Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2883021_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. juni har Uddannelses- og Forskningsudvalget efter ønske fra Sjurdur
Skaale (JF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 302
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har for nyligt iværksat et udbud om at byg-
ge et nyt havforskningsskib. Udbudsprocessens første led er en prækvalifikation,
hvor værfterne skal leve op til en række minimumskrav, bl.a. angående erfaringer
med at bygge et tilsvarende skib. Her opstilles løse krav, som definerer, hvad der
udgør et tilsvarende skib, medens der er ét ufravigeligt krav, nemlig at skibets
længde skal være 55 m. Således vurderes svært komplekse kriterier som forud-
sætter relevant faglig kompetence på en løs måde, mens fartøjets længdekrav er
absolut. Som konsekvens heraf, kan værfter som de seneste ti år har bygget ek-
sempelvis et fiskeskib af 55 m. med fiskedetekteringsudstyr byde ind i udbudspro-
cessen, mens et værft, som har bygget et yderst tilsvarende havforskningsskib af
54 m., udelukkes fra deltagelse
i DTU’s værftsudbud. Kan ministeren redegøre for
baggrunden herfor og for hensigten med de sammensatte kvalifikationskriterier
angående erfaringer med at bygge et tilsvarende skib, hvor svært komplekse krite-
rier vurderes?
Svar
Jeg har indhentet bidrag fra DTU, som oplyser følgende:
”Som
led i Dana V værftsudbudsproces gennemføres en prækvalifikation, hvor
DTU udvælger fire værfter til at afgive tilbud. Som en del af prækvalifikationen har
DTU, bistået af ekstern skibsteknisk rådgiver, stillet minimumskrav til værfternes
tekniske og faglige kapacitet samt kapabilitet, med den hensigt at sikre at kun
værfter med den nødvendige tekniske kapacitet og kapabilitet samt erfaring kan
blive prækvalificeret. For de værfter, der opfylder minimumskravene, er der derud-
over opstillet tekniske og faglige kriterier for udvælgelse blandt flere værfter, der
opfylder minimumskravene, så det i sidste ende bliver de fire bedst kvalificerede
værfter, der udvælges til at afgive tilbud på opgaven. Ordregiver tillægges i praksis
et relativt vidt fagligt skøn i den henseende. Et af de tekniske og faglige mini-
mumskrav i det konkrete udbud er, at værfterne, som minimum, via referencer
(udført i løbet af de sidste 10 år), kan dokumentere at have bygget mindst ét skib
med en overalt længde på minimum 55 meter med en tilsvarende kompleksitet,
som det havforskningsskib DTU ønsker at bygge. Dertil kræves, at referenceskibet
er godkendt i henhold til reglerne i et IACS-klassifikationsselskab, og at det har én
18. juni 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
495813
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 302: MFU spm. om, baggrunden for hensigten med de sammensatte kvalifikationskriterier angående erfaringer med at bygge et tilsvarende skib, hvor svært komplekse kriterier vurderes
2883021_0002.png
eller flere konkret oplistede egenskaber. Længdekravet er en følge
af DTU’s øn-
ske om at kvalificere værfter, der har erfaring med at bygge større skibe, idet DTU
skal have bygget et skib med en overalt længde på 69,8m. De samlede kriterier
for udvælgelse af værfter baserer sig således på faglige skøn.”
DTU oplyser yderligere:
”I
forlængelse af, at DTU i den igangværende prækvalifikationsfase er blevet op-
mærksom på, at minimumskrav vedr. længde på referenceskib utilsigtet begræn-
ser konkurrencen i prækvalifikationen, så har DTU besluttet at annullere og gen-
udbyde med opdateret minimumskriterium for skibslængde. Dette gøres uden
væsentlig forsinkelse af værftsudbudsprocessen. DTU forventer at annullere og
genudbyde senest den 17. juni.”
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2