Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2841829_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 194
Hvad skønnes effekten at være på økonomien i universitetsreformen fra 2023
(herunder velstand, provenu og beskæftigelse i 2030, 2032 og varigt), hvis de
planlagte korte kandidatuddannelser på 75 ects i stedet får et omfang på 60 ects
og tilrettelægges så de afsluttes efter 1,0 studieår, og så de relevante videreud-
dannelsesmuligheder, der ligger i reformen, tilsvarende øges med 15 ects?
Svar
Jævnfør besvarelsen af UFU alm. del spm. 192 er aftalepartierne med
Aftale om
rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark (2023)
enige om, at
der fremover skal udbydes nye typer af kandidatuddannelser på 75 ECTS, nye og
fleksible erhvervskandidatuddannelser samt erhvervsrettede kandidatuddannelser
med virksomhedsforløb. De nye typer af kandidatuddannelser indfases gradvist,
så de udgør hhv. 20 pct. af uddannelsespladserne i 2028, 25 pct. af uddannelses-
pladserne i 2030 og 30 pct. af uddannelsespladserne i 2032.
Det bemærkes, at der allerede i dag udbydes akademiske overbygningsuddannel-
ser på 60 ECTS.
På baggrund af det beskrevne scenarium er det beregningsmæssigt lagt til grund,
at kandidatuddannelserne på 60 ECTS indfases med samme profil som kandidat-
uddannelser på 75 ECTS ifm. aftalen. Det skal bemærkes, at der i beregningerne
ikke er ændret på forudsætningerne for de øvrige reformelementer fra aftalen,
som påvirker provenu, strukturel beskæftigelse og velstand, herunder bl.a. reduk-
tion i tilgangen til de akademiske bacheloruddannelser, tidligere færdiggørelse af
kandidatuddannelserne, øget tilgang af internationale studerende og udmøntning
af ramme til bedre kvalitet i uddannelse afsat med
Aftale om en ny reformpakke
for dansk økonomi fra 2022.
Den varige virkning antages at kunne afspejles ved
virkningen i 2075, hvor omlægningen er fuldt indfaset.
Det lægges til grund i beregningerne af de nye kandidatuddannelser på 60 ECTS,
at uddannelsen er tilrettelagt over ca. 10 måneder (dvs. et studieår), og at kandi-
21. marts 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
461130
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om hvad effekten skønnes at være på økonomien i universitetsreformen fra 2023
2841829_0002.png
datuddannelserne på 60 ECTS vil udløse et forhøjet taxameter. Dog vil taxamete-
ret være lavere end på kandidatuddannelserne på 75 ECTS som følge af en la-
vere ECTS-belastning.
For så vidt angår kandidaternes muligheder for efter- og videreuddannelse lægges
det beregningsmæssigt til grund, at andelen af dimittender fra kandidatuddannel-
ser på 60 ECTS, der gør brug af de nye muligheder for efter- og videreuddan-
nelse, er uændret ift., når kandidatuddannelse er 75 ECTS. Aktiviteten på efter- og
videreuddannelse ved kandidatuddannelser på 60 ECTS i stedet for 75 ECTS vur-
deres således udelukkende at have betydning for det gennemsnitlige ECTS-om-
fang, som dimittender tager ifm. efter- og videreuddannelse.
Det skal bemærkes, at den forudsatte adfærd har betydning for beskæftigelses-
virkningerne i 2032 og fremefter. Der henvises derudover til besvarelse af
UFU
alm. del spm. 22
for en uddybning af beregningsforudsætningerne for videre- og
efteruddannelse ifm.
Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne
i Danmark (2023).
Sammenlignet med aftalen om nye kandidatuddannelser på 75 ECTS skønnes
det, at kandidatuddannelser på 60 ECTS (sammen med de øvrige reformelemen-
ter) vil medføre et merprovenu på 0,2 mia. kr. i 2030 stigende til 0,3 mia. kr. i 2034
og øget en strukturel beskæftigelse på 400 fuldtidspersoner i 2030 stigende til 650
fuldtidspersoner i 2034,
jf. tabel 1 og tabel 2.
Det skal bemærkes, at tabel 1 ude-
lukkende viser provenuvirkningerne.
Den strukturelle beskæftigelse af kandidatuddannelser på 60 ECTS er højere end
ved kandidatuddannelser på 75 ECTS, som følge af at dimittender fra kandidatud-
dannelser på 60 ECTS antages at træde tidligere ud på arbejdsmarkedet. For de
øvrige reformtiltag gælder, at tiltaget om internationale studerende giver et mindre
bidrag til den strukturelle beskæftigelse, idet en del af de internationale stude-
rende vil være kortere tid under uddannelse og dermed i studietidsbeskæftigelse
(10 måneder fremfor 12 måneder). Der er en modsatrettet virkning af de justerede
skøn for efter- og videreuddannelse, idet dimittendernes mulighed for at vende til-
bage til en ny kandidatuddannelse på 60 ECTS frem for en kandidatuddannelse
på 75 ECTS mindsker det negative bidrag til den strukturelle beskæftigelse, mens
der kommer et øget negativt bidrag fra, at studerende i gennemsnit gør tager 20
ECTS i efteruddannelse på erhvervskandidatlignende vilkår.
