Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2880066_0001.png
1
DET TALTE ORD GÆLDER
Tak til Katrine Daugaard og Sandra Elisabeth
Skalvig for at invitere mig i samråd.
Jeg kan, som tidligere student fra CBS bekræfte, at
der er flere der ligner hinanden derude, både
påklædningsmæssigt og sociokulturelt. Som en af
afvigerne, kan man jo både føle sig indenfor og
udenfor. Men vi er her ikke i dag, for at diskutere
min uddannelsesmæssige baggrund. Vi er her for
at besvare de spørgsmål, som er blevet stillet.
Da jeg tiltrådte som kulturminister, blev jeg
opmærksom på, at der fandtes en diversitets- og
ligestilling udfordring på det ressort. Og det er
også derfor, at jeg oplever det lidt som et deja-vu,
da fru Katrine Daugaard og jeg tidligere har været
i et samråd, om det her og deltaget i adskillige
debatter.
Ikke desto mindre så giver det jo anledning til at
debattere nogle af de skævheder, men også nogle
af de strukturelle udfordringer, der er ved at
bekæmpe nogle af de skærvheder. Det er typisk,
der, hvor fru Katrine Daugaard, Liberal Alliance,
Moderaterne og jeg selv, er en smule uenig.
Et eksempel. I musikbranchen er det stadig sådan,
at 9 ud af 10 rettighedskroner går til mænd.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 03/06-24 om CBS’ og de kunstneriske uddannelsers fokus på og praksis med at inddrage diversitetshensyn i uddannelsernes optagelsesprocesser, jf. UFU alm. del – samrådsspm. C, D og E
2
Selvom at antallet af kvindelige og mandlige
musikere er nogenlunde ligeligt fordelt.
Der er også et strukturelt problem i
skuespillerbranchen. Kvinder bliver ofte sorteret
fra, når de når en hvis alder, hvorimod gode folk
som Daniel Craig og Roger Moore kan blive ved
med at spille på de bonede gulve indtil, at de når
en meget høj alder. Blot for at dokumentere nogle
af de udfordringer, der også findes.
Så jeg synes, at der er god grund til at have fokus
på diversitet. Og på at der ikke er noget, det står i
vejen for talent, når vi taler om vores kulturliv.
Men for at gå til en besvarelse af det spørgemål,
der er stillet. Vil jeg så redegøre for de
kunstneriske uddannelser arbejde med inklusion,
ligestilling osv.?
Der vil jeg ganske kort gøre opmærksom på, at
man bliver optaget på en kunstnerisk uddannelse
jævnfør de kriterier, der er opstillet i loven om
kunstneriske uddannelser og den bekendtgørelse
Kulturministeriet har udstedt. Og der har vi
skrevet, at færdigheder, evner og talent er det
afgørende. Basta.
Så jeg synes, at det er prisværdigt, at de
kunstneriske uddannelser har formuleret et charter
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 03/06-24 om CBS’ og de kunstneriske uddannelsers fokus på og praksis med at inddrage diversitetshensyn i uddannelsernes optagelsesprocesser, jf. UFU alm. del – samrådsspm. C, D og E
3
for, hvordan man vil højne diversiteten og
inklusionen på uddannelserne. Men man kan altså
kun blive optaget, hvis man ligger i den gruppe,
der har den største andel af evne, talent og
færdigheder.
Man bliver ikke optaget, fordi man repræsenterer
en social gruppe, ser ud på en speciel måde, hvis
man ikke har talent eller færdigheder. Det kan man
simpelthen ikke blive.
At uddannelsesinstitutioner så har et ønske om at
fjerne eventuelle forhindringer for, at folk søger
ind hos dem. Det synes jeg, kun er prisværdigt.
Men jeg vil være meget ked af, og det ville i øvrigt
også være imod lovgivningen, hvis det var sådan,
at man kunne blive optaget på en uddannelse inden
for mit ressort, eller for den sags skyld min
kollegas ressort, blot fordi man passede ind i en
særlig boks, en særlig etnicitet, et særligt køn.
Det tror jeg sådan set besvarer begge spørgsmål
rimeligt effektivt.
Tak for ordet.