Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2930548_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 30. august 2024 har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
UFU alm. del spørgsmål 360
Vil ministeren
på baggrund af regeringens udkast til lovforslag om gennemfø-
relse af elementer fra aftale om reform af universitetsuddannelserne i Danmark
m.v. og Kandidatudvalgets delafrapportering ”På vej mod et nyt kandidatlandland-
skab” fra juni 2024 –
opdatere regeringens skøn for de langsigtede effekter af uni-
versitetsreformen fra 2023 fsva. velstand, beskæftigelse og den offentlige saldo af
at forkorte hhv. 20, 25 og 30 pct. af kandidatuddannelserne (frem til 2075), jf. Fak-
taark. Provenu- og beskæftigelsesvirkninger af Aftale om rammerne for reform af
universitetsuddannelserne i Danmark, ufm.dk, den 27. juni 2023? Til grund for
skønnet bedes ministeren, ud over sædvanlige regneprincipper, reflektere tilgan-
gen til estimering af forkortede kandidatuddannelser, der benyttes i De Økonomi-
ske Råds ”Baggrundsnotat
om Reformkommissionens forslag om kortere kandi-
datuddannelser” (Dansk økonomi, dors.dk, forår 2022) og den vurdering af forde-
lingen af omlægninger på hoveduddannelsesområder, der fremgår af tabel 3 i
Kandidatudvalgets delafrapportering (side 52). I fald ministeren ikke benytter
samme gennemslag som i Finansministeriet (2014), bedes ministeren redegøre
for det faktuelle grundlag for afvigelserne.
Svar
Med
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark
(2023)
er forligspartierne enige om, at der fremover skal udbydes nye typer af kan-
didatuddannelser på 75 ECTS, nye og fleksible erhvervskandidatuddannelser
samt erhvervsrettede kandidatuddannelser med virksomhedsforløb. Det er partier-
nes ambition, at 10 pct. af de kandidatstuderende skal optages på kandidatuddan-
nelser på 75 ECTS, mens 20 pct. skal optages på nye erhvervskandidatuddannel-
ser (75 eller 120 ECTS) i 2032. De nye typer af kandidatuddannelser indfases
gradvist, så hhv. 20 pct. af de kandidatstuderende optages på de nye typer kandi-
datuddannelser i 2028, 25 pct. i 2030 og 30 pct. i 2032.
Ift. spørgsmålet vil det generelt være sådan, at en højere andel af kandidatuddan-
nelser på 120 ECTS (dvs. en lavere andel omlagte kandidatuddannelser) indebæ-
rer et lavere provenu,
jf. tabel 1.
Det skyldes, at det indebærer et lavere bidrag til
den strukturelle beskæftigelse samt højere udgifter til SU og taxameter end ved
5. november 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
512241
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om regeringens udkast til lovforslag om gennemførelse af elementer fra aftale om reform af universitetsuddannelserne i Danmark m.v. og Kandidatudvalgets delafrapportering På vej mod et nyt kandidatlandlandskab fra juni 2024
2930548_0002.png
omlægning af 30 pct. af studiepladserne. For uddybende svar henvises til besva-
relsen af UFU alm. del spm. 192 (Folketingsår 2023-24).
Det bemærkes, at der i beregningerne som udgangspunkt ikke er ændret på for-
udsætningerne for de øvrige reformelementer i aftalen, som påvirker offentlig
saldo, strukturel beskæftigelse og velstand, herunder bl.a. reduktion i tilgangen til
de akademiske bacheloruddannelser (sektordimensionering), tidligere færdiggø-
relse af kandidatuddannelserne, øget tilgang af internationale studerende og ud-
møntning af ramme til bedre kvalitet i uddannelse afsat med
Aftale om en ny re-
formpakke for dansk økonomi fra 2022.
Andelen af omlagte kandidatuddannelser
påvirker dog virkningen af en række af disse øvrige reformelementer, som for en
dels vedkommende knytter sig til andelen af omlagte studiepladser, herunder ef-
ter- og videreuddannelse samt det ekstraordinære takstløft for de nye typer af kan-
didatuddannelser. Disse krydseffekter er medregnet.
Tabel 1
Virkning på offentlig saldo af omlægning til nye kandidatuddannelsestyper for hhv. 30, 25
og 20 pct., mia. kr. (2024-pl)
Provenu
(mia. kr., 2024-pl)
Virkning på offentlig saldo ved omlægning til nye kandidatuddan-
nelser
1. 30 pct. (20 pct. i 2028, 25 pct. i 2030, 30 pct. i 2032)
2. 25 pct. (15 pct. i 2028, 20 pct. i 2030, 25 pct. i 2032)
3. 20 pct. (10 pct. i 2028, 15 pct. i 2030, 20 pct. i 2032)
2030
0,9
0,6
0,4
2032
1,1
0,8
0,6
2034
1,2
1,0
0,8
2075
1,3
1,1
0,9
Virkning på offentlig saldo af øvrige reformelementer
1. 30 pct. (20 pct. i 2028, 25 pct. i 2030, 30 pct. i 2032)
2. 25 pct. (15 pct. i 2028, 20 pct. i 2030, 25 pct. i 2032)
3. 20 pct. (10 pct. i 2028, 15 pct. i 2030, 20 pct. i 2032)
2030
-0,9
-0,8
-0,8
2032
-1,0
-0,9
-0,9
2034
-1,0
-1,0
-0,9
2075
-1,4
-1,4
-1,3
Anm.:
Kilde:
Afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
Det er beregningsmæssigt lagt til grund, at alle studiepladser på de nye uddannelser udgøres
af kandidatuddannelser på 75 ECTS, samt at indfasningen sker gradvist fra 2028 til 2032,
svarende til indfasningen i aftalen. Øvrige reformelementer er som udgangspunkt fastholdt ift.
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark (2023),
men der er
medregnet afledte effekter på disse øvrige reformelementer, som for en dels vedkommende
knytter sig til andelen af omlagte studiepladser, herunder efter- og videreuddannelse og det
ekstraordinære takstløft for nye typer af kandidatuddannelser. For eksempel vil der
når en
mindre andel af de kandidatstuderende skal optages på nye uddannelsestyper
samtidig
skønsmæssigt være færre personer, som senere vil tage efteruddannelse. Dette følger be-
regningsforudsætningerne i
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i
Danmark (2023).
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Sammenlignet med et scenarie, hvor 30 pct. af kandidatuddannelsespladserne ud-
gøres af de nye kandidatuddannelsestyper, vil en højere andel af kandidatuddan-
nelser på 120 ECTS (dvs. en lavere andel omlagte kandidatuddannelser) som be-
skrevet medføre en lavere strukturel beskæftigelse,
jf. tabel 2.
Det skyldes pri-
mært, at flere derved vil være under uddannelse i længere tid og dermed træder
senere ud på arbejdsmarkedet.
Side 2/5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om regeringens udkast til lovforslag om gennemførelse af elementer fra aftale om reform af universitetsuddannelserne i Danmark m.v. og Kandidatudvalgets delafrapportering På vej mod et nyt kandidatlandlandskab fra juni 2024
2930548_0003.png
Tabel 2
Beskæftigelsesvirkninger omlægning til nye kandidatuddannelsestyper for hhv. 30, 25 og
20 pct., fuldtidspersoner og helårspersoner
Strukturel beskæftigelse
(fuldtidspersoner)
Virkning ved omlægning til nye kandidatuddan-
nelser
1. 30 pct. (20 pct. i 2028, 25 pct. i 2030, 30 pct. i
2032)
2. 25 pct. (15 pct. i 2028, 20 pct. i 2030, 25 pct. i
2032)
3. 20 pct. (10 pct. i 2028, 15 pct. i 2030, 20 pct. i
2032)
2030
2.100
1.550
1.050
2032
2.550
2.050
1.550
2034
3.000
2.500
2.000
2075
3.100
2.600
2.100
Øget antal ledige
(helårspersoner)
2030
100
100
50
2032
100
100
50
2034
150
100
100
2075
150
150
100
Virkning af øvrige reformelementer
1. 30 pct. (20 pct. i 2028, 25 pct. i 2030, 30 pct. i
2032)
2. 25 pct. (15 pct. i 2028, 20 pct. i 2030, 25 pct. i
2032)
3. 20 pct. (10 pct. i 2028, 15 pct. i 2030, 20 pct. i
2032)
2030
2.500
2.500
2.550
2032
2.600
2.600
2.600
2034
2.500
2.550
2.550
2075
1.000
1.050
1.100
2030
50
50
50
2032
50
50
50
2034
50
50
50
2075
0
0
0
Anm.:
Kilde:
Afrundet til nærmeste 50 personer.
