Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2813634_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 16. januar 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 169
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 16.01. 2024 om
SPS-støtte, jf. UFU alm. del
samrådsspm. A?
Svar
Som svar på alm. del spørgsmål 169 fremsendes hermed mit talepapir fra åbent
samråd i UFU den 16.01. 2024 om SPS-støtte.
22. januar 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
456452
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 16/1-24 om SPS-støtte, jf. UFU alm. del – samrådsspm. A
2813634_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål A:
”Vil ministrene redegøre for, hvordan regeringen konkret vil sikre
hjælp til de mange studerende med funktionsnedsættelser, der under hele eller
størstedelen af efterårssemestret har ventet svar på deres ansøgning om SPS-
støtte, og som må antages at få forringet deres trivsel, faglige udbytte og eksa-
mensresultater som følge af den manglende støtte? Der henvises til, at der ifølge
opgørelser fra Danske Universiteter alene på universiteterne er 1.536 studerende,
der afventer svar på deres ansøgning. Vil ministrene videre redegøre for, hvad re-
geringen vil gøre for at sikre, at eksisterende og kommende ansøgninger til SPS-
støtte behandles hurtigt, og at der således ikke opbygges en endnu større sags-
pukkel, når flere studerende må antages at søge om SPS-støtte ved forårsseme-
strets start?”
Spørgsmålet er stillet efter ønsket fra Charlotte Broman Mølbæk (SF) og Sofie Lip-
pert (SF)
Svar på samrådsspørgsmål A
Tak for ordet. Jeg vil indlede med at besvare første del af spørgsmålet. Derefter vil
børne- og undervisningsministeren besvare anden del.
Jeg anser uddannelse, som en grundsten i udviklingen af Danmark. Uddannelse
skaber muligheder for den enkelte og er med til at fremtidssikre Danmark.
Jeg finder det derfor vigtigt, at alle unge mennesker har mulighed for at tage en
uddannelse. Dette gælder naturligvis også for unge med en funktionsnedsættelse.
Her er jeg glad for, at vi har gode støtteordninger til denne gruppe, der understøt-
ter, at de også har gode muligheder for at tage en uddannelse.
I den sammenhæng er specialpædagogisk støtte
i daglig tale SPS
en væsent-
lig ordning. SPS gives som en individuel støtte, og den målrettes de udfordringer,
som den enkelte studerendes funktionsnedsættelse giver i forhold til den konkrete
uddannelse. Derved giver SPS den studerende mulighed for at tage en uddan-
nelse på lige fod med andre studerende trods funktionsnedsættelsen.
SPS gives til både fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Og det kan være alt
fra en IT-hjælpepakke til ordblinde studerende til studiestøttetimer til studerende
med en psykisk funktionsnedsættelse.
Fælles for SPS er, at den både skal støtte den studerende i hverdagen på uddan-
nelsen, og i det omfang det er nødvendigt til eksamenerne.
For at sikre, at studerende med funktionsnedsættelse får en god start på uddan-
nelsen, er det derfor selvfølgelig særdeles vigtigt, at støtten iværksættes hurtigst
muligt, efter den studerende har søgt om støtten, så den studerende får den nød-
vendige hjælp så tidligt som muligt.
Derfor er den generelle opfordring til de studerende også, at de skal tage kontakt
til SPS-vejlederne ude på uddannelsesinstitutionerne, så snart de bliver opmærk-
somme på, at de kan have behov for støtte. Og at de studerende sørger for at til-
vejebringe den nødvendige dokumentation for deres funktionsnedsættelse til brug
for ansøgningen.
Side 2/5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 16/1-24 om SPS-støtte, jf. UFU alm. del – samrådsspm. A
2813634_0003.png
Dernæst skal uddannelsesinstitutionerne selvfølgelig hurtigst muligt bistå den stu-
derende og hjælpe med at identificere støttebehovet og få ansøgt om støtte til den
studerende.
Og jeg kan forstå, at der forud for Styrelsen for Undervisning og Kvalitets idriftsæt-
telse af det nye it-system, har været en særlig opmærksomhed på at få informeret
institutionerne om, at der kunne forventes midlertidigt forlængede sagsbehand-
lingstider ved overgangen til det nye sagsbehandlingssystem.
Så institutionerne så vidt muligt kunne tage højde for dette og indsende ansøgning
i god tid.
Det er klart, at når vi generelt opfordrer de studerende til hurtigt at søge bistand
og institutionerne til hurtigt at få søgt om den nødvendige støtte på vegne af de
studerende
så skal de selvfølgelig også helt med rette kunne forvente, at der i
styrelsen bliver truffet afgørelse om tildeling af SPS hurtigst muligt.
Det mener jeg også, er en helt rimelig politisk forventning, at den ambition skal
gennemsyre den offentlige administrationen.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i den forbindelse oplyst, at i perioden fra
2020-2022 er sagsbehandlingen i mere end 90 pct. af sagerne afsluttet inden 30
dage fra styrelsen modtager ansøgningen fra institutionen og til styrelsen træffer
afgørelse. Det synes jeg er en rimelig sagsbehandlingstid.
Som børne- og undervisningsministeren vil komme nærmere ind på om lidt, har
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, og Styrelsen for It og Læring, siden 2021
arbejdet med udviklingen af et nyt it-system til at understøtte administrationen af
SPS.
Det nye it-system blev sat i drift i oktober sidste år, og det er det, som aktuelt har
medført midlertidigt forlængede sagsbehandlingstider på SPS-ansøgninger.
Det er selvsagt utilfredsstillende for alle, at studerende med funktionsnedsættelser
i efterårssemesteret 2023 har skullet vente længere på at få svar på deres ansøg-
ning om SPS. Det er en situation, som vi alle ser på med stor alvor.
Jeg er derfor glad for, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, og Styrelsen for It
og Læring, har iværksat en handlingsplan med en række prioriterede indsatser,
der skal nedbringe sagsbehandlingstiden på ansøgninger om SPS. Og på den
måde har sat ind på at få sagsbehandlingstiderne tilbage til det normale niveau.
De tiltag, som de to styrelser har iværksat, orienterede jeg udvalget om lige inden
jul, ligesom jeg for kort tid siden oversendte en opfølgende orientering om, hvor-
dan problemstillingerne søges imødegået konkret i forhold til eksamenerne her i
januar måned.
Dette Og det vil børne- og undervisningsministeren også uddybe nærmere om lidt.
Men som spørgerne angiver i spørgsmålet, er der nogle studerende, der her og nu
står og venter på svar, og som er afhængige af støtten til at kunne gennemføre
deres uddannelse.
Side 3/5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 16/1-24 om SPS-støtte, jf. UFU alm. del – samrådsspm. A
2813634_0004.png
Det er derfor også godt, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har truffet beslut-
ning om at hastebehandle ansøgninger om støtte til brug for eksamener her i ja-
nuar. Ligesom studerende, der har fået SPS i 2. halvår af 2023, nu får en generel
godkendelse af, at de kan fortsætte støtten her i januar, hvis de har behov for det.
Dette sker i et samarbejde mellem styrelsen og uddannelsesinstitutionerne i for-
hold til at få identificeret, hvilke studerende der har behov for SPS forud for eksa-
men.
Derudover vil jeg tilføje, at det generelt er sådan, at de videregående uddannel-
sesinstitutioner skal give dispensation til studerende med funktionsnedsættelser
ved at tilbyde dem særlige vilkår til eksamen, når institutionerne vurderer, at dette
er nødvendigt for at ligestille disse studerende med øvrige studerende.
I nogle tilfælde kan det dog være en forudsætning for, at de studerende med en
funktionsnedsættelse kan gennemføre eksamen på lige fod med andre stude-
rende, at de har fået udmøntet den nødvendige SPS, der skal bruges i forbindelse
med eksamen.
Hvis det i denne situation ikke er muligt for institutionerne at give den nødvendige
tilpasning til en konkret prøve eller eksamen, fordi den studerende endnu ikke har
modtaget den nødvendige SPS-støtte, kan det efter omstændighederne berettige
den studerende til en omprøve uden, at det tæller som et eksamensforsøg i det
pågældende fag. Det har den studerende mulighed for at søge om hos uddannel-
sessituationen.
Hvis den studerende ender med at blive forsinket i uddannelsen på grund af den
forlængede udmøntning af SPS, kan den studerende efter ansøgning til uddannel-
sesinstitutionen også tildeles ekstra SU-klip til uddannelsen. Der skal være tale
om ekstraordinære omstændigheder i forhold til tilvejebringelsen af støtten, som
den studerende ikke har haft mulighed for at forudse.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
som administrerer SU
har i lyset af den
aktuelle situation gjort institutionerne opmærksom på denne mulighed med henblik
på, at de kan vejlede de berørte studerende herom.
Så for at opsummere:
- Selvfølgelig skal der træffes afgørelse om tildeling af SPS hurtigst muligt.
Det har rigtig rigtig stor betydning for de studerende, som er berørt af det.
- Der ses på situationen med stor alvor og Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet, samt Styrelsen for IT og Læring, har lagt det nødvendige fokus på
at få sagsbehandlingstiderne tilbage til deres normale niveau.
- Hertil er der et særligt fokus på studerende, som skal til eksamen her nu i
januar, som efter omstændighederne har mulighed for at få en omprøve.
Hvis nogle af de ting jeg nævnte før, altså at man laver en hastebehand-
ling af præcis den gruppe og at man forlænger de godkendelser, som
måtte ligge fra sidste semester til også at være gældende i januar. Hvis
det alligevel skulle stille nogle i knibe, så er der så som sidste udvej de her
muligheder for omprøve.
- Og så er der jo som nævnt de her dispensationsmuligheder i både uddan-
nelses- og SU-reglerne for studerende, som er blevet ramt af forlængede
sagsbehandlingstider.
- Det er ikke optimalt. Det er jeg sådan set helt på det rene med. Det er
også mit indtryk, at man hele vejen rundt. Altså dem der arbejder med det
her, gør hvad man overhoved kan for at hjælpe de studerende, som er be-
rørt af det.
Side 4/5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 16/1-24 om SPS-støtte, jf. UFU alm. del – samrådsspm. A
2813634_0005.png
Nu vil jeg give ordet til børne- og undervisningsministeren, som vil redegøre nær-
mere for det arbejde, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, og Styrelsen for
It og Læring, har iværksat med henblik på at få nedbragt sagsbehandlingstiderne.
Side 5/5