Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Dato: 31-01-2024
Enhed: Finansiering
Sagsbeh: enir
Sagsnr.:2024 - 1022
Dok. nr.: 87254
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 47 (Alm. del), som Udvalget for
Landdistrikter og Øer har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 16. januar
2024.
Spørgsmål nr. 47:
”Vil
ministeren oplyse definitionen, kriterierne og standardberegningen på
landevejsprincippet, der skal anvendes til at beregne taksterne på
færgeruterne omfattet af landevejsprincippet, der betyder at det skal koste
det samme at sejle en kilometer som det koster at køre en kilometer på
landevej?”
Svar:
I besvarelsen tages udgangspunkt i de kommunale tilskud til takstnedsættelser for
passagerbefordring på færgeruter i kommunerne, som ydes under Indenrigs- og
Sundhedsministeriets område.
Efter udligningslovens § 21 b ydes således tilskud for samlet 99,3 mio. kr. til
nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring i 21 kommuner.
Tilskudsordningen har baggrund i brede politiske aftaler i 2016 og 2018 og er med
aftalen for 2018 fastsat med henblik på at indføre et såkaldt landevejsprincip i alle
årets 52 uger undtagen seks uger med højsæson for turisme. Med finansloven for
2024 er afsat ekstra 51 mio. kr. årligt i 2024-2027 til at udvide ordningen med disse
sidste seks uger. Det svarer til en forhøjelse af tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster for passagerer på 50 pct.
I lovbemærkninger til ændringen af udligningsloven i 2016 (L 179 af 27. april 2016),
er landevejsprincippet beskrevet som et princip om, at billetprisen for at sejle med
en færge fastsættes således, at den svarer til omkostningen ved at køre en
tilsvarende strækning på landevej. Samtidig fremgår i forhold til den konkrete
implementering af landevejsprincippet, at nedsættelsen af færgetakster for
passagerbefordring vil ske med udgangspunkt i billetstrukturen for den enkelte
færgerute. Beslutningen om, hvorledes tilskuddet skal fordeles på de forskellige
billettyper, træffes således lokalt.
Det er dermed op til kommunerne nærmere at udmønte tilskuddene til
takstnedsættelser lokalt ud fra lokale hensyn og behov. Det bemærkes, at
kommunerne årligt skal redegøre for, at tilskuddene er anvendt til formålet.
Ved indførelsen af ordningen blev følgende
–
med enkelte justeringer
–
lagt til
grund for fastsættelsen af tilskud, jf. igen lovbemærkningerne til ovenstående
lovændring fra 2016: