Analyse
Frafald for hurtig- og
langsomstartere i
perioden omkring
fremdriftsreformen
Analysen finder ikke tegn på, at frafaldet steg i 2014-2020
for gruppen af studerende, der alene fik SU-klip til normeret
tid som følge af SU-og fremdriftsreformen i 2013, i forhold
til gruppen af studerende med uændret SU-klipramme på
normeret tid + 12 klip. Dette resultat afspejler effekten af
den konkrete reform fra 2013 og kan således ikke direkte
tolkes som en forventet effekt af kommende ændringer af
SU-systemet.
Som følge af SU- og fremdriftsreformen fra 2013 fik studerende, der startede på en vi-
deregående uddannelse mere end 2 år efter deres første adgangsgivende eksamen
(”langsomstartere”),
alene SU til normeret tid. Det er derfor interessant at sammenligne
ændringer i adfærden for denne gruppe med den gruppe, der bevarerede retten til 12
ekstra SU-stipendieklip
(”hurtigstartere”).
Da begge grupper var omfattet af SU- og
fremdriftsreformens øvrige elementer, kan effekten af ændringen i SU potentielt adskil-
les fra effekten af de øvrige elementer.
Denne deskriptive analyse sammenligner frafaldet mellem de to grupper, langsomstar-
tere og hurtigstartere, i årene omkring fremdriftsreformen. For at gøre grupperne mere
sammenlignelige afgrænses til studerende, der er startet på en videregående uddan-
nelse hhv. 2 og 3 år efter deres studentereksamen.
Der er ikke tegn på, at frafaldet for langsomstartere på videregående uddannelser er
steget i forhold til frafaldet for hurtigstartere i perioden efter fremdriftsreformen,
jf. fi-
gur 1.
Den gennemsnitlige forskel i frafaldet mellem grupperne er 2 pct.-point både i pe-
rioden før (2010-2013) og efter (2014-2020) reformen. Dette er ikke nødvendigvis