Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 28. maj 2024 (ULØ alm. del
–
spørgsmål 144) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke modsatrettede hensyn og regler der er mel-
lem kolonihaveloven og CPR-loven?”
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at formålet med kolonihaveloven er at sikre, at
kolonihaveområder fortsat kan være en væsentlig del af bybefolkningens mulig-
heder for rekreation og beskæftigelse i fritiden.
Der er efter min vurdering ikke tale om modsatrettede hensyn og regler mellem
kolonihaveloven og CPR-loven. Jeg forstår spørgsmålet sådan, at det kan ses i
relation til, at kolonihavehuse ikke må anvendes til helårsbeboelse.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Plan- og Landdistrikts-
styrelsen, som oplyser følgende:
’’Et
forbud mod helårsbeboelse i et konkret kolonihaveområde kan have sit
retlige grundlag i forskellige typer af dokumenter, fx en aftale om udlejning
af et kolonihaveområde.
Kolonihaveloven indeholder på nuværende tidspunkt ikke et offentligretligt
forbud mod helårsbeboelse.
Derimod fremgår det af definitionen af et kolonihaveområde, at det er en be-
tingelse for at være et kolonihaveområde, at området ikke anvendes til hel-
årsbeboelse. Hvad der må bebygges, og hvordan bebyggelsen må anvendes,
vil typisk være fastsat af en offentlig myndighed i en lokalplan eller byplan-
vedtægt, i en landzonetilladelse eller en dispensation fra byggeloven. Men be-
stemmelserne kan også være indeholdt i en privatretlig servitut og i aftalen
om udlejning af arealet.’’
For så vidt angår CPR-loven har By-, Land- og Kirkeministeriet indhentet en ud-
talelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, da reglerne på området hører un-
der dette ministeriums ressortområde. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oply-
ser i den forbindelse følgende:
’’Formålet
med CPR-loven er bl.a. at sikre, at enhver folkeregistreres (bopæls-
registreres) på den adresse, hvor vedkommende
faktisk
bor eller opholder
sig, jf. CPR-lovens § 1, nr. 3. At det pågældende sted eventuelt ikke er et sted,
hvor det er lovligt at bo
–
i vinterhalvåret eller overhovedet
–
er som udgangs-
punkt uden betydning for registreringen, hvis personen rent faktisk bor der.
Der tages således efter CPR-loven ikke hensyn til de retsvirkninger, som an-
den lovgivning tillægger registreringen af en persons bopæl i CPR.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 203844
Dato: 25. juni 2024