Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 12. marts 2024 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
UFU alm. del spm. 243
Vil ministeren oplyse, hvad mindreprovenuet og det lavere arbejdsudbud af su-re-
formen ville være i 2030, såfremt reformen ikke skulle have betydning for stude-
rende, der er påbegyndt en uddannelse før reformen træder i kraft i december
2026?
Svar
Det er lagt til grund for nedenstående beregninger, at der spørges til, hvad mindre-
provenuet og det lavere arbejdsudbud af SU-reformen vil være, hvis den alene
skal finde anvendelse for studerende, der påbegynder en ny videregående uddan-
nelse i januar 2027 eller senere og således efter, at reformen forventes at træde i
kraft. Studerende vil fortsat være omfattet af reformen uanset tidligere videregå-
ende uddannelsesaktivitet, som det også er tilfældet i den fremlagte SU-reform.
Med den fremlagte SU-reform er studerende omfattet, når de påbegynder en ny
videregående uddannelse fra sommeren 2025 og senere.
Hvis SU-reformen først skal finde anvendelse for studerende, der påbegynder en
ny videregående uddannelse i januar 2027 eller senere, skønnes provenuet af
SU-reformen i 2030 at være ca. 910 mio. kr., mens den strukturelle beskæftigelse
skønnes at blive forbedret med ca. 2.650 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Dette vil re-
sultere i et mindreprovenu i 2030 på ca. 650 mio. kr. og en mindsket strukturel be-
skæftigelse på ca. 1.650 fuldtidspersoner i forhold til den fremlagte SU-reform.
Der er ikke taget højde for eventuelle adfærdseffekter af at ændre på, hvilke ud-
dannelsessøgende reformen skal finde anvendelse for.
21. marts 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
471169
Side 1/2