Bilag 1
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.plst.dk
Telefon 3330 7010
e-mail
Sagsnr.
2024 - 1575
Doknr.
195600
Dato.
17.04.24
Uddybende bemærkninger fra Plan- og Landdistriktsstyrel-
sen til materialet fra LAG-koordinationsudvalget
Plan- og Landdistriktsstyrelsen vil i det følgende redegøre for problematik-
kerne, som påpeges af LAG-koordinationsudvalget i det fremsendte materiale.
Det drejer sig overordnet om følgende tre emner:
1. Gældende regulering, herunder Plan- og Landdistriktsstyrelsens tilsyn
2. Forenklings- og fornyelsesmuligheder i LAG-ordningen
3. Udfordringer med IT, herunder det såkaldte CAPTAS/APPENDIX.
1. Gældende regulering og Plan- og Landdistriktsstyrelsens tilsyn med
LAG-ordningen
LAG-ordningen er finansieret af EU's Landdistriktsfond og er dermed under-
lagt en række EU-forordninger, der regulerer fondens anvendelse, herunder
for de krav, der stilles til projektholdere. Det betyder fx, at det ikke er muligt
at indføre nationale bagatelgrænser for den kontrol, der føres med LAG-pro-
jekter. Men det betyder også, at ordningen er underlagt det tilsyns- og kontrol-
regime, som gælder for resten af Landdistriktsfonden.
LAG-ordningen er underlagt i alt seks forskellige EU-relaterede kontroller og
revisioner
1
. Hertil kommer Rigsrevisionens kontrol og ministerens sektortil-
syn. Kommissionen foretager fx årligt revision med stikprøvekontrol af 15-20
1
Kommissionens årlige revision, udført af KPMG, Revisionsretten, Kommissionen (Desk office), Landbrugsstyrel-
sens interne revision, Plan- og Landdistriktsstyrelsens interne kvalitetssikring, Landbrugsstyrelsens kontrol af sty-
relsens intern kvalitetssikring.
1