Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 25. juni 2024 har udvalget efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 313
Vil ministeren redegøre for, hvordan et fagligt kriterium defineres i § 16, stk. 2, i
Bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK
nr. 51 af 14. januar 2024), herunder komme med eksempler på hvilke kriterier, der
kan anses som værende hhv. faglige og ikke-faglige?
Svar
Der er til besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen, som administrerer reglerne fastsat i bekendtgørelse om adgang til
universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
Eftersom formålet med kvote 2 er at give mulighed for at optage ansøgere på an-
det grundlag end deres karaktergennemsnit, opstilles der alternative kriterier, som
kan sikre optagelse af de mest kvalificerede ansøgere. Formålet med at give ud-
dannelsesinstitutionerne mulighed for at bruge faglige kriterier, som nævnes i ad-
gangsbekendtgørelsens § 16 stk. 2, er at sikre, at de bedst kvalificerede ansøgere
bliver optaget på uddannelsen.
Med faglige kriterier forstås, at kriteriet skal være relevant for uddannelsens fagli-
ge indhold. Relevante eksempler på faglige kriterier kan derfor variere meget,
afhængig af om der søges om optagelse på f.eks. en teknisk uddannelse eller
f.eks. en humanistisk uddannelse.
Eksempler på faglige kriterier er opnåede karakterer i særligt udvalgte fag eller
inden for udvalgte fagområder (typisk de fag, der udgøres af de specifikke ad-
gangskrav), skriftlig formidling eller kvantitativ tænkning. Faglige kriterier kan f.eks.
udprøves i optagelsesprøver og interviews (både mundtlige og skriftlige).
Eksempler på ikke-faglige kriterier er værnepligt, højskoleophold, udlandsrejser og
andre aktiviteter, der kan være relevante i forhold til at styrke modenhed og ro-
busthed samt give livserfaring.
19. august 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
501049
Side 1/2