Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2922813_0001.png
Afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvens-
rapport for udvidelse og tilpasning af det nationale
testcenter for store vindmøller ved Østerild i
Thisted Kommune
Indkaldelse af idéer og forslag
Maj 2024
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
Titel:
Indkaldelse af idéer og forslag
Udgivet:
Maj 2024
Ophavsret:
Illustrationer er udarbejdet af Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Forsidefoto:
Rasmus Bække Rasborg
Udgiver:
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: 3330 7010
M: [email protected]
W: plst.dk
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0003.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0004.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Indledning
Regeringen har den 1. februar 2024 sammen med
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
indgået aftale om at igangsætte en miljø- og habi-
tatkonsekvensvurdering af muligheden for at udvide
og tilpasse Østerild Testcenter i Thisted Kommune
for at muliggøre test af prototypevindmøller på op til
450 meter. Vurderingen skal inkludere muligheden for
test af integration af vindmølle- og PtX-teknologi, og
udføres i overensstemmelse med den indgåede aftale,
som kan ses på
www.blkm.dk
Det følger af den politiske aftale, at der med opstart
sommeren 2024 og forventeligt 12-18 måneder frem
skal gennemføres en miljø- og habitatkonsekvensvur-
dering af den påtænkte udvidelse og tilpasning. Mil-
jø- og habitatkonsekvensvurderingen skal afklare, om
det er muligt at gennemføre den påtænkte ændring
af testcentret i overensstemmelse med miljølovgivnin-
gen.
Med dette idéoplæg inviteres borgere og andre inte-
ressenter til at stille spørgsmål og komme med idéer
og forslag til emner, der med fordel kan belyses i den
forestående miljø- og habitatkonsekvensvurdering af
udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter. Idéop-
lægget beskriver projektet og de af projektets mulige
miljøpåvirkninger, der indledningsvist vurderes at være
væsentlige.
Hvem er ansvarlig for projektet?
De to nationale testcentre for store vindmøller i Høvsøre
og Østerild er omfattet af samme lov (Bekendtgørelse
af lov om testcentre for store vindmøller ved Høvsøre
og Østerild, lovbekendtgørelse nr. 1069 af 21. august
2018).
Det er regeringen ved By- Land- og Kirkeministeriet,
der er den ansvarlige myndighed for testcenterloven.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen under By- Land- og
Kirkeministeriet vil stå for det lovforberedende arbejde,
herunder gennemførelsen af miljø- og habitatkonse-
kvensvurderingen og den forudgående idéfase.
Til gennemførelse af miljø- og habitatkonsekvensvur-
deringen indgår styrelsen aftale med eksterne
miljøkonsulenter, som vil stå for gennemførelse af
alle relevante undersøgelser samt udarbejdelse af en
rapport.
Styrelsen vil løbende inddrage relevante myndigheder
til kvalitetssikring. DTU og vindbranchen vil have an-
svar for at levere de nødvendige tekniske beskrivelser
af projektet.
Om miljø- og habitatkonsekvensvurde-
ring
Den foreslåede udvidelse og tilpasning af
testcentret ved Østerild vil kræve en ændring
af Lov om testcentre for store vindmøller ved
Høvsøre og Østerild, som er en anlægslov.
Anlægslove er omfattet af reglerne i lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM) (lovbekendtgørelse
nr. 4 af 3. januar 2023), også kaldet miljø-
vurderingsloven. En udvidelse og tilpasning
af Østerild Testcenter kræver således, at der
udarbejdes en vurdering af de miljø- og
habitatmæssige konsekvenser af udvidelsen
og tilpasningen af testcentret. Når miljø- og
habitatkonsekvensvurderingen er gennemført
(i 2025), vil regeringen sammen med de øv-
rige partier tage stilling til, om udvidelsen og
tilpasningen af testcentret skal gennemføres.
Det vil i givet fald ske gennem en ændring af
testcenterloven (anlægslov), der skal vedtages
af Folketinget.
