Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2833549_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
UFU alm. del spørgsmål 199
Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af besparelsen i su-reformen, der udgøres
af sparet su til studerende fra hjem med de laveste indkomster (nederste kvintil)?
Der henvises til, at denne gruppe har det højeste gennemsnitlige su-forbrug.
Svar
Studerende, der er opvokset i hjem, hvor forældrenes indkomst er blandt de 20
pct. laveste indkomster (’nederste kvintil’), har et gns. SU-forbrug på ca. 37 SU-
klip, hvilket er lavere end andre studerende, der har et gns. SU-forbrug på ca. 40
SU-klip,
jf. tabel 1.
Det skyldes primært, at de tager kortere uddannelser. Fordeles
de studerende på uddannelsestyper, er SU-forbruget stort set det samme mellem
de to grupper. SU-forbruget er endvidere stigende med uddannelseslængde.
Tabel 1
Gns. SU-forbrug igennem hele uddannelsesforløbet fordelt på studerendes forældres ind-
komster, 2021
Nederste kvintil
Gennemsnitligt SU- Andel
forbrug (SU-klip)
(pct.)
Akademisk bachelor
Erhvervsakademier
Professionsbachelor
Kandidater
I alt
Anm.:
33,0
23,3
33,7
62,8
37,2
8,8
13,1
13,8
8,3
10,8
Resten
Gennemsnitligt SU-
forbrug (SU-klip)
32,9
23,9
36,0
62,6
40,1
Andel
(pct.)
91,2
86,9
86,2
91,7
89,2
4. marts 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
462125
Kilde:
De studerendes forældres indkomst sammenlignes med indkomsterne i befolkningen, og ind-
placeres i to
grupper. ’Nederste kvintil’ er de 20 pct. laveste indkomster i befolkningen og ’Re-
sten’, der
har indkomster, som er højere. Populationen er studerende, der færdiggør en vide-
regående uddannelse i 2021.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm., om hvor stor en del af besparelsen i su-reformen, der udgøres af sparet su til studerende fra hjem med de laveste indkomster (nederste kvintil)
2833549_0002.png
Den reducerede maksimale SU-ramme vil således primært påvirke studerende på
kandidatuddannelser, da de kommer tættest på at bruge den maksimale ramme.
Reduktion af SU til normeret studietid påvirker alle videregående uddannelser.
I den nederste kvintil er SU-besparelsen på ca. 50 mio. kr. efter skat og tilbageløb
i 2030,
jf. tabel 2.
Tabel 2
SU-besparelsen efter skat og tilbageløb fra SU-reformen, mio. kr. (2024-pl), 2030
SU-besparelse
Akademisk bachelor
Erhvervsakademier
Professionsbachelor
Kandidater
I alt
Anm.:
Kilde:
110
20
80
240
450
Beløb afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Heraf SU-besparelse for den nederste kvintil
10
0
10
30
50
Det bemærkes, at SU-systemet grundlæggende bygger på lige adgang til SU,
uanset baggrund og uanset hvilken uddannelse man tager. SU-satsen for hjem-
meboende studerende på videregående uddannelser fastsættes på baggrund af
forældreindkomsten. Jo lavere forældreindkomsten er, jo højere er SU-satsen.
SU-satsen for udeboende studerende på videregående uddannelser er ikke af-
hængig af forældrenes indkomst.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2