Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2800230_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. december 2023
2023-5361
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 96:
Mener ministeren, at det er vigtigt at sikre så let tilgængelighed
som overhovedet muligt for personer med bevægelseshandicap i
forhold til at anvende den kollektive transport? Vil ministeren i
den forbindelse redegøre for, om der er i de eksisterende eller kom-
mende letbaneprojekter er taget tilstrækkeligt hensyn til passage-
rer med bevægelseshandicap i forhold til tilgængeligheden til per-
ronerne?
Svar:
Opgaven om at sikre tilgængelighed på letbanerne ligger hos letba-
neselskaberne, og det er derfor deres ansvar at sikre, at der for ek-
sempel er taget tilstrækkeligt hensyn til tilgængeligheden på perro-
nerne.
Da spørgsmålet relaterer sig til letbaneselskaberne, har ministeriet
bedt Aarhus Letbane, Odense Letbane og Hovedstadens Letbane
om at bidrage til besvarelse af spørgsmålet. Letbaneselskabernes
bidrag, som jeg henholder mig til, fremgår nedenfor.
Aarhus Letbane har oplyst følgende:
”Aarhus
Letbane har samarbejdet med Aarhus Kommunes Handi-
cap- og Ældreråd siden 2014-2019, med over ti møder og en stu-
dietur til Bergen. Dette med det formål at få størst mulig indsigt i
de ønsker og behov, som der måtte være. På baggrund af disse in-
put, er der implementeret design og løsninger, hvoraf særligt føl-
gende er relevant for bevægelseshæmmede:
I togene:
Indretning af store flexrum, hvilket muliggør kørestole og
fremmer inklusion
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om ministeren mener at det er vigtigt, at sikre så let tilgængelighed som overhovedet muligt for personer med bevægelseshandicap i forhold til at anvende den kollektive transport
2800230_0002.png
Side 2/3
Holdestænger
også ved sæder
Tydelig markering af prioriterede sæder
Mertidsknap for døråbning i tog
På perroner:
Der er etableret ramper til alle nye perroner
De to nye standsningssteder, hvortil der ikke er adgang
fra gadeniveau (Aarhus H og Universitetsparken), er der
etableret elevator
Der er blevet skiftet belægning på en række perroner på
Odder- og Grenaabanen, hvor denne var ujævn og uden
ledelinjer mv.
Hertil er en række yderligere tiltag implementeret for at tilgodese
f.eks. syns- og hørehæmmede både i tog og på perroner.
Der er ved etablering af Aarhus Letbane anskaffet tog, der har
fladt gulv og niveaufri indstigning. Dette i modsætning til de tog
der før kørte på Grenaa- og Odderbanen, hvor der var en betyde-
lig niveauforskel fra perron til togets gulv, der kun kunne nås ved
forcering af trin. Samtlige perroner på Odder- og Grenaabanen
er blevet tilpasset de nye tog ved at hæve/sænke eksisterende per-
roner og etablere ”perronklapper”, der på bedst mulig vis ”lukker
hullet” mellem tog og perron.”
Odense Letbane har oplyst følgende:
”Forud for design af Odense Letbane blev der nedsat en tilgænge-
lighedsgruppe, idet det var vigtigt for Odense Letbane, at tilgæn-
gelighedsgruppen blev inddraget allerede i designfasen.
I tilgængelighedsgruppen var der repræsentanter med forskellige
handicaps og udfordringer i forhold til tilgængelighed samt re-
præsentanter fra blandt andet Ældrerådet og Dansk Blindesam-
fund.
Tilgængelighedsgruppen var blandt andet i Bergen for at vur-
dere, hvilke udfordringer brug af en letbane kan medføre, samt
vurdere områder, som allerede i designfasen kan tilpasses, så
Odense Letbanen blev så handicapvenlig og tilgængelig som mu-
ligt.
Herudover blev tilgængelighedsgruppen løbende inddraget i rele-
vante spørgsmål i forhold til design, hvor en væsentlig del af dette
arbejde også indbefattede design af stationer i forhold til ad-
gangsforhold og ramper, samt taktile ledelinjer med videre.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om ministeren mener at det er vigtigt, at sikre så let tilgængelighed som overhovedet muligt for personer med bevægelseshandicap i forhold til at anvende den kollektive transport
2800230_0003.png
Side 3/3
Tilgængelighedsgruppen var herudover også involveret i farve-
valg og indretning af køretøjerne.
Det er Odense Letbanes opfattelse, at den tidlige inddragelse har
været positiv for Odense Letbanes arbejde med og implemente-
ring af bedre løsninger i forhold til tilgængelighed.
Til orientering har vi endvidere fået bidrag fra Odense Kommune
i forhold til tilgængelighed.”
Hovedstadens Letbane har oplyst følgende:
”For alle 29 perroner på Hovedstadens Letbanes
strækning er der
direkte adgang fra fortov. Perronerne er således udformet med en
rampe, der sikrer adgang for passagerer i kørestol. Der er indlagt
forskellige taktile overflader på perronerne for at tilgodese svagt-
seende og blinde. Fra perronerne er der niveaufri adgang til let-
banetoget. Alle togene har dedikerede flexområder med sele til
fastspænding af kørestol. På strækningens seks skiftestationer er
der desuden skiftemulighed med elevator fra S-togsperronerne.
I arbejdet med udformningen af perronerne på Hovedstadens
Letbane er Hovedstadens Letbanes tilgængelighedspanel løbende
blevet inddraget for at sikre tilgængelighed for bl.a. kørestolsbru-
gere og svagtseende. Tilgængelighedspanelet består af repræsen-
tanter fra bl.a. Dansk Handicap Forbund, Dansk Blindesamfund
og Ældresagen.”
Jeg noterer mig, med baggrund i de oplysninger vi har modtaget
fra Aarhus Letbane, Odense Letbane og Hovedstadens Letbane, at
alle tre parter har og har haft fokus på at sikre tilgængeligheden i
letbanerne.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen