Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2841840_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 26. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 229
Vil ministeren redegøre for udviklingen i antallet af studerende på STEM- og IT-
uddannelserne fordelt på institutionsniveau?
Svar
Antallet af studerende på STEM-uddannelser er steget for langt de fleste uddannel-
sesinstitutioner fra 2010 til 2022,
jf. tabel 1.
Det er kun tre uddannelsesinstitutioner,
hvor antallet af studerende er faldet: Erhvervsakademi MidtVest samt Arkitektskolen
Aarhus og Det Kongelige Akademi
Arkitektur, Design og Konservering.
Tabel 1
Udvikling i antallet af studerende på STEM-uddannelser fordelt på institutionsniveau
2010
Erhvervsakademier
Erhvervsakademi Dania
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademiet Copenha-
gen Business Academy
IBA Erhvervsakademi Kolding
Københavns Erhvervsakademi
(KEA)
Zealand Sjællands Erhvervs-
akademi
Kunstneriske og kulturelle
uddannelsesinstitutioner
Arkitektskolen Aarhus
Det Kongelige Akademi - Arki-
tektur, Design, Konservering
4.758
308
231
449
743
451
0
1.797
779
1.802
770
1.032
2012
5.876
411
207
527
907
548
0
2.259
1.017
1.880
811
1.069
2014
6.708
527
232
648
1.003
568
37
2.519
1.174
1.790
746
1.044
2016
6.790
524
218
571
1.057
577
84
2.531
1.228
1.689
735
954
2018
6.900
419
224
546
1.112
579
78
2.693
1.249
1.583
666
917
2020
7.154
408
239
508
1.144
614
81
2.869
1.291
1.559
687
872
2022
7.139
327
188
527
1.077
555
61
2.992
1.412
1.340
572
768
21. marts 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
466267
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om udviklingen i antallet af studerende på STEM- og IT-uddannelserne fordelt på institutionsniveau
2841840_0002.png
Tabel 1
Udvikling i antallet af studerende på STEM-uddannelser fordelt på institutionsniveau
Maritime uddannelsesinstitu-
tioner
Fredericia Maskinmesterskole
MARTEC - Maritime and Poly-
technic University College
Maskinmesterskolen Køben-
havn
Svendborg International Mari-
time Academy, SIMAC
Aarhus Maskinmesterskole
Professionshøjskoler
Københavns Professionshøj-
skole
Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen UC Syd-
danmark
Professionshøjskolen University
College Nordjylland
Professionshøjskolen VIA Uni-
versity College
UCL Erhvervsakademi og Pro-
fessionshøjskole
Universiteter
Copenhagen Business School -
Handelshøjskolen
Danmarks Tekniske Universitet
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Samlet bestand på de videre-
gående uddannelser
Anm.:
Kilde:
1.298
176
192
387
91
452
4.629
317
0
0
862
2.199
1.251
31.970
213
8.113
1.306
7.600
526
3.046
5.082
6.084
218.483
1.782
277
275
482
172
576
5.571
367
0
0
1.070
2.805
1.329
37.095
265
9.141
1.782
8.169
595
3.666
6.525
6.952
250.416
2.510
400
343
616
311
840
6.109
431
0
21
1.288
2.925
1.444
42.401
485
9.854
1.907
8.704
673
4.575
8.639
7.564
3.129
554
430
759
467
919
6.447
401
0
44
1.351
3.061
1.590
44.331
626
10.775
1.777
8.624
793
5.344
9.230
7.162
3.211
564
456
780
510
901
6.475
375
62
46
1.351
3.137
1.504
46.171
643
11.341
1.943
9.143
758
5.703
9.137
7.503
3.218
509
506
757
537
909
6.544
338
124
67
1.399
3.124
1.492
49.183
657
12.669
2.243
9.590
732
6.125
9.078
8.089
3.250
450
512
792
511
985
6.338
398
177
69
1.263
3.037
1.394
48.529
643
13.379
2.308
9.280
738
5.738
8.386
8.057
272.101 270.462 267.197 270.528 259.453
Tabellen viser bestanden hvert år på UFM’s ressortområde.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
På IT-uddannelserne er det alle uddannelsesinstitutioner, hvor der er kommet flere
studerende fra 2010 til 2022,
jf. tabel 2.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om udviklingen i antallet af studerende på STEM- og IT-uddannelserne fordelt på institutionsniveau
2841840_0003.png
Tabel 2
Udvikling i antallet af studerende på IT-uddannelser fordelt på institutionsniveau
2010
Erhvervsakademier
Erhvervsakademi Dania
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademiet Copenha-
gen Business Academy
IBA Erhvervsakademi Kolding
Københavns Erhvervsakademi
(KEA)
Zealand Sjællands Erhvervs-
akademi
Professionshøjskoler
Professionshøjskolen University
College Nordjylland
Professionshøjskolen VIA Uni-
versity College
UCL Erhvervsakademi og Pro-
fessionshøjskole
Universiteter
Copenhagen Business School -
Handelshøjskolen
Danmarks Tekniske Universitet
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Samlet bestand på de videre-
gående uddannelser
Anm.:
Kilde:
1.462
59
35
166
365
347
0
256
234
713
201
173
339
6.465
213
1.045
1.306
861
37
496
1.096
1.411
218.483
2012
1.961
155
45
183
377
432
0
408
361
832
280
238
314
7.880
251
1.152
1.782
827
29
554
1.755
1.530
250.416
2014
2.423
226
61
249
423
399
37
592
436
1.073
388
283
402
9.107
460
1.144
1.907
870
47
736
2.373
1.570
2016
2.465
219
47
271
431
406
40
627
424
1.277
440
439
398
9.194
593
1.226
1.777
923
72
872
2.421
1.310
2018
2.629
171
56
280
484
393
43
768
434
1.387
461
513
413
9.838
600
1.287
1.835
1.040
103
1.120
2.428
1.425
2020
2.657
196
68
279
430
409
31
804
440
1.395
470
504
421
11.206
605
1.563
2.037
1.363
124
1.288
2.507
1.719
2022
2.681
170
60
316
458
354
35
829
459
1.448
415
599
434
11.218
582
1.642
2.024
1.533
149
1.113
2.305
1.870
272.101 270.462 267.197 270.528 259.453
Tabellen viser bestanden hvert år på UFM’s ressortområde.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Definition af STEM- og IT-uddannelser
STEM- og IT-uddannelser er defineret ud fra den internationale standardklassifika-
tion ISCED2011.
STEM-uddannelserne er defineret som uddannelser, der har en kombination af:
ISCED-level 5) short-cycle tertiary education, 6) bachelor or equivalent level, eller
7) master or equivalent level samt ISCED-field 05) Natural sciences, mathematics
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om udviklingen i antallet af studerende på STEM- og IT-uddannelserne fordelt på institutionsniveau
2841840_0004.png
and statistics, 06) Information and communication technologies (ICTs) eller 07) En-
gineering, manufacturing and construction.
IT-uddannelserne er defineret som uddannelser, der har en kombination af: ISCED-
level 5) short-cycle tertiary education, 6) bachelor or equivalent level, eller 7) master
or equivalent level samt ISCED-field 06) Information and communication technolo-
gies (ICTs).
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 4/4