Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2873081_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 26. april 2024 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
UFU alm. del spørgsmål 275
Vil ministeren oplyse, hvad konsekvenserne vil være for arbejdsudbuddet og
økonomien ved, at 1.000 studerende frem for en almindelig 2-årig kandidat går på
hhv.:
a. en kort kandidatuddannelse på 75 ects-point
b. en erhvervskandidat på 120 ects-point med 25 timers ugentligt arbejde (en
forpligtende virksomhedsaftale forudsættes)
c. en 2-årig kandidat med virksomhedsforløb på 45 ects-point, hvor de 45 ects-po-
int ønskes beregnet som både lønnet forløb ekskl. su og ulønnet forløb inkl. su
Effekterne ønskes oplyst på arbejdsudbud, velstand målt i BNP og direkte udgifter
opdelt på taxameterudgifter og su. Det ønskes endvidere oplyst, hvilke
forudsætninger, der er anvendt ved hver af beregningerne.
Svar
a) Kandidatuddannelse på 75 ECTS
Konsekvensen af, at 1.000 studerende tager en kandidatuddannelse på 75 ECTS i
stedet for 120 ECTS skønnes at være et provenu på 210 mio. kr. (2024-pl) og en
forbedret strukturel beskæftigelse på 500 fuldtidspersoner i 2075,
jf. tabel 1.
Det er i beregningerne forudsat, at de 1.000 studerende udgøres af både danske
og internationale studerende svarende til den nuværende fordeling mellem danske
og internationale studerende på kandidatuddannelserne på 120 ECTS.
Det bemærkes, at der i beregningerne ikke er taget højde for SU-reformen. Bereg-
ningerne er dermed sammenlignelige med beregningerne, der ligger til grund for
Aftalen om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark.
24. maj 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
482851
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om arbejdsudbuddet og økonomien ved forskellige kandidatuddannelser
2873081_0002.png
Tabel 1
Provenu- og beskæftigelsesvirkning ved, at 1.000 studerende tager en kandidatuddannelse
på 75 ECTS i stedet for 120 ECTS, varigt, mio. kr. (2024-pl) og fuldtidspersoner
Samlet provenu
- heraf taxameterudgifter
- heraf SU-udgifter (efter tilbageløb)
- heraf indirekte provenu
Strukturel beskæftigelse (fuldtidspersoner)
Anm.:
Kilde:
210
40
30
140
500
Provenu er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste 50
personer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
På længere sigt er det ikke muligt at vurdere den samlede velstandsvirkning, da
det ikke er muligt at vurdere de langsigtede produktivitetsvirkninger af kandidatud-
dannelserne på 75 ECTS,
jf. faktaarket Provenu- og beskæftigelsesvirkninger af
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark.
Der hen-
vises til faktaarket for en uddybning af forudsætningerne for beregningerne.
b) Erhvervskandidatuddannelse på 120 ECTS
Der er ikke regnet eksplicit på provenu- og beskæftigelsesvirkninger af de nye
fleksible erhvervskandidatuddannelser i
Aftale om rammerne for reform af univer-
sitetsuddannelserne i Danmark (2023).
Der foreligger således ikke et beregnings-
grundlag til konsekvensberegninger af alternative modeller for erhvervskandidat-
uddannelser.
Det er i forbindelse med reformen samlet set vurderet, at de politiske ambitioner
om, at 20 pct. af alle kandidatstuderende optages på de nye fleksible erhvervskan-
didatuddannelser ligger indenfor den aftalte reformøkonomi i
Aftale om rammerne
for reform af universitetsuddannelserne i Danmark (2023).
Det fremgår således af
aftalen, at reformøkonomien er baseret på, at såfremt de politiske ambitioner for
optaget på erhvervskandidatuddannelserne ikke opnås, vil et tilsvarende antal
kandidatuddannelser i stedet skulle være kandidatuddannelser på 75 ECTS,
jf.
UFU alm. del spm. 195 (folketingsår 2023-24).
c) 2-årig kandidat med virksomhedsforløb på 45 ECTS
Det vurderes ikke at være muligt at skønne over konsekvenserne forbundet med,
at 1.000 studerende går på en 2-årig kandidatuddannelse med virksomhedsforløb
på 45 ETCS, da en sådan uddannelsesmodel ikke er nærmere beskrevet, herun-
der bl.a. hvad angår tilrettelæggelse og indhold af uddannelsen, vilkår for ansæt-
telse ved virksomhedsforløb uden SU, taxametertilskuddets størrelse mv. Provenu
og arbejdsudbud kan således både være højere, lavere eller neutrale i forhold til
kandidatuddannelser på 120 ECTS.
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om arbejdsudbuddet og økonomien ved forskellige kandidatuddannelser
2873081_0003.png
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3