Det er beregningsmæssigt lagt til grund, at alle studiepladser på de nye kandidatuddannelser
udgøres af kandidatuddannelser på 75 ECTS, samt at udviklingen sker gradvist fra 2028 til
2032. Øvrige reformelementer er som udgangspunkt fastholdt ift.
Aftale om rammerne for re-
form af universitetsuddannelserne i Danmark (2023),
men der er medregnet afledte effekter
på disse øvrige reformelementer, som for en dels vedkommende knytter sig til andelen af om-
lagte studiepladser. Dette følger beregningsforudsætningerne i
Aftale om rammerne for re-
form af universitetsuddannelserne i Danmark (2023).
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Når færre uddannelsespladser udgøres af de nye typer af kandidatuddannelser
sammenlignet med det forudsatte i
Aftale om rammerne for reform af universitets-
uddannelserne i Danmark (2023),
vil det på kort sigt medføre en mindre positiv
velstandsvirkning,
jf. tabel 3.
Dette skal ses i lyset af, at når færre kandidatstude-
rende skal gå på de nye typer af kandidatuddannelser, medfører det en lavere
strukturel beskæftigelse som følge af, at en større andel af kandidatdimittenderne
uddanner sig på en kandidatuddannelse på 120 ECTS og dermed træder senere
ud på arbejdsmarkedet. Denne effekt vil materialisere sig umiddelbart efter imple-
menteringen af det nye kandidatlandskab.
Derimod vil velstandsvirkningen af ændringer i produktiviteten først materialisere
sig gradvist, herunder i takt med at flere årgange dimitterer fra kandidatuddannel-
serne på 75 ECTS og træder ud på arbejdsmarkedet,
jf. faktaarket Velstandsvirk-
ninger af Forberedt på fremtiden I.
På længere sigt er det ikke muligt at vurdere
den samlede velstandsvirkning, da det ikke er muligt at vurdere de langsigtede
produktivitetsvirkninger af kandidatuddannelserne på 75 ECTS,
jf. faktaarket Pro-
venu- og beskæftigelsesvirkninger af Aftale om rammerne for reform af universi-
tetsuddannelserne i Danmark.
Tabel 3
Velstandsvirkninger målt ved strukturel BNP af omlægning til nye kandidatuddannelsesty-
per for hhv. 30, 25 og 20 pct., mia. kr. (2024-pl)
Side 3/5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om regeringens udkast til lovforslag om gennemførelse af elementer fra aftale om reform af universitetsuddannelserne i Danmark m.v. og Kandidatudvalgets delafrapportering På vej mod et nyt kandidatlandlandskab fra juni 2024
2930548_0004.png
Strukturelt BNP
(mia. kr., 2024-pl)
Velstandsvirkning ved omlægning til nye kandidatuddannelser
1
1. 30 pct. (20 pct. i 2028, 25 pct. i 2030, 30 pct. i 2032)
2. 25 pct. (15 pct. i 2028, 20 pct. i 2030, 25 pct. i 2032)
3. 20 pct. (10 pct. i 2028, 15 pct. i 2030, 20 pct. i 2032)
2030
2,4
1,8
1,2
2032
2,9
2,3
1,7
2034
3,4
2,9
2,3
2075
’-’
’-’
’-’
Velstandsvirkning af øvrige reformelementer
1. 30 pct. (20 pct. i 2028, 25 pct. i 2030, 30 pct. i 2032)
2. 25 pct. (15 pct. i 2028, 20 pct. i 2030, 25 pct. i 2032)
3. 20 pct. (10 pct. i 2028, 15 pct. i 2030, 20 pct. i 2032)
2030
2,7
2,7
2,7
2032
2,6
2,6
2,6
2034
2,3
2,3
2,3
2075
-11,8
-11,8
-11,8
Anm.:
Kilde:
Afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
’-’ angiver, at det ikke er muligt at skønne
over effekten.