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0005.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Beskrivelse af projektet
Østerild Testcenter blev etableret i 2012 i Thisted
Kommune. Testcentret har i dag syv testpladser til test
af op til 330 meter høje vindmøller og to standpladser
til test af vindmøller på op til 250 meter. Danmarks
Tekniske Universitet (DTU) står for anlæg og drift af
testcenteret. Miljø- og habitatkonsekvensvurderingen
skal undersøge konsekvensen af at udvide testcenteret
med flere og større vindmøller samt anlæg til test af
integration af PtX teknologi i form af brintproduktion
ved elektrolyse.
Flere og større vindmøller
Testcenteret ønskes udvidet med tre nye testpladser
nord for det eksisterende center og tilpasning af de
to nordligste nuværende testpladser med op til 450 m
høje vindmøller. Det vil betyde, at Østerild Testcenter
samlet vil kunne rumme 12 testpladser, heraf syv
sydlige møller med den nuværende højde på op til
hhv. 250 meter (for den sydligste mølle), 330 meter (for
de næste seks møller) og fem nordlige møller på op
til 450 meters højde. Vindmøllerne kan være udformet
på forskellige måder af hensyn til testbehovet.
Kort 1 viser hovedscenariet for placering af de fem nye
møller. Der indgår i miljø- og habitatkonsekvensvur-
deringen yderligere et scenarie, hvor møllerne er
placeret i en række ret mod nord. En nordsydgående
møllerække vil være længere end den knækkede
nordøst-gående møllerække for at opnå afstand til
kirken og kirkegården ved Hjardemål Klit (der er krav
om 450 meter i alle scenarier). Jo mere ret mod nord
møllerækken er, jo mere forventes det, at kysten på-
virker vindforholdene negativt ift. test af vindmøller.
I praksis kan det betyde færre egnede måledage og
dermed en eller flere testpladser af lavere testteknisk
kvalitet, end hvis møllerækken er drejet en smule mod
nordøst.
Det vil kræve yderligere undersøgelser at vurdere,
hvor stor en påvirkning det vil have på særligt den
nordligste vindmølleplacering. Det vil parallelt med
miljø- og habitatkonsekvensvurderingen blive under-
søgt, om møllerækken kan rettes mere op og stadig
bevare de måletekniske kvaliteter. Herved forventes
det, at antallet af boliger, der vil skulle nedlægges, vil
kunne reduceres med 2-4 boliger. Undersøgelserne
skal ligeledes bruges til at fastlægge omfanget af
skovfældning i vindfeltet vest for vindmøllerækken.
Kort 1: Oversigtskort over Østerild Testcenter inklusiv den
eventuelle tilpasning og udvidelse.
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0006.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Meteorologimaster til måling af vindforholdene.
Kabellægning af elforsyning og netværk til
testpladserne og målemaster.
På hver testplads vil der være et hus, hvor man
tilslutter el og netværk.
Ved hver målemast vil der være et arbejdsareal
og en teknikbygning.
Forlængelse af ny cykel/gangsti til gæster
parallelt med den nye del af testcentervej.
En supplerende elforsyningscentral på 66 kV.
Testcentervej vil skulle udvides fra otte meter til 14
meters bredde og forlænges med omkring 2.800
meter. Der er en vejgennemføring af to offentlige veje
– Klitvejen og Bredlundvejen – gennem forlængelsen
af Testcentervej. Testcentervej lukkes med bomme ud
til Klitvejen og Bredlundsvejen, og vejene vil derfor
fortsat være åben for offentlig trafik. Vejene lukkes,
når store transporter skal passere over vejene via
Testcentervej.
Test af integration mellem vindmølle- og PtX-
teknologi
Miljø- og habitatkonsekvensvurderingen skal i hen-
hold til den politiske aftale inkludere muligheden for
test af integration af vindmølle- og PtX-teknologi (i
dette tilfælde brint fremstillet ved hjælp af elektro-
lyse). Testanlæggene forventes at være integreret i
vindmøllestrukturen (tårn, fundament, vindmøllehat)
eller placeret nær ved vindmøllen. Testanlæggene
vil bestå af elektrolyseanlæg, midlertidige bygninger,
kompressorer, oplagstanke, beholdere, større tanke
til havvand, køletårne og tryksystemer. Anlægget kan
have højde på op til 20 meter. Arealet til opstilling af
testanlæg forventes at udgøre op til 3.000 kvm. Der
ønskes mulighed for at teste elektrolyseanlæg ved
alle 12 vindmøller, med mulighed for opstilling af fire
testanlæg på samme tid, dog kun med afprøvning af
to testanlæg samtidig. Ved den fulde udbygning af
testanlæg kan der forventes en samlet produktion på
2.000 tons brint om året som følge af de forskellige
tests. Der vil dog kun være oplag af op til fem tons
Kort 2: Det undersøges, om det er muligt at justere møll-
eplaceringerne inden for det kileformede område for at
reducere antallet af ekspropriation af boliger. Møllerne
placeres uagtet i en sikkerhedsafstand på 450 m fra Hjar-
demål Klit Kirke.
