Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2886459_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 28. maj 2024 (ULØ alm. del
spørgsmål 144) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke modsatrettede hensyn og regler der er mel-
lem kolonihaveloven og CPR-loven?”
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at formålet med kolonihaveloven er at sikre, at
kolonihaveområder fortsat kan være en væsentlig del af bybefolkningens mulig-
heder for rekreation og beskæftigelse i fritiden.
Der er efter min vurdering ikke tale om modsatrettede hensyn og regler mellem
kolonihaveloven og CPR-loven. Jeg forstår spørgsmålet sådan, at det kan ses i
relation til, at kolonihavehuse ikke må anvendes til helårsbeboelse.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Plan- og Landdistrikts-
styrelsen, som oplyser følgende:
’’Et
forbud mod helårsbeboelse i et konkret kolonihaveområde kan have sit
retlige grundlag i forskellige typer af dokumenter, fx en aftale om udlejning
af et kolonihaveområde.
Kolonihaveloven indeholder på nuværende tidspunkt ikke et offentligretligt
forbud mod helårsbeboelse.
Derimod fremgår det af definitionen af et kolonihaveområde, at det er en be-
tingelse for at være et kolonihaveområde, at området ikke anvendes til hel-
årsbeboelse. Hvad der må bebygges, og hvordan bebyggelsen må anvendes,
vil typisk være fastsat af en offentlig myndighed i en lokalplan eller byplan-
vedtægt, i en landzonetilladelse eller en dispensation fra byggeloven. Men be-
stemmelserne kan også være indeholdt i en privatretlig servitut og i aftalen
om udlejning af arealet.’’
For så vidt angår CPR-loven har By-, Land- og Kirkeministeriet indhentet en ud-
talelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, da reglerne på området hører un-
der dette ministeriums ressortområde. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oply-
ser i den forbindelse følgende:
’’Formålet
med CPR-loven er bl.a. at sikre, at enhver folkeregistreres (bopæls-
registreres) på den adresse, hvor vedkommende
faktisk
bor eller opholder
sig, jf. CPR-lovens § 1, nr. 3. At det pågældende sted eventuelt ikke er et sted,
hvor det er lovligt at bo
i vinterhalvåret eller overhovedet
er som udgangs-
punkt uden betydning for registreringen, hvis personen rent faktisk bor der.
Der tages således efter CPR-loven ikke hensyn til de retsvirkninger, som an-
den lovgivning tillægger registreringen af en persons bopæl i CPR.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 203844
Dato: 25. juni 2024
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om, hvilke modsatrettede hensyn og regler der er mellem kolonihaveloven og CPR-loven
2886459_0002.png
Sommerhuse, erhvervslejemål, hotelværelser og kolonihavehuse, der anven-
des som et hjem, kan således danne grundlag for bopælsregistrering efter
CPR-loven.
I det omfang det er muligt at håndhæve forbuddet mod helårsbeboelse i et
konkret kolonihaveområde, understøtter CPR-lovens regler om bopælsregi-
strering dette. Såfremt en borger er bopælsregistreret i CPR i et kolonihave-
hus, er det muligt at konstatere dette ved opslag i CPR, og herefter kan der
rettes henvendelse til borgeren med henblik på at gøre opmærksom på for-
buddet mod helårsbeboelse og håndhæve dette i det omfang, der er mulighed
herfor efter de regler m.v., der er fastsat for det konkrete kolonihaveområde.
Det bemærkes, at indenrigs- og sundhedsministeren i medfør af CPR-lovens
§ 11, stk. 4, kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsernes orientering af
tilflyttere på særlige adresser. Der er i § 6 i bekendtgørelse nr. 862 af 13. juni
2023 om folkeregistrering m.v. fastsat nærmere regler for kommunernes be-
handling af anmeldelse af flytning til en sommerhusadresse, herunder regler
om, at kommunen skal gøre den tilflyttende opmærksom på forbuddet mod
helårsbeboelse og bestemmelserne om flyttepåbud efter lov om planlæg-
ning.’’
Jeg kan i øvrigt henvise til den daværende indenrigs- og boligministers svar på
BOU alm. del
spm. 152 af 13. april 2021, som er vedlagt.
Akt nr.: 203844
Side 2
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl
Bilag 1 -
Svar på BOU alm. del
spm. 152 af 13. april 2021
Bilag 2 -
Bilag til svar på BOU alm. del
spm. 152 af 13. april 2021