Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2889481_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. januar 2024 har udvalget efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 176
Vil ministeren oplyse den procentvise udvikling i antallet af kommunikationsårs-
værk fordelt på de enkelte videregående uddannelsesinstitutioner i perioden 2016-
2022? Årsværk, som primært varetager opgaver med markedsføring, samt års-
værk med kommunikation som sekundær arbejdsopgave, bedes inkluderes i op-
gørelsen. Vil ministeren videre redegøre for, hvorfor ansatte, som primært vareta-
ger opgaver med markedsføring, ikke er inkluderet i opgørelsen af antallet af
kommunikationsansatte på de videregående uddannelser? Der henvises til svar
på UFU alm. del
spørgsmål 5.
Svar
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har gennemført en dataindsamling om års-
værksforbruget blandt institutionerne på ministerområdet. En større andel af insti-
tutionerne har ikke de data, som et svar på spørgsmålet kræver. Det gælder
blandt andet for data om antallet af kommunikationsårsværk på de enkelte institu-
tioner i 2016 og 2022. Samtidig er der ikke på tværs af institutionerne en praksis
for kategoriseringen af kommunikationsårsværk.
For den del af spørgsmålet, som vedrører udviklingen i antallet af kommunikati-
onsårsværk i perioden 2016-2022, gør jeg derfor opmærksom på, at det ikke kan
lægges til grund, at opgørelsen er konsistent på tværs af institutionerne eller år.
For så vidt angår delspørgsmålet om antallet af årsværk, der varetager opgaver
med markedsføring, og årsværk med kommunikation som sekundær arbejdsop-
gave, har ministeriet desuden konstateret, at datagrundlaget var svagere, og at
der ikke på tværs af institutionerne findes en praksis for at kategorisere varetagel-
se af markedsføringsopgaver eller primær- og sekundær varetagelse af kommuni-
kationsopgaver. Dermed er der ikke et datagrundlag, der kan danne grundlag for
et svar på dette delspørgsmål.
Med det forbehold gengiver jeg nedenfor de oplysninger, der er indsamlet om
antallet af kommunikationsårsværk på de enkelte institutioner,
jf. tabel 1.
28. juni 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Finanslov og Institutionsøkonomi
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
496883
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om den procentvise udvikling i antallet af kommunikationsårsværk fordelt på de enkelte videregående uddannelsesinstitutioner i perioden 2016-2022
2889481_0002.png
Tabel 1
Antallet af kommunikationsansatte på de videregående uddannelsesinstitutioner med
kommunikation som primær arbejdsopgave 2016 og 2022 (årsværk)
Institutionstype
Institution
2016
Antal
Fredericia Maskinmesterskole
MARTEC
Maritime uddannelses-
institutioner
SIMAC
Aarhus Maskinmesterskole
Maskinmesterskolen København
Erhvervsakademi Dania
Erhvervsakademi Kolding (IBA)
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademier
Zealand Sjællands Erhvervsakademi
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi Aarhus
Cph Business
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
UCL Erhvervsakademier og Professi-
onshøjskole
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskoler
UC Syd
VIA
UC Nordjylland
DMJX - Danmarks Medie- og Journa-
listhøjskole
Kunstneriske- og
kulturelle uddannelsesin-
stitutioner
Arkitektskolen Aarhus
Det Kongelige Akademi
Designskolen Kolding
Københavns Universitet
Aarhus Universitet
Syddansk Universitet
Roskilde Universitet
Universiteter
Aalborg Universitet
Copenhagen Business School - Han-
delshøjskolen
Danmarks Tekniske Universitet
IT-Universitetet i København
Anm:
Kilde:
0
-
0,7
0,6
1
1,5
0,9
1
0
1
6,2
3
5
-
-
3
-
-
4,2
3
2,3
4,6
2,84
96
-
29,75
8,1
-
-
-
6
2022
Antal
0,5
2
0,8
0,9
0
1,5
2,9
1
3
1
6,3
5
5
4
8
4
1,2
9,5
5,62
1,9
3,7
5,1
3,5
107
84
33,83
12,9
38
12
36,7
6
Udvikling 2016 til
2022
Antal
0,5
-
0,1
0,3
Pct.
-
-
14%
50%
-1 -100%
0
2
0
3
0
0,1
2
0
-
-
1
-
-
1,42
-
1,2
0,5
0,66
11
-
4,08
4,8
-
-
-
0
0%
222%
0%
-
0%
2%
67%
0%
-
-
33%
-
-
34%
-
61%
11%
23%
11%
-
14%
59%
-
-
-
0%
Der forekommer mindre afvigelser i forhold til opgørelsen foretaget ifm. UFU alm. del
spørgsmål 5. Dette skyldes mindre finjusteringer.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen på baggrund af indmeldinger fra de videregående
uddannelsesinstitutioner, primo 2024
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om den procentvise udvikling i antallet af kommunikationsårsværk fordelt på de enkelte videregående uddannelsesinstitutioner i perioden 2016-2022
2889481_0003.png
I forhold til spørgsmålet om, hvorfor ansatte, der primært varetager markedsfø-
ringsopgaver, ikke indgik i besvarelsen af UFU alm. del spørgsmål 5, oplyser Ud-
dannelses- og Forskningsstyrelsen, at markedsføringsopgaven mange steder har
betydelige snitflader til institutionernes vejledningsaktiviteter målrettet kommende
studerende, hvorfor det ikke nødvendigvis afgrænses ens på tværs af institutio-
nerne.
Markedsføring indgik ikke i opgørelsen, da det blev vurderet mest hensigtsmæs-
sigt at anvende en så klart afgrænset definition af kommunikationsansatte som
muligt med henblik på at understøtte en ensartet dataindsamling på tværs af insti-
tutionerne.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3