Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 175
I brev af 18. januar 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 175:
Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeren blev opmærksom på pro-
blemstillingen om forsinkelserne i sagsbehandlingen af ansøgninger om
SPS-støtte?
Svar:
Jeg kan oplyse udvalget om, at jeg blev orienteret om de midlertidigt for-
længede sagsbehandlingstider af ansøgninger om specialpædagogisk støtte
(SPS) i forbindelse med overgangen til et nyt sagsbehandlingssystem
(SPSA) d. 19. december 2023. Orienteringen fra Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet (STUK) indeholdt dertil en handlingsplan, som er udar-
bejdet af STUK og Styrelsen for It og Læring i fællesskab. I forlængelse
heraf blev Børne- og Undervisningsudvalget orienteret d. 21. december
2023,
jf. BUU Alm. del bilag 70.
Yderligere modtog jeg d. 5. januar 2024 en
opdateret status på de midlertidigt forlængede sagsbehandlingstider og
håndtering heraf inden oversendelse af
BUU Alm. del bilag 71.
Uddannel-
ses- og Forskningsudvalget er blevet orienteret tilsvarende af uddannelses-
og forskningsministeren,
jf. UFU Alm. del bilag 23 og 25.
STUK har løbende orienteret Børne- og Undervisningsministeriets depar-
tement om håndteringen af overgangen til SPSA-systemet. Det gælder
både før den egentlige idriftsættelse og løbende herefter.
STUK har oplyst, at de fleste henvendelser har omhandlet administratio-
nen af SPS på videregående uddannelser, som
jf. UFU Alm. del 120
er de-
legeret fra uddannelses- og forskningsministeren til STUK under BUVM.
Dertil har STUK oplyst, at der kun i mindre grad har været henvendelser
om sagsbehandlingstiderne på Børne- og Undervisningsministeriets res-
sortområde. Af den grund har ministeriet ikke fundet anledning til at ori-
entere mig på et tidligere tidspunkt.
7. februar 2024
Sagsnr.: 24/02185