Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2884852_0001.png
Folketinget
Udvalget for Landdistrikter og øer
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. juni 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Emma Thorup Bech
2024-06926
3309893
Besvarelse af spørgsmål nr. 143 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Landdistrikter og Øer
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 143 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har stillet til justitsministeren
den 24. maj 2024.
Peter Hummelgaard
/
Niklas Velling Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om de initiativer, der blev implementeret med Aftale om Bandepakke lll – bander bag tremmer fra 2017, kan benyttes af politiet og kommunerne til at bekæmpe kriminalitet i kolonihaver
Spørgsmål nr. 143 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Landdistrikter og Øer:
”Vil ministeren redegøre for, om de initiativer, der blev
implementeret med ”Aftale om Bandepakke lll – bander bag
tremmer” fra 2017, kan benyttes af politiet og kommunerne til
at bekæmpe kriminalitet i kolonihaver? I bekræftende fald bedes
ministeren oplyse, hvilke initiativer og hvor mange gange disse
er blevet benyttet i relation til problemer i kolonihaveområder.”
Svar
:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet udtalelse fra
henholdsvis National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) og
Fyns Politi.
NSK har indledningsvis oplyst, at NSK – som led i den
systematiske monitering af alvorlig og organiseret kriminalitet
– opretholder et kontinuerligt nationalt overblik over situationen
og kriminalitetsudviklingen i rocker- og bandemiljøet. NSK
indhenter således løbende viden og efterretninger, hvis formål
er at berige og vurdere efterretningsbilledet vedrørende rocker-
og bandemiljøets evne, vilje og kapacitet til at begå alvorlig og
organiseret kriminalitet. Moniteringen sker bl.a. i tæt
samarbejde
med
politikredsene
og
internationale
samarbejdspartnere.
NSK har endvidere oplyst, at det er NSK’s vurdering, at rocker-
og bandemiljøet finder anvendelsen af kolonihaver fordelagtig i
forbindelse med deres kriminalitet, da de fleste
kolonihaveforeningers opbygning og organisation gør det
nemmere at skjule sig.
Det er NSK’s erfaring, at rocker- og bandemiljøet benytter
kolonihavernes fysiske rammer til at leve mere isoleret og i
fysisk skjul fra både myndigheder og andre kriminelle. Bl.a.
fordi der ofte kun er små veje og stisystemer ind til områderne
samt fælles parkeringsplads, så beboere og andre må fortsætte
til fods. Desuden gør organiseringen af kolonihaveforeninger,
hvor alle kender alle, at rockere og bandemedlemmer hurtigt kan
opdage fremmede personers tilstedeværelse i foreningen.
Kolonihaverne kan endvidere med fordel anvendes som bopæl
og/eller som lager for narkotika og våben, da kolonihavehuse er
relativ billige at anskaffe, reglerne for leje af kolonihavehuse
Side 2/4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om de initiativer, der blev implementeret med Aftale om Bandepakke lll – bander bag tremmer fra 2017, kan benyttes af politiet og kommunerne til at bekæmpe kriminalitet i kolonihaver
ofte er lempelige, ligesom mange kolonihaveforeninger er
placeret i nærheden af storbyer, hvor rocker- og bandemiljøet
oftest begår deres kriminalitet.
Fyns Politi har indledningsvis oplyst, at der vedrørende
udfordringer i kolonihaveområder er et tæt samarbejde med
Odense Kommune og skattemyndighederne, herunder via Al
Capone-samarbejdet.
Fyns Politi har endvidere oplyst, at politiet har overvåget
aktiviteterne hos rocker- og bandemedlemmerne i og omkring
kolonihaverne. Denne overvågning har været kombineret med
regelmæssige patruljer i området, hvor uniformerede patruljer
har vist tilstedeværelse for at forebygge kriminalitet og skabe
tryghed blandt beboerne.
Derudover har Fyns Politi oplyst, at anvendelse af målrettede
efterforskninger og længere fængselsstraffe for banderelateret
kriminalitet er en central del af bandepakke III’s strategi for at
reducere antallet af kriminelle på fri fod. Fyns Politi har således
foretaget ransagninger i havekolonier i konkrete
efterforskninger, herunder hvor der er fundet narkotika,
ammunition m.v. I naturlig forlængelse af disse
efterforskningsskridt er der foretaget tryghedsskabende
patruljering, som også har omfattet almindelig kontrol af færden
til og fra kolonihaveområdet.
For at øge trygheden og forbedre efterforskningsmulighederne
har Fyns Politi oplyst, at politiet ligeledes har opsat
tryghedsskabende kameraer på strategisk udvalgte steder
omkring de områder, hvor bandemedlemmerne færdes, og som
også dækker nogle af tilkørselsvejene til en af havekolonierne.
Fyns Politi har afslutningsvis oplyst, at kredsen i perioder med
konflikt har indført visitationszoner i de berørte områder.
Visitationszonerne giver politiet udvidede beføjelser til
visitation af personer og er en af de effektive metoder, der
hjælper med at opretholde sikkerheden og begrænse bandernes
muligheder for at begå voldelige handlinger, herunder i
havekolonierne. En af havekolonierne har i flere tilfælde været
omfattet af visitationszonen.
2.
Vi skal ikke acceptere, at kriminelle personer, herunder personer med
bandetillknytning, skaber utryghed og udnytter kolonihaveområder i
Danmark til at bedrive kriminelle aktiviteter. Det er vigtigt, at man i
Danmark kan føle sig tryg, uanset hvor man færdes og opholder sig – ikke
mindst i kolonihaverne, som er et helle for mange borgere. De tidligere
bandepakker har sikret et konstant pres på banderne, og jeg er glad for at
Side 3/4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om de initiativer, der blev implementeret med Aftale om Bandepakke lll – bander bag tremmer fra 2017, kan benyttes af politiet og kommunerne til at bekæmpe kriminalitet i kolonihaver
høre, at politiet konkret har kunnet anvende en række af de initiativer, som
blev implementeret med bandepakke III, i deres daglige arbejde mod
banderne.
Jeg er også glad for at høre, at der er et tæt samarbejde om udfordringerne i
kolonihaveområderne mellem Odense Kommune og skattemyndighederne,
også i regi af Al Capone-samarbejdet. Det indgår som en vigtig del af
bandepakke IV at styrke den tværfaglige indsats mod organiseret
økonomisk kriminalitet, særligt i relation til banderne.
Derfor bliver det nuværende lokale Al Capone-samarbejde udvidet, og der
vil blive etableret en national, tværgående efterforskningsgruppe målrettet
bandemiljøet, som skal efterforske sager om bl.a. organiseret skatte- og
momssvig. Det er afgørende, da bekæmpelsen af bandekriminalitet kræver
et tæt og operativt samarbejde mellem de relevante myndigheder.
Side 4/4