Mellem hver af de nye møller skal der være 800 meter,
og 1.000 meter vest for den nye møllerække skal der
til hver mølle etableres en målemast. Der er i dag tre
radarstyrede lysmaster på testcentret, alle med en
højde på 250 meter, og med udvidelsen af testcentret,
skal der forventeligt etableres yderligere en tilsvarende
lysmast.
Til hver testplads etableres der:
Befæstede arbejdsarealer til vindmøllepladserne
på ca. 200 x 300 meter
En kranplads til montering, udskiftning og service
af vindmøllen.
Adgangsveje ud til målemasterne.
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0007.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
brint ad gangen. Elektrolyseanlæggene producerer
derudover ilt. Ved den fulde udbygning af testcentret
vil der være en produktion af 15.000 tons ilt. Det
anslås, at der med den fulde udbygning af elektro-
lysetestanlæg vil være behov for 30.000 m3 vand pr.
år. Ved anvendelse af saltvand, vil der skulle ske en
afsaltning af vandet, hvilket skaber såkaldt salt-lage
(brine). En nærmere plan for bortskaffelse af dette vil
blive udarbejdet i overensstemmelse med gældende
lovgivning.
Brint vil blive afbrændt i et lukket flaring anlæg eller
kørt væk i tankvogne, mens ilt vil blive lukket ud i
atmosfæren eller kørt væk i tankvogne. Til produktion
af brint anvendes vand. Vand vil blive transporteret til
testcenteret i tankvogne og der laves lokale grund-
vandsboringer. Under elektrolyseprocessen produce-
res der derudover varme. Overskudsvarme vil i første
omgang blive bortskaffet via køleanlæg.
Vindmøller og brint
PtX, eller Power-to-X, er en teknologi, der ved
hjælp af elektrolyse bruger elektricitet (power)
til at spalte vand til ilt og til brint, der kan indgå
i brændstoffer, kemikalier og materialer (X).
Danmark har i kraft af de gode forhold for
vindenergi et enormt potentiale for at bidrage
og blande sig i toppen af det globale marked.
Kilde:
Nu kickstartes dansk produktion af grøn
brint med udbud til 1,25 milliarder kroner
(kefm.dk)
Produktionen af brint kræver vand
(uden ioner og mineraler) og elektricitet. Ved
elektrolyse, spaltes vandmolekylet i brint og
oxygen. Det er en forudsætning for opsætning
af elektrolyseanlæg integreret i vindmøller til
opstilling på havet, at der er gennemført en af-
prøvning i fuldskala for at sikre funktionaliteten
af anlægget. Fuldskalaafprøvningen skal ske
på prototypen, i dette tilfælde en vindmølle
med integreret elektrolyseanlæg.
Trafik og transport
Udbygning og tilpasning af Østerild Testcenter vil
medføre øget trafik i området. I dag er der til- og
frakørsel med ca. 13 lastbiler til testcentret pr. dag.
