Transportministeren
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
1. oktober 2024
2024-4042
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 13. september
2024 stillet mig følgende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg her-
med skal besvare.
Spørgsmål nr. 182:
Vil ministeren kommentere det materiale, som udvalget har mod-
taget fra Ærø Kommune, Læsø Kommune og Samsø Kommune i
forbindelse med foretræde den 11. september 2024 om fremtidens
færgefart, jf. ULØ alm. del - bilag 156 og 147?
Svar:
Transportministeriet har ansvaret for de statslige færgeruter Bal-
len-Kalundborg, Bøjden-Fynshav og Rønne-Ystad/Køge samt Sund
& Bælts færgerute Spodsbjerg-Tårs. Alle disse ruter er udbudt. De
resterende danske færger er enten drevet kommunalt eller kom-
mercielt.
For så vidt angår Ballen-Kalundborg blev der i 2022 indgået kon-
trakt med Molslinjen A/S om færgebetjeningen af Ballen-Kalund-
borg fra 1. januar 2025 til om med 31. december 2034. Omkost-
ningsniveauet er omtrent det samme som i den nuværende kon-
trakt, men Molslinjen A/S stiller med en nybygget el-færge til at
besejle ruten.
For så vidt angår Ærø Kommune blev der med pulje til grøn om-
stilling af indenrigsfærger i 2021 givet tilsagn om støtte til på 71,6
mio. kr. til indkøb af to nye grønne færger til betjeningen af ruten
Ærøskøbing-Svendborg.
Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger i 2021 og 2022 blev
etableret på baggrund af den politiske aftale af 19. april 2021 om
udmøntning af midler fra Grøn Transportpulje II, hvor der blev af-
sat 200 mio. kr. til omstilling af kommunalt drevne indenrigsfær-
ger, samt aftale om udmøntning af Grøn Transportpulje af 25. juni
2021, hvor der blev afsat yderligere 85 mio. kr. til grøn omstilling
af kommunalt og kommercielt drevne indenrigsfærger. Midlerne