Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2900469_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 16. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 288
Vil ministeren oplyse, hvilke udgifter staten har til su-lån? Svaret bedes som
minimum omfatte følgende:
a. Udgifter til administration
b. Indtægter og udgifter som følge af rentemarginal. Dette ønskes angivet både
opdelt på lån under studier, lån efter studier og samlet.
c. Tab. Der ønskes i denne forbindelse en beskrivelse af, hvorvidt tab opgøres,
når de forventes med et henlæggelsesprincip eller når de finder sted efter et
realisationsprincip
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at der både spørges til udgifter til administration
af SU-lån, renteindtægter på studiegæld, udgifter til forrentning af genudlån og
tab.
Hvert delelement kan opgøres med forbehold for løbende ændringer i lovgrundlag
for gældsinddrivelse og principper for bogføring i perioden. Besvarelsen er udar-
bejdet med udgangspunkt i perioden 2013-2023.
Udgifter til administration
Udgifterne til administration af SU-lån har i årene 2013-2023 været fordelt hos
Skatteministeriet, Statens Administration og Udbetaling Danmark. Skatteministe-
riet har i årene 2013-2023 haft udgifter til administration af inddrivelse af mislig-
holdt SU-gæld. Statens Administration har i årene 2013-2016 haft udgifter til admi-
nistration af SU-lån. Udbetaling Danmark har i perioden oktober 2016-2023 haft
udgifter til administration af SU-lån.
Jeg har indhentet svar fra Skatteministeriet, som oplyser følgende:
"Skatteministeriet har bedt Gældsstyrelsen om bidrag til besvarelsen af spørgsmå-
let og har modtaget følgende bidrag:
Gældsstyrelsens muligheder for at inddrive gæld til det offentlige er alle rettet mod
den samlede misligholdte gæld, som den enkelte borger eller virksomhed har op-
arbejdet, og som er oversendt til inddrivelse fra fordringshaverne. Fx er det
2. september 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
488098
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om hvilke udgifter staten har til su-lån
2900469_0002.png
forbundet med de samme omkostninger at varsle og igangsætte lønindeholdelse
hos en borger, der alene har misligholdte SU-lån til inddrivelse, som hos en borger
med 50 forskellige gældstyper til inddrivelse. Gældsstyrelsen kan derfor ikke spe-
cifikt opgøre de præcise udgifter relateret til inddrivelse af hver enkelt gældstype,
såsom SU-lån, opdelt for hvert af årene 2013-2023.”
Jeg har indhentet svar fra Finansministeriet, som oplyser følgende:
”Af
tabel 1 fremgår Statens Administrations omkostninger til administration af stu-
dielånsordningen i perioden 2013 til 2016.
Tabel 1
Statens Administrations omkostninger til administration af studielånsordningen, mio. kr.
Mio. kr. (løbende priser)
Omkostninger
Anm.:
Kilde:
2013
16,3
2014
21,5
2015
15,0
2016
16,4
Omkostninger er opgjort i løbende priser og ekskl. nedskrivninger på fordringer sendt til ind-
drivelse i SKAT.
Statens Administrations Årsrapport 2016
tabel 17 (studielånsområdet).
Statens Administration varetog administrationen af studielån under afvikling samt
tilbagebetaling af for meget udbetalt uddannelsesstøtte, som ikke er misligholdt,
på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Der var tale om en takst- og
gebyrfinansieret ordning, hvor takster og gebyrer blev fastsat med henblik på om-
kostningsdækning og balance over en 4-årig periode.
Som et led i Bedre Balance I overdrog Statens Administration studielånsordningen
til Udbetaling Danmark i oktober 2016, jf. Lov nr. 626 af 8. juni 2016.”
