Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2910954_0001.png
Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del - supplerende svar på spørgsmål 308
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. oktober 2019
Økonomikontoret
Anna Petersen Neder-
gaard
2019-0030-1932
1199549
Hermed sendes supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 308 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2019.
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 156: MFU spm., om udviklingen i antallet af henholdsvis by- og landsretter og politistationer på kommuneniveau de seneste 20 år
Spørgsmål nr. 308 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse det aktuelle antal fysiske politistationer,
herunder antallet af hovedpolitistationer samt lokal-/nær- og
landstationer, i Danmark.”
Svar:
Justitsministeriet oversendte den 8. juli 2019 en berigtiget besvarelse af
spørgsmål nr. 308 (Alm. del) til Folketingets Retsudvalg.
Det fremgik af den berigtigede besvarelse, at Justitsministeriet ville bede
Rigspolitiet om at gennemgå politiets lokationer med henblik på at give en
mere dækkende fremstilling af politiets borgerbetjening og tilstedeværelse
på fysiske lokationer.
Justitsministeriet har til brug for den supplerende besvarelse indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan på baggrund af Justitsministeriets korrigerede
besvarelse af 8. juli 2019 af spørgsmål nr. 308 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg oplyse, at Rigspolitiet ved opgørelsen
af antal politistationer i Danmark hidtil metodisk har taget ud-
gangspunkt i en årlig opgørelse fra politikredsene over politik-
redsenes lejemål. Opgørelserne var udtryk for et øjebliksbillede
og forbundet med usikkerhed. Rigspolitiet er således opmærk-
som på, at de årlige opgørelser over politikredsenes lejemål ikke
skelner mellem eksempelvis lagerbygninger og bygninger med
politimæssig tilstedeværelse i form af eksempelvis efterforsk-
ningsafdelinger. Rigspolitiet er endvidere opmærksom på, at de
tidligere oversigter ikke indeholdt oplysninger om stationernes
åbningstid og dermed oplysninger om politiets borgerbetjening.
Rigspolitiet har for at tilvejebringe en mere dækkende fremstil-
ling af den politimæssige tilstedeværelse i Danmark gennem-
gået politiets lokationer i samarbejde med politikredsene. Gen-
nemgangen giver anledning til at fremsende en ny oversigt over
politiets lokationer pr. 21. august 2019 til Folketingets Retsud-
valg,
jf. bilag 1.
Der foreligger ikke en klar definition på, hvad der kvalificerer
en bygning til at være en politistation. Der foreligger heller ikke
en klar sondring mellem forskellige typer politistationer, hver-
ken hvad angår mulighed for borgerbetjening eller opgavevare-
tagelsen på stationen.
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 156: MFU spm., om udviklingen i antallet af henholdsvis by- og landsretter og politistationer på kommuneniveau de seneste 20 år
2910954_0003.png
I nærværende gennemgang, og i vedlagte
bilag 1,
er der taget
udgangspunkt i politikredsenes lokationer med politimæssig til-
stedeværelse. Således indgår både hittegodskontorer på selv-
stændige adresser med borgerbetjening og lokationer uden bor-
gerbetjening, eksempelvis bygninger som alene anvendes af en
efterforskningsafdeling i opgørelsen. Kredstværgående opgave-
fællesskaber i form af Politiets Administrative Center (PAC) og
de særlige efterforskningsfællesskaber indgår også.
Ligeledes indgår kontorer, hvor politibetjente arbejder fra eget
hjem. Derimod indgår bygninger med anden anvendelse, ek-
sempelvis lagre, garager, særskilte lokaler til afholdelse af teori-
og køreprøver og midlertidige lejemål, ikke i opgørelsen.
Rigspolitiet kan på baggrund af gennemgangen oplyse, at poli-
tiet pr. 21. august 2019 var til stede på i alt 143 lokationer i Dan-
mark. 43 lokationer er hovedpolitistationer og/eller lokationer
med udkørende beredskab og borgerbetjening med varierende
åbningstider. For de resterende 100 lokationer kan det oplyses,
at der på 12 lokationer er åbent for borgerbetjening 5-7 dage
ugentligt, på 13 lokationer er åbent for borgerbetjening 2-4 dage
ugentligt, på 38 lokationer er åbent 1 dag ugentligt, på 8 loka-
tioner er åbent 1 dag månedligt, på 25 lokationer i udgangspunk-
tet ikke er åbent for borgerbetjening, mens de resterende 4 har
udkørende beredskab, men ingen fast borgerbetjening,
jf. tabel
1.
På visse stationer uden borgerbetjening kan politiet dog træf-
fes efter aftale,
jf. bilag 1.
En opgørelse over lokationernes fy-
siske placering og åbningstid fremgår af vedlagte
bilag 1,
der
således er udtryk for et øjebliksbillede pr. 21. august 2019.
Tabel 1: Fordeling af lokationer
Lokation
Hovedpolitistationer og/eller lokationer med udkørende beredskab
og borgerbetjening – varierende åbningstider
Lokationer med borgerbetjening uden udkørsel – 5-7 dage om
ugen
Lokationer med borgerbetjening uden udkørsel – 2-4 dage om
ugen
Lokationer med borgerbetjening uden udkørsel – 1 dag om ugen
Lokationer med borgerbetjening uden udkørsel – månedligt
Lokationer – ingen fast borgerbetjening og uden udkørsel
Lokationer med udkørsel, men ingen fast borgerbetjening
Antal
43
12
13
38
8
25
4
Det bemærkes, at politiets tilgængelighed for borgerne ikke
alene defineres af politiets fysiske tilstedeværelse på faste loka-
tioner, men særligt understøttes af patruljedækning på vejene
samt endvidere anvendelse af mobile politistationer. Antal pa-
truljer på gaden og deres placering styres af politikredsenes
vagtplan og vagtcentralens disponering, ikke af udkørselsstedets
fysiske placering.”
3