Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2825068_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. januar 2024 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
UFU alm. del spm. 179
Vil ministeren
i forlængelse af svar på UFU alm. del spørgsmål 135 om
antagelser om forsinkelser i det videregående uddannelsessystem og su-reformen
af 18. december 2023
redegøre for, hvilke forudsætninger og empiri ligger til
grund for antagelserne om studietidsreduktion som følge af su til normeret
studietid og en maksimal su-ramme på 58 klip, jf. besvarelsens tabel
Svar
SU-reformen lægger op til to elementer, der begrænser den mulige støttetid for
SU-stipendier på videregående uddannelser. Det ene element er, at den maksi-
male SU-klipramme til videregående uddannelser reduceres fra 70 til 58 klip (en
måneds SU tæller som et SU-klip). Det andet element er, at det på den enkelte vi-
deregående uddannelse maksimalt er muligt at få udbetalt det antal SU-klip, som
svarer til uddannelsens normerede studietid.
Begrænsningen i den mulige støttetid medfører en reduktion i antallet af udbetalte
SU-klip, hvilket forudsættes at tilskynde SU-modtagere til hurtigere studiegennem-
førsel. Den gennemsnitlige studietidsreduktion, der fremgår af
Svar på UFU alm.
del spørgsmål 135 (2023-24),
opgøres som den mekaniske reduktion af antallet af
udbetalte SU-klip korrigeret med en beregningsteknisk fremdriftsfaktor, der af-
dæmper den mekaniske virkning. Fremdriftsfaktoren angiver i hvilken grad, SU-
modtagerne forventes at reagere på reduktionen i SU-klip ved hurtigere studiegen-
nemførsel. Der antages forskellige fremdriftsfaktorer afhængigt af uddannelsesty-
pen, og antallet af ekstra SU-klip de studerende bruger i dag i forhold til, hvad der
vil være muligt med SU-reformen. Det skal bl.a. ses i lyset af, at studerende med
store klipoverskridelser i mindre grad forventes at være i stand til at øge studie-
fremdriften, for eksempel fordi der kan være tale om studerende med personlige
udfordringer og/eller studerende med adskillige studieskift.
Der er ikke tidligere foretaget en lignende ændring af det danske SU-system, og
det er således ikke muligt at trække på direkte sammenlignelig empiri. Der er dog
erfaringer med betydelige studietidsreduktioner i årene efter den seneste reform af
15. februar 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
459129
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om hvilke forudsætninger og empiri der ligger til grund for antagelsen om den store forskel mellem akademiske bachelorstuderende og professionsbachelorstuderende
2825068_0002.png
SU-systemet
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemfø-
relse
(fremdriftsreformen) af 18. april 2013.
Det blev i økonomien bag fremdriftsreformen samlet set forudsat, at den gennem-
snitlige normtidsoverskridelse på universitetsuddannelser (bachelor + kandidat)
ville blive reduceret med 4,3 måneder i 2020 i forhold til niveauet i 2011. Det be-
mærkes, at den gennemsnitlige normtidsoverskridelse for et bachelor- og kandi-
datforløb blandt fuldførte studerende er faldet med 8,2 måneder (fra 13,4 til 5,2
måneder) i perioden 2011-2020.
Et element i fremdriftsreformen var en reduktion af SU-støttetiden til uddannelsens
normerede tid for studerende, der påbegynder deres første videregående uddan-
nelse mere end to år efter adgangsgivende eksamen. Det er dog ikke muligt at
isolere effekten af de enkelte tiltag i fremdriftsreformen, da tiltagene i fremdriftsre-
formen blev indfaset parallelt.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2