Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. november 2023
2023-5360
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 94:
Ifølge artiklen ”Landsret tager hul på strid om anlægspause på Ly-
netteholm”, bragt i Berlingske den 22.
november 2023, har trans-
portministeren i en skriftlig kommentar til Ritzau udtalt, at ”Ly-
netteholmsprojektet er et af de mest undersøgte og borgerinddra-
gende infrastrukturprojekter i danmarkshistorien”. Vil ministeren
oplyse, hvor mange og hvilke ændringer, der er blevet taget initia-
tiv til med hensyn til Lynetteholmsprojektet på baggrund af bor-
gerinddragelser?
Svar:
På nuværende tidspunkt er der udelukkende vedtaget en anlægslov
om etableringen af Lynetteholm. Forud for vedtagelsen af loven var
der både borgerinddragelse i forbindelse med den offentlige høring
over anlægsloven, og under høringen af de bagvedliggende miljø-
konsekvensvurderinger. Dernæst har der
–
efter ønske fra forligs-
kredsen
–
været udarbejdet en strategisk miljøvurdering af hele
Lynetteholmsprojektet, som ligeledes har været i en offentlighø-
ring.
Mere konkret er det - på baggrund af den brede bekymring i offent-
ligheden -
blevet besluttet ikke at ”klappe” havbundsmateriale i
forbindelse med projektet, men i stedet indbygge havbundsmateri-
ale fra projektets fase 2 i fase 1. Dette indgik i den politiske aftale af
31. maj 2022 om tilpasning af Lynetteholm og forundersøgelse af
stormflodssikring. Heri indgik det også, at der skulle etableres en
referencegruppe af uafhængige eksperter med forskningsmæssige
kompetencer. Denne referencegruppe var med i forløbet omkring
de supplerende miljøkonsekvensvurderinger, som Udviklingssel-
skabet By & Havn I/S udarbejdede på baggrund af den politiske af-
tale. Således læste de med på vurderingerne, og kom med deres
faglige synspunkter hertil.