Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2879222_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 27. marts 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Pelle Dragsted (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
UFU alm. del spm. 250
Vil ministeren oplyse, hvor meget den gennemsnitlige su-gæld forventes at beløbe
sig til fremadrettet for studerende, som har gennemført en videregående uddan-
nelse, hvis det antages, at su-reformen fra december 2023 får virkning, så stude-
rende i højere grad bliver tvunget til at lånefinansiere deres studier, og således for-
øger deres su-gæld med hvad der svarer til su-satsen i det antal måneder, som
studerende i gennemsnit forsinkes i dag? Opgørelsen bedes opgjort for KVU,
MVU og LVU. Beregningerne ønskes desuden opgjort særskilt for gruppen af stu-
derende fra lavindkomstfamilier, forstået som familier fra det laveste indkomstde-
cil.
Svar
Der opstilles et regneeksempel med udgangspunkt i de angivne forudsætninger i
spørgsmålet,
jf. nedenfor.
Regneeksemplet er hypotetisk og kan
ikke
betragtes
som et skøn over den forventede effekt af SU-reformen på lånoptaget.
I spørgsmålet antages, at studerende, der forsinkes, alene vil kompensere med
slutlån. Studerende, der løber tør for SU-klip, har dog andre muligheder for at fi-
nansiere deres leveomkostninger end at optage slutlån, fx gennem studiejob, lige-
som det må formodes, at lånebehovet vil reduceres ved, at flere gennemfører de-
res studier på kortere tid,
jf. svar til spørgsmål 10 til L 164.
Der er således ikke ud-
arbejdet et skøn over den forventede effekt af SU-reformen på låneoptaget.
Det er i provenuberegningerne i SU-reformen forudsat, at renteindtægter, renteud-
gifter og forventede tab ifm. låneordningerne samlet set udligner hinanden, og de
konkrete niveauer er således ikke opgjort,
jf. svar til UFU alm. del spørgsmål 109.
I spørgsmålet forudsættes det, at studerende, der er forsinkede på uddannelsen,
vælger at tage SU-lån i et antal måneder svarende til forsinkelsen. Der er udarbej-
det et regneeksempel med udgangspunkt i denne forudsætning, men hvor der
samtidig er taget højde for følgende forhold:
7. juni 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
476123
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 250: MFU spm. om, hvor meget den gennemsnitlige su-gæld forventes at beløbe sig til fremadrettet for studerende, som har gennemført en videregående uddannelse, hvis det antages, at su-reformen fra december 2023 får virkning
2879222_0002.png
For det
første
påvirker SU-reformen ikke kun studerende, der forsinkes på studiet
(da SU med reformen begrænses til normeret studietid), men også studerende,
der i dag gør brug af det 6. SU-år, f.eks. pga. studieskift (da der med reformen
maksimalt gives 58 SU-klip, svarende til 5 studieår). I regneeksemplet tages der
højde for begge effekter af reformen, ikke kun studieforsinkelse, hvilket alt andet
lige øger SU-gælden i regneeksemplet. For det
andet
antages studerende, der i
dag ikke modtager SU eller i dag modtager slutlån, ikke at optage yderligere lån i
disse måneder, selvom de måtte være forsinkede. Dette mindsker alt andet lige
SU-gælden i regneeksemplet.
Den forøgede gæld, som følge af øget lånoptag i regneeksemplet, beregnes indi-
viduelt for dimittenderne i 2021 og lægges til deres eventuelle SU-gæld opgjort ul-
timo 2022. Denne SU-gæld består både af gæld fra SU-lån samt SU-stipendier,
der kræves tilbagebetalt, f.eks. fordi støttemodtagerens indkomst overstiger fribe-
løbet. Der er ikke taget højde for rentetilskrivning.
Det bemærkes, at det i praksis ikke er muligt at optage slutlån med en månedlig
sats svarende til SU-satsen. I 2024 er slutlånssatsen 9.001 kr. pr. måned, mens
SU-satsen for udeboende på videregående uddannelser er 6.820 kr. pr. måned.
