Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2860137_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 5. april 2024 (ULØ alm. del
spørgsmål 115) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
Spørgsmål 115:
”Vil
ministeren
evt. med bidrag fra miljøministeren
oversende en oversigt
over, hvilke bekendtgørelser og vejledninger, der ligger til grund for vurderin-
ger af ansøgninger om etablering af bl.a. ø-udviklingsprojekter, hvor der søges
om dispensation fra reglerne om strandbeskyttelseszone, kystnærhedszone og
planloven? Vil ministeren videre redegøre for, hvilke dispensationsmuligheder
der eksisterer og hvilke kriterier ansøgninger herom vurderes ud fra?”
Svar:
Dispensation fra reglerne om strandbeskyttelseslinjen varetages af Miljømini-
steriet efter naturbeskyttelseslovens regler herom og i henhold til administra-
tiv praksis fastlagt af bl.a. Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Inden for strandbeskyttelseslinjen er der et generelt forbud mod tilstandsæn-
dringer. Der gælder dog en række undtagelser og lovbestemte muligheder for
dispensation, ligesom der på baggrund af lovbemærkninger og klagenævnets
praksis er mulighed for at meddele dispensation til forskellige typer af projek-
ter under hensyntagen til de landskabelige, naturmæssige og rekreative hen-
syn, som bestemmelserne har til formål at varetage. På den baggrund er mulig-
heden for dispensation baseret på en samlet vurdering af de oplysninger, der
foreligger om karakteren af det ansøgte projekt og de eksisterende forhold på
den konkrete lokalitet.
Mulighederne for at planlægge i kystnærhedszonen varetages af kommunerne
efter planlovens regler herom og i henhold til administrativ praksis fastlagt af
Planklagenævnet.
I kystnærhedszonen skal kommunerne tage særlige hensyn, når de udarbejder
kommune- og lokalplaner. Der er tale om en planlægningszone, hvor der uden
for de såkaldte udviklingsområder kun må udlægges nye arealer i byzone og
planlægges for anlæg i landzone, hvis der er en særlig planlægningsmæssig el-
ler funktionel begrundelse for kystnær lokalisering. Det indebærer blandt an-
det, at kommunerne skal vurdere alternative placeringsmuligheder.
Med den seneste ændring af planloven, der trådte i kraft den 1. januar 2024, er
der imidlertid mulighed for med en ø-udviklingsplan at opnå flere planlæg-
nings- og dispensationsmuligheder på de 27 små øer, der er medlem af Sam-
menslutningen af Danske Småøer, end de muligheder, der gælder i resten af
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 195314
Dato: 2. maj 2024
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvilke bekendtgørelser og vejledninger, der ligger til grund for vurderinger af ansøgninger om etablering af bl.a. ø-udviklingsprojekter, hvor der søges om dispensation fra reglerne om strandbeskyttelseszone, kystnærhedszone og planloven
2860137_0002.png
landet. Jeg henviser i den forbindelse til mit svar på ULØ alm.del
spørgsmål
111.
Akt nr.:
Side 2
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl