Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. december 2023
2023-5241
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 82:
Hvordan er det muligt, at Viking Rail, der fortsat ikke nogen gyl-
dige litrauddannelser og derfor ikke lovligt kan udskrive lokomo-
tivførercertifikater til Swietelskys maskiner alligevel har gjort dette
den 28. oktober 2023 til trods for at reglerne er entydige?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Det kan oplyses, at det fremgår af bekendtgørelse
om certificering
af lokomotivførere, at lokomotivførere skal have et lokomotivfører-
certifikat, hvorpå deres litrakendskaber (køretøjskendskaber) og
infrastrukturkendskaber skal påføres på baggrund af gennemgået
uddannelse i disse færdigheder.
Yderligere fremgår, at virksomheder skal udarbejde en efteruddan-
nelsesordning og fastsætte systemer, der skal sikre, at lokomotivfø-
reres kompetencer for lokomotivførercertifikatet opretholdes
1
. Be-
kendtgørelsen implementerer bl.a. lokomotivførerdirektivet
2
i
dansk ret.
Der er ikke i lokomotivførerdirektivet et krav tilsvarende det dan-
ske krav om, at man til enhver tid skal have en efteruddannelses-
Jf. § 38 i bekendtgørelse nr. 1212 af 20. november 2017 om certifice-
ring af lokomotivførere.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/59/EF af 23. oktober
2007 om certificering af lokomotivførere, der fører lokomotiver og tog
på jernbanenettet i Fællesskabet.
1