Derudover passerer ca. 50-60 personbiler dagligt
ind og ud af testcentret. Med en fuld udvidelse og
tilpasning af testcentret samt mulighed for test af
integration mellem vindmølle- og PtX-teknologi,
kan antallet af daglige lastbiltransporter ind og ud af
testcenterområdet forventes at stige til ca. 34. Tallene
for lastbiltransporter vil fortsat generelt være lavere
i weekender. Samtidig kan øgede turisttal medføre
flere persontransporter – også i weekender. Tallene for
både lastbil- og persontransporter er gennemsnitstal
over året. DTU har fået foretaget en transportanalyse
af strækningen mellem Østerild Testcenter og Hanst-
holm Havn, hvorfra ind- og udskibning i relation til
testcentret fortsat vil forventes at ske. Analysen peger
Østerild Testcenter set fra nord mod syd. Kilde: Poul Falk,
DTU
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
7
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0008.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
på et behov for mindre tilpasninger af vejudlæggene
og nærstående beplantning og skiltning omkring
vejene. Det er endnu ikke endeligt afklaret, om udvi-
delse og tilpasning af Østerild Testcenter kan medføre
behov for tilpasninger af Hanstholm Havn, der i dag
benyttes til ind- og udskibning af mølledele mv. Hvis
det viser sig nødvendigt, vil disse tilpasninger skulle
indgå i miljø- og habitatkonsekvensvurderingen.
Ændringer i offentlighedens adgang
Som følge af muligheden for at teste brintteknologi
på testcentret, vil der være krav om opsætning af
hegn omkring forsøgsinstallationerne af hensyn til
sikkerheden. Der vil derudover ikke ske ændringer i
offentlighedens adgang til Østerild Testcenter, naturen
omkring eller besøgscentret.
Turisme
I 2023 besøgte 50.000 turister testcentret. Thisted
kommune, DTU, Vestas, Siemens og Naturstyrelsen
arbejder på at udvikle udstillingsfaciliteterne på be-
søgscenteret og udstillingsfaciliteterne i testområdet
og det forventes at antallet af turister vil stige de
kommende år til omkring 75.000 pr. år.
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
8
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0009.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Miljøvurdering
Projektets miljøpåvirkninger
Miljøkonsekvensvurderingen har til formål at belyse
de væsentlige miljøkonsekvenser af projektet og på
baggrund heraf at tilpasse projektets udformning,
så væsentlige negative konsekvenser for miljøet og
naturen så vidt muligt undgås eller begrænses.
Miljøkonsekvensvurderingen vil belyse en række
miljøpåvirkninger:
Menneskers sundhed i kraft af støjpåvirkning, lys
og øget trafik.
Den biologiske mangfoldighed i kraft af påvirk-
ning af områdets natur.
Jordarealer, vand og luft i kraft af inddragelse af
arealer, fældning af skov, vandforbrug, håndte-
ring af miljøfremmede stoffer og udledning af
gasser.
Materielle goder som kulturarv og landskabelig
påvirkning.
af 06/09/2019 om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller, at der ikke må gives tilladelse
til vindmøller nærmere nabobeboelse end fire gange
møllens totalhøjde. Afstandskravet går tilbage til juni
1999 og blev primært indført for at sikre naboer mod
andre væsentlige gener fra vindmøller end støj. Der-
udover skal eventuel støjpåvirkning fra PtX-testanlæg-
gende også indgå i vurderingen. En udvidelse kan ikke
gennemføres, uden at der skal opkøbes eller ekspro-
prieres boliger i nærheden af testcenteret. En endelig
vurdering af, hvor mange ejendomme og vindmøller
der eventuelt vil skulle nedlægges, kan først ske, når
miljø- og habitatkonsekvensvurderingen foreligger.
Foreløbige støjberegninger i forbindelse med den
Påvirkning af naboer – støj og afstandskrav
Der er to væsentlige regler, som skal overholdes i
forbindelse med placering af yderligere prototype-
testpladser. Det drejer sig om reglerne om støj og om
afstand til nabobeboelse. Begge regelsæt er binden-
de, og der kan som udgangspunkt ikke dispenseres
fra disse. Hvis reglerne eventuelt skal fraviges, skal det
behandles i miljøvurderingen og indgå i anlægsloven.
De bindende støjgrænser for vindmøller er fastlagt i
Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 135
af 07/02/2019 om støj fra vindmøller. Der er både
grænser for almindelige støj fra vindmøller og for
lavfrekvent støj. En udvidelse af testcentret i Østerild
med flere prototypetestpladser vil kræve nye støj-
beregninger, som skal indgå i en VVM-redegørelse.
