Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. december 2023
2023-5277
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (Ø).
Spørgsmål nr. 87:
Vil ministeren oplyse, hvor mange arbejdspendlere der tæt på dag-
ligt flyver fra hver af de danske lufthavne til Københavns Lufthavn,
og hvad disse pendleres årlige CO
2
-udledning fra denne pendling
kan beregnes til, herunder hvorledes det afviger fra pendlere i bil
eller kollektiv trafik med f.eks. 25 km mellem hjem og arbejde? I
sammenligningen anmodes endvidere om CO
2
-udledningen per
km. Endeligt, bedes ministeren oplyse, hvor stor en rabat i forhold
til normalprisen disse flypendlere årligt får fra de flyselskaber, der
benyttes.
Svar:
Transportministeriet har ikke kendskab til undersøgelser af antal
arbejdspendlere, der tæt på dagligt flyver fra de andre danske luft-
havne til Københavns Lufthavn. Jeg henviser til svaret på TRU
alm. del spørgsmål nr. 69 for en indikation af antallet af pendlere
mellem Aalborg og København, som er den største danske inden-
rigsrute. Svaret på spørgsmål nr. 69 er vedlagt dette svar.
Transportministeriet har ikke kendskab til, hvor stor en rabat i for-
hold til normalprisen flypendlere årligt får fra flyselskaber, da pri-
serne ikke er uniforme og afhænger af en række faktorer. Billetpri-
ser sættes på markedsvilkår og kan variere betydeligt efter sæson,
tidspunkt på dagen, og om der tilkøbes ekstra ydelser.
Beregning af CO
2
-udledning fra de forskellige transportformer
Til CO
2
-udledninger
fra togmateriellet anvendes data fra DSB’s
Miljøopgørelse fra 2022. CO
2
-udledningen i forbindelse med kørsel
på vej og flyvning udregnes ved brug af Transportøkonomiske En-
hedspriser. Enhedspriserne omfatter en lang række nøgletal, som
bruges til at lave analyser og samfundsøkonomiske beregninger i