Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2834463_0001.png
Analyse
Frafald for hurtig- og
langsomstartere i
perioden omkring
fremdriftsreformen
Analysen finder ikke tegn på, at frafaldet steg i 2014-2020
for gruppen af studerende, der alene fik SU-klip til normeret
tid som følge af SU-og fremdriftsreformen i 2013, i forhold
til gruppen af studerende med uændret SU-klipramme på
normeret tid + 12 klip. Dette resultat afspejler effekten af
den konkrete reform fra 2013 og kan således ikke direkte
tolkes som en forventet effekt af kommende ændringer af
SU-systemet.
Som følge af SU- og fremdriftsreformen fra 2013 fik studerende, der startede på en vi-
deregående uddannelse mere end 2 år efter deres første adgangsgivende eksamen
(”langsomstartere”),
alene SU til normeret tid. Det er derfor interessant at sammenligne
ændringer i adfærden for denne gruppe med den gruppe, der bevarerede retten til 12
ekstra SU-stipendieklip
(”hurtigstartere”).
Da begge grupper var omfattet af SU- og
fremdriftsreformens øvrige elementer, kan effekten af ændringen i SU potentielt adskil-
les fra effekten af de øvrige elementer.
Denne deskriptive analyse sammenligner frafaldet mellem de to grupper, langsomstar-
tere og hurtigstartere, i årene omkring fremdriftsreformen. For at gøre grupperne mere
sammenlignelige afgrænses til studerende, der er startet på en videregående uddan-
nelse hhv. 2 og 3 år efter deres studentereksamen.
Der er ikke tegn på, at frafaldet for langsomstartere på videregående uddannelser er
steget i forhold til frafaldet for hurtigstartere i perioden efter fremdriftsreformen,
jf. fi-
gur 1.
Den gennemsnitlige forskel i frafaldet mellem grupperne er 2 pct.-point både i pe-
rioden før (2010-2013) og efter (2014-2020) reformen. Dette er ikke nødvendigvis
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om ministeriets analyser af effekterne af 2013 SU-reformen i deres fulde omfang
2834463_0002.png
Analyse
overraskende, idet den maksimale klipramme på 70 klip var uændret efter reformen for
begge grupper, således at det stadig var muligt at modtage op til 12 klip ved studieskift,
også for langsomstartere.
Figur 1
Samlet frafald, pct., 2010-2020
Frafald, pct.
35
30
25
20
15
10
5
0
2010
2011
2012
2013
Hurtigstartere
2014
2015
2016
2017
2018
Langsomstartere
2019
2020
Reform
Anm.:
Kilde:
Årstallene på x-aksen viser tilgangsår. Reformen blev implementeret i 2014 for nye
studerende og 2015 for alle studerende. ”Samlet frafald” defineres som frafald obser-
veret i samtlige år fra og med tilgangsåret. Metoden er uddybet i metodeboks.
Uddannelses- og Forskningsministeriets datavarehus
Frafaldet blandt langsomstartere ligger både før og efter reformen i gennemsnit lidt hø-
jere end frafaldet blandt hurtigstartere, ligesom der også ses større udsving i deres
samlede frafald. Det kan blandt andet skyldes, at der er tale om en mindre gruppe,
jf. ta-
bel 1.
Gruppen af hurtigstartere udgøres af 5.500-10.400 pr. år i 2010-2020, mens
langsomstartere udgøres af 1.200-3.000 studerende.
Derudover forventes der også at være generelle forskelle på de studerende, der starter 2
år efter gymnasiet (hurtigstartere), og dem, der starter 3 år efter gymnasiet (langsom-
startere). Disse forskelle er ikke et problem for analysen, så længe forskellene er kon-
stante før og efter reformen. Det er dog ikke undersøgt, om dette er tilfældet.
Det er desuden muligt, at SU- og fremdriftsreformen kan have fået nogle studerende til
at fremrykke deres studiestart og på den måde har ændret sammensætningen i grup-
perne af hurtigstartere og langsomstartere. Ydermere bemærkes det, at der i 2016 blev
vedtaget et (pr. 2020 afskaffet) uddannelsesloft, som ligeledes kan have haft indfly-
delse på de studerendes adfærd, herunder frafald, i dele af perioden.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om ministeriets analyser af effekterne af 2013 SU-reformen i deres fulde omfang
2834463_0003.png
Analyse
Tabel 1
Antal studerende, der starter på en videregående uddannelse hhv. 2 og 3 år efter gymnasiet
2010
Antal tilgange i alt
Tilgange fra hurtigstartere
Tilgange fra langsomstartere
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
59.600 64.200 68.400 70.800 71.900 72.600 72.700 71.100 70.400 70.600 73.300
5.500
1.400
5.900
1.400
5.600
1.400
5.500
1.200
5.800
1.300
6.000
1.300
7.200
1.500
7.700
1.700
9.000
2.100
9.500 10.400
2.400
3.000
Anm.:
Kilde:
Årstallet angiver tilgangsår. Hurtigstartere defineres som studerende, der har påbegyndt deres
uddannelse 25 eller 26 måneder efter deres gymnasiale eksamen. Langsomstartere har påbe-
gyndt deres uddannelse 37 eller 38 måneder efter deres gymnasiale eksamen. Metoden er ud-
dybet i metodeboksen nedenfor. Tallene er afrundet til nærmeste 100.
Uddannelses- og Forskningsministeriets datavarehus
Metodeboks
Analysen ser på første overgang fra en ordinær gymnasial uddannelse til en vide-
regående uddannelse (erhvervsakademi, professionsbachelor eller akademisk ba-
chelor), da det er første overgang, som definerer den studerendes status af hhv.
hurtig- eller langsomstarter. Tallene indeholder derfor ikke studerende, der tidli-
gere har påbegyndt en videregående uddannelse (såsom studieskiftere). Metoden
gør det derfor også kun muligt at se på første uddannelse efter gymnasiet, hvor-
for f.eks. kandidatfrafaldet ikke kan belyses i denne analyse.
Der ses udelukkende på sommerstartere, hvilket udgør langt størstedelen af den
samlede tilgang. Specifikt defineres hurtigstartere i denne sammenhæng som
personer, der er overgået fra deres gymnasiale eksamen til en videregående ud-
dannelse efter 25 eller 26 måneder (2 år plus en sommerferie). Langsomstartere
defineres tilsvarende, men efter 37 eller 38 måneder. Definitionerne er lavet, så
grupperne er så sammenlignelige som muligt.
Det samlede frafald er her defineret som al frafald efter tilgangstidspunktet. Dvs.,
det for 2010-årgangen er muligt at observere 12 års frafald, mens det i sagens
natur kun er muligt at observere 2 års frafald for 2020-årgangen. Af denne årsag
undervurderes de seneste årganges samlede frafald forventeligt.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3