Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2791472_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. november har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 47
Vil ministeren redegøre for, om der er tilstrækkelige dispensationsmuligheder for
de unge på de videregående uddannelser, der har været eller er psykiatriske pati-
enter, så de ikke dropper ud af deres uddannelse? Der henvises bl.a. til artiklen
”Unges mistrivsel er kompleks, og løsningen er ikke kun bedre psykiatri” bragt på
ruc.dk, den 3. november, som blandt andet peger på, at dispensationsmulighe-
derne for de studerende i dag er komplekse.
Svar
Fleksibilitet i uddannelsen er vigtigt for mange studerende med funktionsnedsæt-
telser, herunder psykiske funktionsnedsættelser, så de kan komme godt igennem
deres uddannelse. Der er en række muligheder for, at studerende med funktions-
nedsættelser kan få hjælp og støtte på de videregående uddannelser, herunder
dispensationsmuligheder.
De videregående uddannelsesinstitutioner er forpligtede til at ligestille studerende
med handicap med andre studerende. Institutionerne kan derfor i tilfælde af usæd-
vanlige forhold, herunder funktionsnedsættelse, bl.a. dispensere fra krav til studie-
aktivitet (krav til beståede ECTS, maksimal studietid mv.) og fastsatte eksamens-
og prøvevilkår f.eks. ved at tilbyde ekstra tid, særlige hjælpemidler mv.
Institutionerne træffer afgørelse om dispensation ud fra en konkret individuel vur-
dering i forhold til den enkelte studerendes dokumenterede situation Hertil kom-
mer, at studerende med en dokumenteret funktionsnedsættelse kan søge Special-
pædagogisk støtte (SPS) til at kompensere dem ift. deres funktionsnedsættelse,
så de kan tage en uddannelse på lige fod med de øvrige studerende.
Uddannelses- og Forskningsministeriet sendte i 2020 et hyrdebrev til de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner med det formål at sikre, at sagsbehandlingen på in-
stitutionerne overholder
Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarke-
det m.v.
og FN’s
Konvention om Rettigheder for Personer med Handicap
samt
for at understøtte uddannelsesinstitutionernes sagsbehandling på området. Dertil
har Dansk Center for Undervisningsmiljø på baggrund af ’Aftale
om en samlet
1. december 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
439630
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om der er tilstrækkelige dispensationsmuligheder for de unge på de videregående uddannelser, der har været eller er psykiatriske patienter, så de ikke dropper ud af deres uddannelse
2791472_0002.png
indsats for elever og studerende med handicap på ungdomsuddannelserne og de
videregående uddannelser’
fra 2021 udarbejdet vejledningsmateriale om psykiske
og fysiske funktionsnedsættelser, som er rundsendt til de videregående uddannel-
sesinstitutioner. Materialet skal inspirere undervisere, vejledere og administrativt
personale m.fl. i deres arbejde med at støtte studerende med funktionsnedsættel-
ser i deres uddannelsesforløb.
Forligspartierne bag
’Aftale
om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne
i Danmark’
er enige om vigtigheden af at fortsætte indsatsen med at skabe bedre
forhold for studerende med funktionsnedsættelser. En nedsat arbejdsgruppe med
blandt andet studenter- og handicaporganisationer vil få til opgave at anbefale
konkrete initiativer for de 10 mio. kr. årligt, der fra 2025 er afsat som en del af re-
formaftalen til den målgruppe.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2