Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2818156_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 204
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-8547
Doknr.
326254
Dato
19-11-2020
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 4. september 2020 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 204 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed be-
svares endeligt.
Spørgsmål nr. 204:
”Vil ministeren oplyse, hvor langt man økonomisk er fra at have indført landevejsprin-
cippet hvad angår færgedriften? Ministeren bedes opgøre det både samlet set og for de
enkelte færgeruter, inkl. Samsø og Bornholm, og om nødvendigt med bidrag fra trans-
portministeren.”
Svar:
I forhold til de ikke-statslige færgeruter, der er omfattet af Social- og Indenrigsmini-
steriets tilskudsordning til takstnedsættelser på passagerområdet, kan jeg oplyse, at
landevejsprincippet er udvidet ad flere ombæringer således, at der i dag er et fuldt lan-
devejsprincip med undtagelse af skolernes sommerferie.
Baggrunden for at undtage skolernes sommerferie har været at modvirke, at tilskuds-
ordningen til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet bidrager til at skabe ka-
pacitetsproblemer på den lokale færge og trængsel på vejene i sommerferien.
Social- og Indenrigsministeriet har foretaget en beregning af, hvad det vil koste at in-
kludere skolernes sommerferie i landevejsprincippet i forhold til de ikke-statslige fær-
geruter. Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i trafik- og omsætningstal for
2016/17, som blev indhentet af det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium i
forbindelse med en evaluering af de to tilskudsordninger til nedsættelse af færgetak-
ster for henholdsvis godstransport og passagerbefordring.
Fordelingsnøglen for de ikke-statslige færgeruter blev ændret på passagerområdet
med udgangspunkt i de indhentede trafik- og omsætningstal for 2016/17. Som følge
heraf blev der tilført yderligere 5,4 mio. kr. årligt til tilskudsordningen på passagerom-
rådet med henblik på at kompensere de kommuner, der ellers ville stå til et tab som
følge af den nye fordelingsnøgle. Disse nye midler indgår i beregningen.
For så vidt angår de statslige færgeruter har jeg anmodet transportministeren om et
bidrag til besvarelsen.
Transport- og Boligministeriet har foretaget beregninger vedrørende landevejsprincip-
pet, for så vidt angår færgedriften af de statslige ruter til Samsø og Bornholm baseret
på 2019-tal for omsætning og trafiktal.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om definitionen, kriterierne og standardberegningen på landevejsprincippet
2818156_0002.png
Bilag 1 viser, hvad det årligt vil koste at indføre et fuldt landevejsprincip på ruteniveau
og samlet set med udgangspunkt i den definition af landevejsprincippet, som blev poli-
tisk aftalt i forbindelse med ordningens indførelse i 2015.
Som det fremgår af Bilag 1, vil det samlet koste ca. 44,5 mio. kr. årligt at indføre et
fuldt landevejsprincip, inkl. skolernes sommerferie, for de ikke-statslige færgeruter. I
forhold til de statslige færgeruter viser beregningerne, at der allerede er mere end et
fuldt landevejsprincip samlet set på færgeruterne til Bornholm, mens det vil koste ca.
0,8 mio. kr. årligt at indføre et fuldt landevejsprincip på færgeruten Samsø
Kalund-
borg.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag 1
Oversigt over årlig meromkostning ved at indføre et fuldt landevejsprincip
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om definitionen, kriterierne og standardberegningen på landevejsprincippet
2818156_0003.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 204
Offentligt
Enhed
Opgaver og
Struktur
Sagsbehandler
Nanna Kjems
Ketelsen/Mona
Boel Østergaard
Koordineret
med
Bilag 1: Oversigt over årlig meromkostning ved fuldt
landevejsprincip
Nedenfor følger oversigt over årlig meromkostning på ruteniveau ved indførelse af
fuldt landevejsprincip for statslige og ikke-statslige færgeruter (2020-pl).
Tabel 1
Tilskudsbehov ved indførelse af fuldt landevejsprincip (i 1000 kr.)
Kommune
Rute
Tilskudsbehov ved
Meromkostning ved
indførelse af fuldt Nuværende tilskud
indførelse af fuldt
landevejsprincip
landevejsprincip
Sagsnr.
2020 - 8547
Doknr.
320217
Dato
06-11-2020
Ikke-statslige færgeruter
Holbæk
Holbæk
Kalundborg
Kalundborg
Slagelse
Slagelse
Lolland
Lolland
Lolland
Assens
Faaborg-Midtfyn
Faaborg-Midtfyn
Svendborg
Svendborg
Langeland
Ærø
Ærø
Ærø
Ærø
Ærø
Haderslev
Fanø
Aabenraa
Horsens
Struer
Norddjurs
Orø-Holbæk
Orø-Hammer bakker
Havnsø-Sejerø
Havnsø-Nekselø
Agersø-Stigsnæs
Omø-Stigsnæs
Askø-Bandholm
Fejø-Kragenæs
Femø-Kragenæs
Baagø-Assens
Lyø-Avernakø-Faaborg
Bjørnø-Faaborg
Skarø-Drejø-Svendborg
Hjortø-Svendborg
Strynø-Rudkøbing
Søby-Faaborg
Ærøskøbing-Svendborg
Søby-Fynshav
Birkholm-Marstal
Marstal-Rudkøbing
Aarø-Aarøsund
Fanø-Esbjerg
Barsø-Barsø-Landing
Endelave-Snaptun
Venø-Kleppen
Anholt-Grenaa
339
8.664
1.086
257
1.464
949
356
2.691
917
472
1.797
256
456
18
404
2.495
22.165
4.638
33
-
1.454
34.030
225
612
1.883
3.118
297
6.029
868
319
814
533
215
1.167
500
383
1.531
236
299
18
319
1.593
15.680
2.990
29
-
1.031
23.853
213
403
1.053
1.818
43
2.635
218
-61
650
415
141
1.525
417
90
266
20
157
0
86
903
6.486
1.648
4
-
423
10.178
11
210
831
1.300
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om definitionen, kriterierne og standardberegningen på landevejsprincippet
2818156_0004.png
Odder
Samsø
Hedensted
Skive
Læsø
Aalborg
Tunø-Hou
Hou-Samsø
Hjarnø-Snaptun
Fur-Branden
Læsø-Frederikshavn
Egholm-Aalborg
I alt
1.535
24.755
684
3.695
13.245
186
134.882
1.022
16.384
560
1.709
8.421
120
90.403
514
8.371
124
1.985
4.824
67
44.480
Statslige færgeruter
Bornholm
Samsø
Rønne-Ystad/Rønne-Køge
Samsø-Kalundborg
51.562
6.901
52.700
6.057
-1.138
844
Anm.: Alle tal er angivet i årets pl.
Ved angivelsen af tilskudsbehovet for de ikke-statslige færgeruter er der inkluderet ekstra tilførte midler, som følge af ny
fordelingsnøgle, jf. politisk aftale af 2. november 2018.
Mindre variationer kan forekomme som følge af afrunding.
I forhold til færgeruterne til Bornholm er der kun en kontrakt, og der er følgelig givet et samlet tilskud.
I forhold til den private færgerute Marstal-Rudkøbing er der tale om, at der gives et samlet tilskud til Ærø Kommune, som
fordeles mellem kommunen og den private færgerute på grundlag af en lokal aftale.
Kilde: Danmarks Statistik, Social- og Indenrigsministeriet og Transport- og Boligministeriet.
2