Regneeksemplet skal derfor betragtes som en gennemsnitsberegning, hvor de
studerende samlet set tilpasser perioden med slutlån, så de i gennemsnit opnår
en lånesats svarende til SU-satsen.
Tabel 1
Regneeksempel på øget SU-gæld som følge af SU-reformen blandt dimittender fra videre-
gående uddannelser i 2021, opgjort ultimo 2022, pct. og kr. (2024-pl)
Gns. SU-gæld
blandt
nye skyldnere,
kr.
Efter reform
39.800
45.700
56.300
Andel med SU-gæld,
pct.
Før reform Efter reform
Alle
KVU
MVU
LVU
1. indkomstdecil (la-
veste indkomster)
KVU
MVU
LVU
51%
48%
46%
56%
53%
75%
39%
43%
38%
43%
50%
69%
Gns. SU-gæld blandt
oprindelige skyldnere, kr.
Før reform
136.100
160.400
152.000
Efter reform
142.400
170.600
193.100
149.800
186.500
161.600
159.600
197.400
207.200
35.100
42.200
56.700
Anm.:
Kilde:
Inkluderer fuldførte studieforløb, hvor der er modtaget SU. Akademiske bacheloruddannelser
indgår ikke. Der tages højde for de særlige vilkår i SU-reformen for modtagere af handicaptil-
læg eller forsørgertillæg som enlig forsørger. Personer, der modtager handicaptillæg eller for-
sørgertillæg som enlig forsørger, indgår i opgørelsen. Personer, der har modtaget tillæg af
klip pga. sygdom, fødselsstøtte eller revalidering indgår ikke. Indkomstgruppen (1. indkomst-
decil) er dannet på baggrund af familiens ækvivalerede disponible indkomst i året, hvor den
studerende fylder 13 år. Den gennemsnitlige gæld er afrundet til nærmeste 100 kr.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 250: MFU spm. om, hvor meget den gennemsnitlige su-gæld forventes at beløbe sig til fremadrettet for studerende, som har gennemført en videregående uddannelse, hvis det antages, at su-reformen fra december 2023 får virkning
2879222_0003.png
Det øgede lånoptag i regneeksemplet betyder, at nogle studerende, der før ikke
havde SU-gæld, nu får en SU-gæld. Dermed stiger andelen af dimittender med
SU-gæld for alle tre uddannelsestyper. Stigningen er størst på lange videregående
uddannelser (LVU), hvor andelen øges fra 38 til 69 pct.,
jf. tabel 1.
Den gennemsnitlige SU-gæld blandt dimittender uden gæld i forvejen (nye skyld-
nere) er 39.800, 45.700 og 56.300 kr. for hhv. KVU, MVU og LVU. Den gennem-
snitlige SU-gæld blandt dimittender med gæld i forvejen (oprindelige skyldnere)
øges til 142.400, 170.600 og 193.100 kr. for hhv. KVU, MVU og LVU.
Tabel 1 indeholder også en særskilt opgørelse for dimittender fra lavindkomstfami-
lier (1. indkomstdecil). Indkomstgruppen er dannet på baggrund af familiens ækvi-
valerede disponible indkomst i året, hvor dimittenden fylder 13 år.
Det bemærkes, at det øgede lånoptag i regneeksemplet kun vedrører den uddan-
nelse, de studerende dimitterer fra, mens den oprindelige SU-gæld kan stamme
fra flere uddannelsesforløb. Akademiske bacheloruddannelser indgår ikke i tabel-
len, da hovedparten fortsætter på en kandidatuddannelse og dermed ikke har af-
sluttet deres samlede studieforløb. Det betyder, at gældsforøgelsen i regneeksem-
plet for dimittender fra kandidatuddannelser ikke inkluderer foregående bachelor-
uddannelse. Det er dog også på kandidatuddannelserne, at gældsforøgelsen i
regneeksemplet er størst, da SU-reformen primært påvirker studerende på kandi-
datuddannelserne.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3