU. Screeningsresultaterne er løbende blevet
forelagt aftalekredsen samt offentliggjort på planinfo.dk.
Screeningernes overordnede formål har været at identificere arealer, der er
teknisk egnede til test af høje vindmøller, samtidig med at antallet af nødven-
dige ekspropriationer begrænses, og hensyn til natur og miljø samt øvrige nati-
onale interesser afdækkes og varetages bedst muligt.
Miljø- og habitatkonsekvensvurderingens overordnede formål er at gennem-
føre en grundig og detaljeret vurdering af det konkrete scenaries påvirkning af
naboer til testcentret samt af miljø og natur, herunder mulighederne for kom-
pensationsnatur og afværgeforanstaltninger ift. evt. negativ påvirkning af be-
skyttet natur. Plan- og Landdistriktsstyrelsen er som anlægsmyndighed over-
ordnet ansvarlig for vurderingen, som gennemføres med ekstern faglig bistand
fra et miljøkonsulentfirma, der udvælges på baggrund af et EU-udbud, og med
faglig/teknisk bistand fra relevante myndigheder, vindbranchen og DTU.
Særligt i forhold til antallet af nødvendige ekspropriationer viser den målret-
tede screening for en udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter foreløbig, at
omkring 24 boliger og 11 sommerhuse forventeligt vil skulle nedlægges på
grund af overskridelse af de gældende støjgrænser for beboelse, mens det ind-
går i den politiske aftale af 1. februar 2024, at beboelserne i Frøstruplejren vil
kunne fortsætte ved, at støjkravene for lejrens område sidestilles med de støj-
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 367801
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til ministeriet
Dato: 14. februar 2024
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om, hvor mange boliger der forventes at skulle eksproprieres, og hvor mange borgere der i den forbindelse vil skulle finde et nyt hjem, hvis det besluttes at etablere et tredje testcenter for prototypevindmøller på et af de områder, der i øjeblikket undersøges
2824830_0002.png
krav, der gælder for spredt bebyggelse i det åbne land i øvrigt. Det nærmere be-
hov for nedlæggelse af boliger vil skulle belyses i den kommende miljø- og ha-
bitatkonsekvensvurdering.
I det hidtidige forløb er alle screeningsresultater som nævnt løbende lagt åbent
frem på planinfo.dk. Ministeren for byer og landdistrikter deltog desuden lør-
dag den 3. februar 2024 på et velbesøgt borgermøde i Østerild Multicenter,
hvor lokale beboere og interesserede havde mulighed for at stille både faglige
og politiske spørgsmål til de gennemførte screeninger og til aftalekredsens be-
slutning om at gennemføre en miljø- og habitatkonsekvensvurdering.
Også i den kommende proces vil lokalbefolkningen og offentligheden blive ind-
draget, blandt andet gennem informationsmøder samt ved skriftlig orientering
af de direkte berørte ejere af boliger og sommerhuse m.v. Derudover vil lokal-
befolkningen og offentligheden vil blive inddraget gennem borgermøder, hvor
der vil være mulighed for at fremkomme med input og forslag til emner, der
skal afdækkes i miljø- og habitatkonsekvensvurderingen, ligesom resultatet af
miljø- og habitatkonsekvensvurderingen vil være genstand for offentlig høring.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen sætter nu miljø- og habitatkonsekvensvurde-
ringen i gang. Processen forventes at vare 1�½-2 år, hvorefter der kan træffes
endelig politisk beslutning om en eventuel udvidelse og tilpasning af Østerild
Testcenter. Det vil i givet fald skulle ske ved udarbejdelse af en anlægslov for
de nye testfaciliteter, som vil skulle vedtages af at flertal i Folketinget.
Akt nr.:
Side 2
Thomas Danielsen
/ Karin Ellen Kragshave