1)
Inkluderer virkninger af tiltag vedr. efter- og videreuddannelse.
Det er beregningsmæssigt lagt til grund, at alle studiepladser på de nye kandidatuddannelser
udgøres af kandidatuddannelser på 75 ECTS, samt at udviklingen sker gradvist fra 2028 til
2032. Øvrige reformelementer er som udgangspunkt fastholdt ift.
Aftale om rammerne for re-
form af universitetsuddannelserne i Danmark (2023),
men der er medregnet afledte effekter
på disse øvrige reformelementer, som for en dels vedkommende knytter sig til andelen af om-
lagte studiepladser. Dette følger beregningsforudsætningerne i
Aftale om rammerne for re-
form af universitetsuddannelserne i Danmark (2023).
Finansministeriet.
For så vidt angår beregningstilgangen for omlægning af kandidatuddannelser føl-
ges de sædvanlige regneprincipper for betydningen af ændringer i uddannelsesni-
veauer,
jf. Finansredegørelsen 2014, kapitel 6.
Det er dog ikke muligt at vurdere
de langsigtede produktivitetsvirkninger af kandidatuddannelser på 75 ECTS, hvor-
for det på længere sigt ikke er muligt at skønne over den samlede velstandsvirk-
ning.
DØRS-rapporten gennemgår de samme kanaler til ændringer i velstanden og kon-
kluderer på den baggrund, at kortere kandidatuddannelser medfører et produktivi-
tetstab, som indebærer, at velstanden sænkes med 7 mia. kr. Den negative vel-
standsvirkning begrundes bl.a. med henvisning til produktivitetstabet ved mindsket
uddannelse, som har betydning for lønniveauet ved skift
mellem
uddannelsesni-
veauer. Effekten skaleres derudover med antallet af ECTS, som kandidatuddan-
nelserne gøres kortere.
Finansministeriets sædvanlige regneprincipper kan imidlertid ikke uden videre
overføres til virkning af større strukturelle ændringer eller skift mellem uddannelser
inden
for samme uddannelsesniveau, herunder forskellen mellem kandidatuddan-
nelser på 120 ECTS og 75 ECTS. For yderligere uddybning af de beregningstekni-
ske antagelser om omlægning af kandidatuddannelsespladser henvises til
Fak-
taark om Velstandsvirkninger af Forberedt på fremtiden I.
I Kandidatudvalgets delafrapportering
På vej mod et nye kandidatlandskab (juni
2024)
indgår en oversigt, der viser, at universitetsrektorerne i deres foreløbige ind-
meldinger forventer at omlægge flest kandidatuddannelser på 120 ECTS til nye
uddannelsestyper inden for humaniora og samfundsvidenskab. Det bemærkes, at
der er tale om foreløbige indmeldinger, og at der arbejdes videre med fordeling af
Side 4/5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om regeringens udkast til lovforslag om gennemførelse af elementer fra aftale om reform af universitetsuddannelserne i Danmark m.v. og Kandidatudvalgets delafrapportering På vej mod et nyt kandidatlandlandskab fra juni 2024
2930548_0005.png
nye kandidatuddannelser mellem hovedområderne frem mod Kandidatudvalgets
afrapportering (forventeligt i november 2024).
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 5/5