Derudover fremgår det af bekendtgørelse nr. 923
Kort 3: Foreløbige støjberegninger anvendt i den mål-
rettede screening af området. Støjlinjerne repræsenterer
følgende støjgrænserne: lavfrekvent støj 20 dB(A).
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
9
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0010.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Påvirkning af naboer – lysmarkering
Lysmarkeringen af vindmøllerne er afgørende for
sikkerheden for den civile luftfart og for Forsvarets
operationer, men kan være til gene for testcentrets
naboer, særligt om natten. Som led i miljø- og ha-
bitatkonsekvensvurderingen vil det skulle belyses og
afklares, hvordan den fremtidige afmærkning for et
udvidet testcenter skal være.
Påvirkning af naboer – trafik
Det øgede trafik i og omkring området samt behovet
for ændringer af strækningen mellem testcentret og
Hanstholm Havn vurderes nærmere i miljø- og habi-
tatkonsekvensvurderingen.
Påvirkning af natur, landskab og natura 2000-
områder
Den foreløbige placering af vindmøller, måle- og
lysmaster er delvis beliggende inden for afgrænsnin-
gen af et Natura 2000-habitatområde, og vurderes
umiddelbart at kunne påvirke fredninger, registrerede
bilag IV-arter og beskyttede naturtyper i området
samt fugle på udpegningsgrundlaget for nærliggende
fuglebeskyttelses- og habitatområder, idet området er
beliggende i en flyvekorridor for træk- og ynglefugle.
Den nordligste mølle vil ligge i Natura 2000-området
N44 inkl. habitatområde H185, og derudover kan
testcentret potentielt påvirke udpegningsgrundlaget
for Natura 2000-områderne N16 og F20. Dette om-
fatter primært fugle på udpegningsgrundlaget (bl.a.
traner og rørhøg) for fuglebeskyttelsesområder i N16,
herunder F20, da projektområdet både kan fungere
som flyvekorridor for fuglenes træk mellem yngle- og
vinterlokaliteter og ved daglige fourageringstræk
mellem overnatningspladser og fourageringsområder.
I og omkring området er der registreret fund af bilag
IV-arterne odder, birkemus, spidssnudet frø, strandtud-
se, stor vandsalamander og diverse arter af flagermus.
Udvidelsen af testområdet mod nord overlapper
Kort 4: Foreløbige støjberegninger anvendt i den målret-
tede screening af området. Støjlinjerne repræsenterer
følgende støjgrænserne: normal støj i det åbne land: 42
dB(A), normal støj i støjfølsom arealanvendelse: 37 dB(A).
målrettede screening viser, at ca. 35 boliger vil skulle
eksproprieres som følge af udvidelse og tilpasning af
Østerild Testcenter.
Med en udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter
vil de gældende støjkrav for Frøstruplejren derudover
ikke kunne overholdes. Det indgår dog i den politiske
aftale af 1. februar 2024, at der skal arbejdes for at
beboelsen i Frøstruplejren kan fortsætte. Aftalekred-
sen er enige om at muliggøre dette ved, at støjkra-
vene for lejrens område sidestilles med de gældende
støjkrav for spredt bebyggelse i det åbne land. Dette
vil betyde, at støjreglerne for lejren sidestilles med
naboejendommene til lejren.
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
10
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0011.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
med etableringen og den efterfølgende udvidelse af
Østerild Testcenter i 2018. En endelig vurdering af, hvor
meget og hvilken skov det drejer sig om, forudsætter
flere tekniske undersøgelser – herunder et endeligt
opstillingsscenarie for evt. nye testpladser i området.
Relevante hensyn og behov ift. erstatningsnatur og
evt. nødvendige kompenserende foranstaltninger ift.
Natura 2000-udpegninger vil skulle belyses som led i
miljø- og habitatkonsekvensvurderingen.
Påvirkning af jord, vand og luft
Eventuel påvirkning af grundvandsforhold, konse-
kvens af udledning af eventuel afbrænding af gasarter,
håndtering af vand efter brug til elektrolyse indgår i
den videre vurdering.
