Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 5. april 2024 har udvalget efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 263
Vil ministeren redegøre for hvilke offentlige udgifter, der er forbundet med at etab-
lere en universitetsbaseret læreruddannelse, hvor læreruddannelsen på professi-
onshøjskolerne bevares? I besvarelsen bedes det lægges til grund, at antallet af
studiepladser på tværs af alle landets læreruddannelser holdes konstant, men
hvor universitetet udbyder hhv. 15, 25 og 50 pct. af pladserne. Der henvises til
svar på UFU alm. del
–
spørgsmål 55.
Svar
Der gives nedenfor beregningstekniske eksempler på de offentlige udgifter ved at
omlægge hhv. 15, 25, 50 og 100 pct. af studiepladserne på læreruddannelsen til
universitetsbaseret læreruddannelse.
Udgifterne til en universitetsbaseret læreruddannelse vil afhænge af den politiske
prioritering samt af universiteternes ønsker om at udbyde en læreruddannelse,
herunder eksempelvis om uddannelsestilskuddet ydes efter takst 1 eller takst 2
samt om uddannelsen gøres 4¼-årig eller 5-årig. Eksemplerne nedenfor er opstil-
let i forhold til disse muligheder.
I beregningerne nedenfor er følgende forudsætninger lagt til grund:
-
At en universitetsbaseret læreruddannelse vil være sammensat af en aka-
demisk bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse, der enten kan
være 1 ¼-årig eller toårig.
Praktikken på læreruddannelsen vil udløse fuld undervisningstakst i lighed
med de øvrige universitetsuddannelser med ulønnet praktik.
Særskilt tilskud til læreruddannelsen som følge af Aftale om en reform af
læreruddannelsen mellem den daværende S-regering, V, RV, DF, SF, K,
EL og ALT vil følge læreruddannelsen over til universiteterne.
6. maj 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
477520
-
-
De offentlige udgifter forbundet med en universitetsbaseret læreruddannelse be-
står af udgifter til uddannelsestilskud, SU-udgifter samt påvirkningen af den struk-
turelle beskæftigelse.
Side 1/2