Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2800252_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. december 2023
2023-5277
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (Ø).
Spørgsmål nr. 87:
Vil ministeren oplyse, hvor mange arbejdspendlere der tæt på dag-
ligt flyver fra hver af de danske lufthavne til Københavns Lufthavn,
og hvad disse pendleres årlige CO
2
-udledning fra denne pendling
kan beregnes til, herunder hvorledes det afviger fra pendlere i bil
eller kollektiv trafik med f.eks. 25 km mellem hjem og arbejde? I
sammenligningen anmodes endvidere om CO
2
-udledningen per
km. Endeligt, bedes ministeren oplyse, hvor stor en rabat i forhold
til normalprisen disse flypendlere årligt får fra de flyselskaber, der
benyttes.
Svar:
Transportministeriet har ikke kendskab til undersøgelser af antal
arbejdspendlere, der tæt på dagligt flyver fra de andre danske luft-
havne til Københavns Lufthavn. Jeg henviser til svaret på TRU
alm. del spørgsmål nr. 69 for en indikation af antallet af pendlere
mellem Aalborg og København, som er den største danske inden-
rigsrute. Svaret på spørgsmål nr. 69 er vedlagt dette svar.
Transportministeriet har ikke kendskab til, hvor stor en rabat i for-
hold til normalprisen flypendlere årligt får fra flyselskaber, da pri-
serne ikke er uniforme og afhænger af en række faktorer. Billetpri-
ser sættes på markedsvilkår og kan variere betydeligt efter sæson,
tidspunkt på dagen, og om der tilkøbes ekstra ydelser.
Beregning af CO
2
-udledning fra de forskellige transportformer
Til CO
2
-udledninger
fra togmateriellet anvendes data fra DSB’s
Miljøopgørelse fra 2022. CO
2
-udledningen i forbindelse med kørsel
på vej og flyvning udregnes ved brug af Transportøkonomiske En-
hedspriser. Enhedspriserne omfatter en lang række nøgletal, som
bruges til at lave analyser og samfundsøkonomiske beregninger i
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om, hvor mange arbejdspendlere der tæt på dagligt flyver fra hver af de danske lufthavne til Københavs Lufthavn, og hvad kan disse pendleres årlige CO2-udledning fra denne pendling beregnes til
2800252_0002.png
Side 2/3
transportsektoren. Enhedspriserne omfatter bl.a. de gennemsnit-
lige CO
2
e-udledninger pr. kørt km og pr. passagerkilometer. Der-
imod omfatter enhedspriserne ikke udledningerne fra etablering,
vedligehold og drift af infrastrukturen.
Sammenligning af udledningen for de tre transportformer baseres
på passagerkilometer, hvormed transportformernes belægnings-
grad får en stor betydning. Et fyldt indenrigspropelfly udleder såle-
des i gennemsnit 120 gram pr. passagerkilometer svarende til ud-
ledningerne fra et IC3 lyntog med en belægningsgrad på godt 18
pct.
De elektriske varianter af transportformerne udleder generelt væ-
sentligt mindre end ikke-elektriske varianter. Indenfor de elektri-
ske varianter udleder en fyldt elbil ca. det samme pr. passagerkilo-
meter som et halvfyldt S-tog.
Ved brug af gennemsnitsbelægninger vil passagerer med et inden-
rigsfly med jetmotor udlede 301 gram pr. passagerkilometer, mens
en passagerkilometer med dieseldrevet regionaltog og bil udleder
henholdsvis 81 og 99 gram. For eldrevne transportformer udleder
elbilen 15 gram pr. passagerkilometer, mens regionaltog og S-tog
udleder henholdsvis 9 og 11 gram pr. passagerkilometer,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udledning af CO2e pr. passagerkilometer med gennem-
snits- og fuld belægning.
Gram CO
2
e pr. passagerkm
Ved gennemsnits- Ved fuld belæg-
belægning
ning
Fly (Propel)
Fly (Jet)
Gennemsnitlig fossilbil
Gennemsnitlig elbil
Intercity-lyn (IC3-Diesel)
Regionaltog (IC3-Diesel)
Regionaltog (Vectron ellokomotiv)
S-tog
215
301
99
15
42
81
9
11
123
172
35
5
22
22
2
3
Anm.: Der er anvendt en gennemsnitlig belægning i indenrigsfly på 57 pct. Intercity-lyntog har en
belægning på 53 pct., regionaltog 27 pct. 0g S-tog 23 pct. Intercity-lyn omfatter i tabellen alene de
tog der kører på diesel, og el-tog til Esbjerg/Sønderborg indgår således ikke.
For personbiler er beregnet gennemsnitsbelægning 1,4 passagerer pr. bil. Udledningen fra eldrevne
transportmidler er beregnet på baggrund af elnettets gennemsnitlige udledning pr. kWh i 2022.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Transportøkonomiske Enhedspriser samt data fra DSB, Kø-
benhavns Lufthavne A/S, Vejdirektoratet og Energinet.
Med
venlig
hilsen
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om, hvor mange arbejdspendlere der tæt på dagligt flyver fra hver af de danske lufthavne til Københavs Lufthavn, og hvad kan disse pendleres årlige CO2-udledning fra denne pendling beregnes til
2800252_0003.png
Side 3/3
Thomas Danielsen