Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2805356_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2023
Politikontoret
Lukas
Alexander
Schomacker
2023-10373
3080147
Besvarelse af spørgsmål nr. 99 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 99 (Alm. del), som Folketingets
Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 30. november 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvordan politiets tungvognscentre i praksis kontrollerer, at reglerne for cabotagekørsel har været overholdt, og hvilken dokumentation, der skal fremlægges herfor
Spørgsmål nr. 99 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvordan politiets tungvognscentre i
praksis kontrollerer, at reglerne for cabotagekørsel har været
overholdt, og hvilken dokumentation, der skal fremlægges
herfor?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet
et bidrag fra Midt- og Vestsjællands Politi.
Indledningsvis har Midt- og Vestsjællands Politi oplyst, at
politiets
tungvognscentre
kontrollerer
reglerne
om
cabotagekørsel som led i vejsidekontrollen af tunge køretøjer.
Ved kontrollen vil føreren sædvanligvis blive anmodet om at
fremvise kørekort og – når det er relevant – førerkort,
uddannelsesbevis og førerattest. Derudover kan chaufføren
anmodes om at fremvise relevante dokumenter vedrørende
køretøjet, eksempelvis registreringsattest, tilladelser og
fragtdokumenter.
Herudover har Midt- og Vestsjællands Politi oplyst, at hvis den
konkrete transport er en igangværende cabotagekørsel, skal der
foreligge dokumentation for den indgående internationale
transport, ligesom der skal foreligge dokumentation for hver
efterfølgende cabotagekørsel, der er udført i Danmark. Såfremt
køretøjet har befundet sig i Danmark i fire dage før den
internationale transport, skal der på forlangende forevises
dokumentation for hver kørsel udført i perioden.
Det er i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.
1072/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler for adgang til
markedet for international godskørsel artikel 8, stk. 3, oplistet,
hvad dokumentationen skal omfatte. Dokumentationen kan
eksempelvis være et CMR-fragtbrev eller et andet
fragtdokument, såfremt det indeholder de påkrævede
oplysninger, ligesom dokumentationen kan være i elektronisk
form. For så vidt angår elektronisk dokumentation bemærkes
det, at fremsendelse af dokumentation inden for ganske kort tid
accepteres.
Endelig har Midt- og Vestsjællands Politi oplyst, at data fra
lastbilens
kontrolapparat
og
chaufførens
udstationeringserklæring også kan være relevant at inddrage i
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvordan politiets tungvognscentre i praksis kontrollerer, at reglerne for cabotagekørsel har været overholdt, og hvilken dokumentation, der skal fremlægges herfor
kontrollen. I givet fald vil disse data blive sammenholdt med
fragtbreve samt registreringer og tidspunkter udfundet i den
automatiske nummerpladegenkendelse (ANPG).
Rigspolitiet kan henholde sig til politikredsens bemærkninger.”
Side 3/3