Påvirkning af kulturværdier – Hjardemål Klit Kirke
og kirkegård samt turisme
Plan- og Landdistriktsstyrelsen vurderer på baggrund
af det foreliggende grundlag, at hverken fredninger,
støj- og afstandskrav eller kirkebyggelinje er til hinder
for opstilling af vindmøller minimum 450 meter fra
kirken og kirkegården, og at det forventes at være
muligt at løse eventuelle udfordringer i forbindelse
med de lejlighedsvise aktiviteter i kirken og ved kirke-
gården i dialog med menighedsrådet og stiftet. Som
led i miljø- og habitatkonsekvensvurderingen skal det
undersøges, hvordan der kan sikres et acceptabelt
niveau af aktiviteter på testcenteret i forbindelse med
kirkelige handlinger.
Kumulative påvirkninger
Miljøkonsekvensvurderingen skal ud over effekten af
projektet i sig selv også inddrage den samlede på-
virkning, som planen eller projektet i forbindelse med
andre planer og projekter kan medføre.
Kort 5: Natura 2000 områder omkring testcenteret.
delvist fredningen efter Naturbeskyttelseslovens kap.6
Hjardemål Klit. Derudover overlapper området med
prioriteret natur i form af habitatnatur grågrøn klit
(2130) og klithede (2140) og andre habitatnaturområ-
der bestående af mosaik af kombinationer af naturty-
perne klithede, grågrøn klit, klitlavning og grårisklit. En
udvidelse af testcentret indenfor habitatområde H185
Lild Strand og Lild Strandkær kan potentielt skade
udpegningsgrundlaget for området, herunder de
prioriterede naturtyper. Området ligger fuldt ud inden
for udpegning af større sammenhængende landskab
og inden for udpegningen bevaringsværdigt landskab.
Cirka halvdelen af det areal, der ønskes inddraget, er
omfattet af fredskovspligt. Derudover skal en klit fjer-
nes som følge af udvidelse af testcenteret mod nord.
Foreløbige beregninger viser, at ca. 400-500 hektar
skov vil skulle fældes ved realisering af en udvidelse
og omdannelse af Østerild Testcenter. Dette svarer til
den mængde skov, der er blevet fældet i forbindelse
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
11
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0012.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Hvad sker der nu?
Plan- og Landdistriktsstyrelsen vil i denne høring
inddrage offentligheden, berørte myndigheder og
øvrige relevante parter i det videre arbejde med at
konkretisere og vurdere anlæggets miljømæssige
konsekvenser.
Første trin i processen er at indkalde idéer og forslag til
projektet, herunder om hvilke miljøforhold der er vig-
tige at undersøge i forbindelse med udarbejdelsen af
miljø- og habitatkonsekvensvurderingen for udvidelse
og tilpasning af testcentret ved Østerild. Også om der
er miljøforhold, der ikke er nævnt i det foregående
afsnit, og som bør behandles.
Når idéhøringen er slut, vil Plan- og Landdistriktssty-
relsen vurdere, hvilke emner og miljøpåvirkninger der
skal belyses, og som skal indgå i miljø- og habitat-
konsekvensvurderingen. Senere vil Plan- og Landdi-
striktsstyrelsen gennemføre og offentliggøre miljø- og
habitatkonsekvensvurderingen i en miljøkonsekvens-
rapport og sende den i offentlig høring i otte uger.
Alle indkomne bemærkninger og indsigelser vil
sammen med miljøkonsekvensrapporten indgå i den
samlede vurdering af projektet. Der vil blive udarbej-
det en sammenfattende redegørelse, som vil indgå i
Folketingets behandling af lovforslaget, der ligeledes
vil blive sendt i offentlig høring.
Vil du give input?
Forslag, idéer og kommentarer sendes senest den 23.
juni 2024 til:
[email protected].
I idéhøringsperioden vil der blive afholdt et borgermø-
de, hvor der vil blive orienteret om projektet og den
videre proces. Borgermødet finder sted: mandag den
17. juni 2024 kl. 19-21 i Østerild Multicenter, Østerild
Byvej 7, 7700 Østerild.
INDKALDELSE AF IDEER OG FORSLAG
I
12
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm., om høringsmateriale og høringssvar fra høringen af afgrænsning af miljø- og habitatkonsekvensrapport for udvidelse og tilpasning af det nationale testcenter for store vindmøller ved Østerild i Thisted Kommune
2922813_0013.png