Transportministeren
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
18. december 2023
2023-5283
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministeren redegøre for definitionen på genvejsfærger og sende
en oversigt til udvalget over genvejsfærgeruter, antal genvejsfær-
ger, og hvor meget de hver får i tilskud? Spørgsmålet stilles som
opfølgning på samråd med transportministeren den 22. november
2023 om færgedrift til øerne og sikring af landevejsprincippet, jf.
samrådsspørgsmålene A og B (ULØ alm. del).
Svar:
Genvejsfærger er færger, der tilbyder en genvej mellem to destina-
tioner, hvorimellem det også er muligt at køre ad vejforbindelser.
Der er både statslige genvejsfærgeruter, kommunalt støttede gen-
vejsfærgeruter og kommercielt drevne genvejsfærgeruter.
Transportministeriet yder tilskud til Bøjden-Fynshav og Sund &
Bælt yder tilskud til Tårs-Spodsbjerg som vist i tabel 1.
Tabel 1: De statslige genvejsfærgeruter
Kontraktholder
Sund&Bælt
Transportministeriet
Total
Kilde: Oplyst af Sund & Bælt samt af Transportministeriet
Færgerute
Tårs-Spodsbjerg
Bøjden-Fynshav
Tilskud i 2022
38,5 mio. kr.
12,3 mio. kr.
50,8 mio. kr.
Det er Sund & Bælt, herunder A/S Storebælt, der håndterer den
statslige genvejsfærgerute Spodsbjerg-Tårs i henhold til Lov om
færgefart § 2, stk. 5. Der er indgået kontrakt med Molslinjen om at
besejle ruten til og med 2028. I 2022 udbetalte A/S Storebælt
driftstilskud på 38,5 mio. kr. som er finansieret af indtægter fra
Storebæltsbroen.