Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2812875_0001.png
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Disposition
1. Indledning
2. Baggrund for og initiativer ifm. implementering af nyt it-system
3. Afslutning
1. Indledning
Tak og tak til udvalget for interesse i et vigtigt hjørne af uddan-
nelsessystemet
den særlige pædagogiske støtte til elever og stu-
derende - som er helt afgørende for at hjælpe flest muligt igen-
nem den uddannelse de nu engang er startet på.
Uddannelses- og forskningsministeren har netop redegjort for,
hvilke særlige foranstaltninger der er iværksat i forhold til eksa-
menssituationen og evt. forlængelse af studiet for studerende
med funktionsnedsættelser, som i efterårssemesteret har ventet
på svar på deres ansøgninger om SPS-støtte.
Derudover bliver der spurgt til, hvad vi vil gøre for at sikre, at
ansøgninger til SPS-støtte fremover behandles hurtigt. Så der
ikke kommer en ny sagspukkel ved forårssemestrets start.
Elever og studerende med funktionsnedsættelser skal modtage
den fornødne støtte, så de på lige fod med andre kan gennemføre
deres uddannelse.
Som det fremgår af svaret til Uddannelses- og Forskningsudval-
get på udvalgsspørgsmål 120 oversendt den 10. januar 2024, så er
administrationen af SPS til videregående uddannelser delegeret
fra uddannelses- og forskningsministeren til Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet under Børne- og Undervisningsministeriet.
19. januar 2024
Sagsnr.: 24/01831
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 16/1-24 om SPS-støtte, jf. UFU alm. del – samrådsspm. A
Jeg vil fortælle om de tiltag, som der er igangsat for at nedbringe
sagsbehandlingstiden i forbindelse med overgangen til det nye
administrationssystem.
Udvalget er i øvrigt orienteret om tiltagene i de breve, som udval-
get har modtaget fra uddannelses- og forskningsministeren d. 21.
december og d. 5. januar.
2. Baggrund for og initiativer ifm. implementering af nyt it-sy-
stem
Som det fremgår af brevene, så har Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet den 23. oktober 2023 taget det nye it-system i brug. Sy-
stemet skal understøtte administrationen af SPS.
Udviklingen af det nye system har været nødvendigt, fordi det
hidtidige system var teknologisk forældet. Der var en række risici
og utidssvarende funktioner, som gjorde det nødvendigt at ud-
vikle et nyt og tidssvarende system.
Det nye system skal give en hurtigere og mere sikker og bruger-
venlig sagsbehandling. Det gælder både lokalt hos administrato-
rer på institutionerne og centralt i styrelsen.
Forud for overgangen til det nye system var der forberedt en
række implementeringsinitiativer. Det tæller blandt andet webina-
rer i anvendelsen af det nye system og udvidet supportadgang,
hvor administratorer på uddannelsesinstitutionerne kunne hen-
vende sig og få hjælp til anvendelsen af det nye system. Det
skulle sikre den bedst mulige overgang.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har også løbende kommu-
nikeret, at overgangen til det nye it-system må forventes at føre
til midlertidigt forlængede sagsbehandlingstider.
Dermed har uddannelsesinstitutioner haft mulighed for at tage
højde for dette ved indsendelse af ansøgninger i god tid inden
støttebehovet.
På trods af de tiltag, så er sagsbehandlingstiden forlænget.
2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 16/1-24 om SPS-støtte, jf. UFU alm. del – samrådsspm. A
Som det fremgår af orienteringsbrevene, har Børne- og Under-
visningsministeriet iværksat en handlingsplan. Planen skal sikre,
at sagsbehandlingstiderne nedbringes.
Der afsættes ressourcer til fortsat systemudvikling, så brugerven-
ligheden forbedres endnu mere.
Der er blevet allokeret flere medarbejdere i en overgangsperiode i
til sagsbehandling af ansøgningerne.
Der vil være øget fokus på kommunikationen til uddannelsesin-
stitutioner, elever og leverandører.
Og så er uddannelsesinstitutionernes frist for at søge om refusion
forlænget.
Endeligt er det besluttet, at studerende, som har været tildelt
støtte i 2. halvår 2023, får en generel godkendelse af, at de kan
fortsætte støtten i januar 2024.
Og de studerende, der har ansøgt om SPS til brug for eksaminer i
januar, og som ikke er omfattet af det førnævnte, bliver oppriori-
teret i sagsbehandlingen af ansøgninger.
3. Afslutning
Der er altså markant fokus på at sikre, at studerende i målgrup-
pen for SPS vil modtage den fornødne støtte.
Jeg kan til slut fortælle, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
og Styrelsen for It og Læring følger implementeringen af det nye
it-system og sagsbehandlingstiderne tæt. Og de vil iværksætte
yderligere tiltag for at sikre en hurtig og ordentlig sagsbehandling,
hvis det vurderes nødvendigt.
Tak for ordet.
3