Jeg har indhentet svar fra Udbetaling Danmark, som oplyser følgende i
tabel 2:
”Tabel
2
Udgifter til administration af SU-lån i perioden 2016-2023 hos Udbetaling Danmark
Mio. kr. (løbende priser)
Gebyromkostninger vedr. SU-lån
Bevillingsomkostninger vedr. SU-lån
I alt
Kilde:
Udbetaling Danmark”
2016 q4 2017
2,4
1,5
3,9
14,1
5,7
19,8
2018
12,3
3,7
16,0
2019
15,5
3,3
18,8
2020
17,4
4,1
21,5
2021
20,8
1,2
22,0
2022
25,4
3,9
29,3
2023
29,2
4,0
33,1
Renteindtægter på studiegæld
Af tabel 3 fremgår en opgørelse over renteindtægter på studiegæld i årene 2013-
2023.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om hvilke udgifter staten har til su-lån
2900469_0003.png
Det skal bemærkes, at der er sket ændringer i både lovgrundlag for gældsinddri-
velse og i principper for bogføring i perioden 2013-2023, hvorfor det ikke er muligt
at lave en ensartet opgørelse over perioden.
Der er først fra 2014 opgjort renteindtægter af misligholdt studiegæld (studiegæld
under inddrivelse). Dette skyldes indførelsen af en lovbestemt inddrivelsesrente,
som erstattede differentierede opkrævningsrenter ifm. implementeringen af inddri-
velsessystemet EFI.
Som følge af en senere ændring i gældsinddrivelsesloven er renteindtægter af
misligholdt studiegæld opgjort som tilskrevne frem for betalte renter fra 2018.
Det er desuden ikke muligt at opdele renteindtægterne på indtægter under studie-
tid og efter endt studie.
Tabel 3 skal læses med ovenstående forbehold.
Tabel 3
Renteindtægter på studiegæld i årene 2013-2023
Mio. kr. (løbende priser)
Renteindtægter af SU-lån
Renteindtægter af mislig-
holdt SU-lån
I alt
Anm.:
Kilde:
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
651,6
416,3
2020
687,3
472,0
2021
761,4
505,2
2022
800,7
522,9
2023
1.433,6
671,0
510,6 598,5 623,4 607,8 625,4 642,4
-
44,3
34,6
15,7
46,3
354,7
510,6 642,8 658,0 623,5 671,7 997,1 1.067,9 1.159,3 1.266,6 1.323,6 2.104,6
Renteindtægter er opgjort som tilskrevne renter uden korrektion for hensættelser til tab og
tab.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, regnskabstal.
Udgifter til forrentning af genudlån og tab
Udgifter til forrentning af genudlån og tab på studielån er opgjort for 2013-2023 i
tabel 4.
Som følge af den ovenfor beskrevne ændring i gældsinddrivelsesloven er der først
fra 2018 bogført hensættelser til tab på SU-lån og inddrivelsesrenter samt faktiske
tab på inddrivelsesrenter. Tab på SU-lån blev fra 2008 til 2013 bogført sammen
med tab på studiegæld som følge af for meget udbetalt støtte.
Hensættelser og tab bogføres efter et princip, hvor værdien af hele den udestå-
ende misligholdte gæld vurderes løbende. Forskellen mellem gælden og den del
af gælden, som forventes inddrevet, bogføres som hensættelser (udgifter). Det vil
fx indebære, at i et år, hvor værdiansættelsen stiger væsentligt, kan hensættel-
serne være negative (tilbageførte hensættelser).
Udgifterne til tabel 4 er årets realiserede tab.
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om hvilke udgifter staten har til su-lån
2900469_0004.png
Tabel 4
Regnskabstal for udgifter ifm. SU-lån i perioden 2013 til 2023
Mio. kr. (løbende priser)
Forretning af genudlån
Tab på SU-lån
Tab på inddrivelsesrenter
Hensættelser på SU-lån og
inddrivelsesrenter
I alt
2013
2014
2015 2016
35,8
20,2
-
-
56,0
2017
49,8
40,5
-
-
90,3
2018
54,6
48,0
155,1
404,8
662,5
2019
2020
2021
-81,2
60,7
16,2
2022
429,2
139,7
44,7
2023
958,2
268,5
118,9
258,8 228,9 103,4
133,8
-
-
32,6
-
-
36,8
-
-
140,2
-84,4 -123,6
39,4
5,7
790,8
751,4
63,8
13,1
817,4 -377,4
770,7 -381,7
217,4 -596,8
831,0
748,8
392,6 261,5
Anm.:
Kilde.:
Forrentning af genudlån dækker over statens renteudgifter forbundet med optagelse af lån til
at finansiere SU-lånene.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, regnskabstal.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 4/4