Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 29
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Den 21. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 29 (ULØ alm. del) stillet den 6. december 2023 af
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 29
”
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det gamle jernbanespor fra Kolding til Hejlsminde nu er et
dige i Kystdirektoratets optik, og præcis hvornår det er blevet registreret som dige? Kolding
Kommune mener ikke, det er et dige, og det har nu den konkrete betydning, at Banedæmningen
21, 6094 Hejls, som den eneste bygning på vejen, ikke kan få erstatning efter stormfloden.”
Svar
Lov om visse naturskader m.v., som indeholder bestemmelser om erstatninger efter stormflod, og
som også indeholder bestemmelser om Naturskaderådet, ligger under Erhvervsministeriets
ressort.
Det er Naturskaderådet, der træffer afgørelse i sager om erstatning for bl.a. stormflod, når
forsikringsselskabernes afgørelser er påklaget af skadelidte. Naturskaderådet har tilknyttet en
række sagkyndige, som rådet kan trække på i faglige spørgsmål, herunder i Kystdirektoratet ift.
stormflod og andre faglige spørgsmål i relation til kystbeskyttelse, fx diger.
Det fremgår af § 2 stk. 2, nr. 6, i lov om visse naturskader,
at ”Fast
ejendom, der ligger uden for
et dige”
ikke kan få erstatning. Naturskaderådet har på
vegne af forsikringsselskabet til brug for
dennes vurdering af skadesanmeldelserne affødt af stormfloden 20.-21. oktober 2023 henvendt
sig til Kystdirektoratets sagkyndige med henblik på en faglig vurdering af, hvorvidt der befinder
sig et dige bag ejendommen på den pågældende adresse i Kolding, som spørgsmålet henviser til.
Der findes ikke en fuldstændig og autoritativ kortlægning af alle havdiger i Danmark.
Kystdirektoratet har et digitalt kort med de havdiger, som Kystdirektoratet har registreret. Det
digitale kort er vejledende og udstilles på www.kystatlas.dk. Kortet opdateres med nye
oplysninger om diger i takt med, at Kystdirektoratet får kendskab til dem. Det sker typisk, når
kommunerne som myndighed giver tilladelse til nye diger. Kystdirektoratet laver faglige
vurderinger i helt konkrete sager, når Naturskaderådet beder om Kystdirektoratets vurdering i
sin egenskab som sagkyndig for rådet.
Den pågældende ejendom, der spørges til, ligger med få meter ned til havet ligesom en række
andre ejendomme. Umiddelbart bag ved disse ejendomme er en vej ved navn Banedæmningen.
Der er tilsyneladende, som navnet på vejen også indikerer, tale om et tidligere banetracé, som er
højtliggende ift. det omkringliggende terræn og bygget som en dæmning. Det må formodes, at det
er konstrueret sådan for, at togbanen har ligget tørt, væk fra højtstående grundvand og beskyttet
mod oversvømmelse fra havet. Denne dæmning har endvidere den funktion, at det kan beskytte
mod oversvømmelse fra havvand i det bagvedliggende terræn, og derved har det i praksis
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
www.mim.dk