Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2825069_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 19. december 2023 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Aktstykke spørgsmål 135
Vil ministeren redegøre for, hvilke antagelser om eksisterende og fremtidige
forsinkelser i det videregående uddannelsessystem i forhold til det forventede
arbejdsudbud, der ligger til grund for aftalen til su-reform af 18. december 2023?
Svar
SU-reformen indebærer bl.a., at man skal kunne få SU til en uddannelses norme-
rede tid, og at den maksimale SU-ramme sættes ned til 58 klip, som giver mulig-
hed for at modtage SU i fem studieår. Mens SU til normeret studietid forudsættes
at reducere den gennemsnitlige studietidsforsinkelse på det enkelte studie, så for-
udsættes reduktionen i den maksimale SU-ramme at reducere studietiden i de stu-
derendes samlede studieforløb, herunder studietidsforsinkelser på gennemførte
uddannelser og studieskift, f.eks. kan en reduktion i den maksimale SU-ramme
betyde hurtigere studieskift.
Det er lagt til grund, at de studerende som følge af reformen vil bruge færre SU-
klip både på den enkelte uddannelse og i den samlede tid i det videregående ud-
dannelsessystem. Det leder til, at den gennemsnitlige samlede studietid inkl. stu-
dieskift mv. reduceres, jf. tabel 1.
Tabel 1
Fuldt indfaset gennemsnitlig studietidsreduktion (mdr.) som følge af SU til normeret studie-
tid og en maksimal SU-ramme på 58 SU-klip
Gennemsnitlig studietidsreduktion (mdr.)
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelse
Universitetsuddannelser
- heraf akademiske bacheloruddannelser
- heraf kandidatuddannelser
0,4
0,7
4,3
1,5
2,8
16. januar 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
451166
Anm: Målgruppen er ekskl. enlige forsørgere og handicaptillægsmodtagere, der ikke er omfattet af æn-
dringen.
Der er i beregningen taget højde for krydseffekter til
Aftale om Reform af universitetsuddannel-
serne i Danmark
(universitetsreformen) af 27. juni 2023, herunder omlægning af kandidatuddannelser
mv.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om hvilke forudsætninger og empiri der ligger til grund for antagelsen om den store forskel mellem akademiske bachelorstuderende og professionsbachelorstuderende
2825069_0002.png
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Det bemærkes, at der med reformen lægges op til, at SU-handicaptillægsmodta-
gere og enlige forsørgere får 12 ekstra SU-klip, så de har 70 klip i alt. De ekstra
klip til SU-handicaptillægsmodtagere skal ikke tælle med i opgørelsen af SU-stu-
dieaktivitetskravet. Det forudsættes isoleret set at forlænge studietiderne for de to
grupper gennem et øget forbrug af SU-klip.
I forhold til eksisterende forsinkelser på de enkelte videregående uddannelsesty-
per kan jeg oplyse, at studerende, der fuldfører deres uddannelse, i gennemsnit
overskred den normerede studietid med mellem 0,8 og 2,7 måneder afhængigt af
typen af videregående uddannelse, jf. tabel 2. Opgørelsen inkluderer ikke studie-
skift mv.
Tabel 2
Gennemsnitlig overskridelse af normeret studietid (mdr.) for studerende, der fuldfører deres
uddannelse, 2022
Gennemsnitlig overskridelse af normeret studietid
(mdr.)
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelse
Universitetsuddannelser
- heraf akademiske bacheloruddannelser
- heraf kandidatuddannelser
0,8
2,1
4,8
2,1
2,7
Anm.:
Kilde:
Målgruppen er alle studerende. Universitetsuddannelser er beregnet som summen af akade-
misk bachelor og kandidatuddannelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2