Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2867653_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 30. april 2024 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
UFU alm. del spm. 279
Vil ministeren oversende den viden om best practice i forhold til rekruttering og
fastholdelse på de store professionsbacheloruddannelser på velfærdsområdet,
som foreligger om end det ikke er et fuldt dækkende overblik? Der henvises til
ministerens svar på UFU alm. del
spørgsmål 217.
Svar
Som nævnt i svar på spørgsmål S 858 og UFU alm. del
spørgsmål 217 er der
udarbejdet en række nyere analyser omhandlende rekruttering og fastholdelse af
studerende på de velfærdsrettede professionsbacheloruddannelser.
Det drejer sig blandt andet om følgende analyser og kortlægninger fra Danmarks
Evalueringsinstitution (EVA), Tænketanken DEA (DEA) og Det Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE):
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på
pædagoguddannelsen
kortlægning af professionshøjskolernes indsatser
for at styrke rekruttering og gennemførsel
(EVA 2024).
Potentielle målgrupper for pædagoguddannelsen og deres motivation
overblik over udvalgte målgrupper og motivationsfaktorer
(EVA 2024).
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fast-
holdelse
(EVA 2024).
Sådan kan kommunerne styrke kvaliteten af pædagogstuderendes praktik
(EVA 2024).
Hvordan får vi uddannet flere pædagoger til vores daginstitutioner? Inspira-
tion til professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførelse
på uddannelsen
(EVA 2024).
15. maj 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
483960
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om et overblik over viden om best practice i forhold til rekruttering og fastholdelse på de store professionsbacheloruddannelser på velfærdsområdet
2867653_0002.png
Sådan kan kommunerne styrke kvaliteten af lærerstuderendes praktik
(EVA
2024).
Valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og so-
cialrådgiver
(EVA 2023).
Fire ud af ti nyoptagne studerende har været lærervikar, pædagogmedhjæl-
per eller ansat i ældreplejen
(EVA 2023).
Midtvejsevaluering for Copenhagen Honours College for Sygeplejersker
(CHC-S)
(EVA 2023).
Hvad har betydning for potentielle sygeplejersker, lærere, pædagoger og
socialrådgiveres uddannelsesvalg?
(DEA 2022).
Hvilke studiesøgende viser interesse for lærer-, pædagog-, sygeplejerske-
og socialrådgiveruddannelserne?
(DEA 2022).
Arbejdskraftmangel og rekrutteringsudfordringer på de store velfærdsområ-
der
forundersøgelse af eksisterende viden
(VIVE 2022).
Oplevelsen af praktik på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske
og socialrådgiver. En kvalitativ og kvantitativ undersøgelse blandt studeren-
de
(EVA 2022).
Praktik på de fire største professionsbacheloruddannelser
En kortlægning
af rammer og organisering på pædagog-, lærer-, sygeplejerske- og social-
rådgiveruddannelsen
(EVA 2021).
Unges overvejelser om at søge ind på læreruddannelsen
(EVA 2021).
Det første år på socialrådgiveruddannelsen
(EVA 2021).
Adgangsgrundlag, frafald og ledighed for velfærdsuddannelserne
(EVA
2020).
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2