Tabel 1
Provenuvirkning af de aftalte nye kandidatuddannelser på 60 ECTS fremfor 75 ECTS, mia.
kr. (2024-pl)
Provenu
(mia. kr., 2024-pl)
2030
Virkning ved optag på nye kandidatuddannelser på 60 ECTS fremfor 75 ECTS
Samlet provenu (direkte + indirekte)
- heraf fra kandidatuddannelser på 60 ECTS
- heraf fra øvrige reformelementer
0,2
0,2
-
0,2
0,2
-
0,3
0,3
-
0,3
0,3
-
2032
2034
2075
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om hvad effekten skønnes at være på økonomien i universitetsreformen fra 2023
2841829_0003.png
Anm.:
Kilde:
Afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
Det er beregningsmæssigt lagt til grund, at samtlige studiepladser på de nye uddannelsesty-
per udgøres af kandidatuddannelser på hhv. 60, samt at overgangen til de nye uddannelser
sker gradvist fra 2028 til 2032.
Øvrige reformelementer er fastholdt ift.
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddan-
nelserne i Danmark (2023)
og omfatter 8 pct. reduktion i tilgangen til de akademiske bache-
loruddannelser, tidligere færdiggørelse på kandidatuddannelserne og udmøntning af ramme
til bedre kvalitet i uddannelse afsat med
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi fra
2022.
I tabellen fremgår udelukkende provenuvirkningen af øvrige reformelementer og ikke
omfanget af geninvesteringer i universitetsområdet, hvorfor tabellen ikke afspejler virkningen
på den offentlige saldo.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Tabel 2
Beskæftigelsesvirkning af at afkorte de aftalte på nye kandidatuddannelser på 60 ECTS
fremfor 75 ECTS, fuldtidspersoner og helårspersoner
2030
Virkning ved optag på nye kandidatuddannelser på 60 ECTS fremfor 75 ECTS
Strukturel beskæftigelse, fuldtidspersoner
- heraf fra kandidatuddannelser på 60 ECTS
- heraf fra øvrige reformelementer
Øget antal ledige, helårspersoner
400
400
0
0
500
500
0
0
600
600
0
50
650
650
0
50
2032
2034
2075
Anm.:
Kilde:
Afrundet til nærmeste 50 personer.
Det er beregningsmæssigt lagt til grund, at samtlige studiepladser på de nye uddannelsesty-
per udgøres af kandidatuddannelser på hhv. 60, samt at overgangen til de nye uddannelser
sker gradvist fra 2028 til 2032.
Øvrige reformelementer er fastholdt ift.
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddan-
nelserne i Danmark (2023),
f.eks. reduktion i tilgangen til de akademiske bacheloruddannel-
ser, tidligere færdiggørelse på kandidatuddannelserne, flere internationale studerende og
bedre muligheder for livslang læring.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Det bemærkes, at kandidatuddannelser på 60 ECTS (1 studieår) i stedet for kandi-
datuddannelser på 75 ECTS (1¼ studieår) forudsættes at reducere studietids-
længden på uddannelsen fra 12 måneder til 10 måneder, hvorfor dimittender fra
kandidatuddannelser på 60 ECTS antages at træde tidligere ud på arbejdsmarke-
det. Dette vil øge arbejdsstyrken, hvilket vil øge den strukturelle beskæftigelse og
antallet af ledige helårspersoner,
jf. tabel 2.
Den øgede strukturelle beskæftigelse
som følge af den tidligere udtræden på arbejdsmarkedet for dimittender på kandi-
datuddannelser på 60 ECTS er forbundet med en positiv velstandsvirkning på kort
sigt,
jf. tabel 3.
Derimod vil velstandsvirkninger af ændringer i produktiviteten først materialisere
sig gradvist, herunder i takt med, at flere årgange dimitterer fra kandidatuddannel-
serne på 75 ECTS (eller et alternativt scenarie med et omfang på 60 ECTS) og
træder ud på arbejdsmarkedet,
jf. faktaarket Velstandsvirkninger af Forberedt på
fremtiden I.
På længere sigt er det derfor ikke muligt at vurdere den samlede vel-
standsvirkning, da det ikke er muligt at vurdere de langsigtede produktivitetsvirk-
ninger af kandidatuddannelserne på 75 ECTS (eller et alternativt scenarie med et
omfang på 60 ECTS),
jf. faktaarket Provenu- og beskæftigelsesvirkninger af Aftale
om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark.
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om hvad effekten skønnes at være på økonomien i universitetsreformen fra 2023
2841829_0004.png
Tabel 3
Velstandsvirkning målt ved strukturelt BNP af at afkorte de nye kandidatuddannelser fra 75
til 60 ECTS, mia. kr. (2024-pl)
2030
Virkning ved optag på nye nye kandidatuddannelser på 60 ECTS fremfor 75 ECTS
Strukturelt BNP (mia. kr., 2024-pl)
- heraf fra kandidatuddannelser på 60 ECTS
- heraf fra øvrige reformelementer
1
2032
0,6
0,6
-
2034
0,7
0,7
-
2075
’-’
’-’
-
0,5
0,5
-
Anm.:
Kilde:
Afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
’-’ angiver, at det ikke er muligt at skønne over
effekten.
1)
Inkluderer virkninger af tiltag vedr. efter- og videreuddannelse.
Det er beregningsmæssigt lagt til grund, at samtlige studiepladser på de nye uddannelsesty-
per udgøres af kandidatuddannelser på hhv. 60, samt at overgangen til de nye uddannelser
sker gradvist fra 2028 til 2032.
Øvrige reformelementer er fastholdt ift.
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddan-
nelserne i Danmark (2023),
f.eks. reduktion i tilgangen til de akademiske bacheloruddannel-
ser, tidligere færdiggørelse på kandidatuddannelserne, flere internationale studerende og
bedre mulighed for livslang læring.
Finansministeriet.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 4/4