Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2792324_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. december 2023
2023-5241
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 82:
Hvordan er det muligt, at Viking Rail, der fortsat ikke nogen gyl-
dige litrauddannelser og derfor ikke lovligt kan udskrive lokomo-
tivførercertifikater til Swietelskys maskiner alligevel har gjort dette
den 28. oktober 2023 til trods for at reglerne er entydige?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Det kan oplyses, at det fremgår af bekendtgørelse
om certificering
af lokomotivførere, at lokomotivførere skal have et lokomotivfører-
certifikat, hvorpå deres litrakendskaber (køretøjskendskaber) og
infrastrukturkendskaber skal påføres på baggrund af gennemgået
uddannelse i disse færdigheder.
Yderligere fremgår, at virksomheder skal udarbejde en efteruddan-
nelsesordning og fastsætte systemer, der skal sikre, at lokomotivfø-
reres kompetencer for lokomotivførercertifikatet opretholdes
1
. Be-
kendtgørelsen implementerer bl.a. lokomotivførerdirektivet
2
i
dansk ret.
Der er ikke i lokomotivførerdirektivet et krav tilsvarende det dan-
ske krav om, at man til enhver tid skal have en efteruddannelses-
Jf. § 38 i bekendtgørelse nr. 1212 af 20. november 2017 om certifice-
ring af lokomotivførere.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/59/EF af 23. oktober
2007 om certificering af lokomotivførere, der fører lokomotiver og tog
på jernbanenettet i Fællesskabet.
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om, hvordan det er muligt, at Viking Rail, der fortsat ikke nogen gyldige litrauddannelser og derfor ikke lovligt kan udskrive lokomotivførercertifikater til Swietelskys maskiner alligevel har gjort dette den 28. oktober 2023 til trods for at reglerne er entydige
2792324_0002.png
Side 2/2
ordning på plads. Det fremgår således blot af lokomotivførerdirek-
tivet,
at
der skal efteruddannes, samt at virksomheden skal fast-
sætte hyppigheden af efteruddannelsen.
På ovenstående baggrund var det styrelsens vurdering, at det var
muligt at dispensere fra kravet i bekendtgørelsen om efteruddan-
nelsesordning med hjemmel i § 51, hvoraf det fremgår, at Trafik-
styrelsen kan dispensere fra bekendtgørelsens krav, hvis det skøn-
nes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for reguleringen
og ellers er foreneligt med EU-reglerne på området. Herudover
vurderede styrelsen (bl.a. på baggrund af en risikovurdering fra VI-
KING Rail ApS), at det var sikkerhedsmæssigt forsvarligt at di-
spensere fra kravet for de pågældende lokomotivførere. Lokomo-
tivførerne havde således de relevante kompetencer, selvom loko-
motivførercertifikaterne var blevet tilbagekaldt, og VIKING Rail
endnu ikke havde efteruddannelsesordninger til at sikre oprethol-
delse af kompetencerne.
Trafikstyrelsen traf derfor den 6. oktober 2023 på baggrund af an-
søgning fra VIKING Rail afgørelse om dispensation til VIKING Rail
til at udstede lokomotivførercertifikater til lokomotivførere, hvor
der påføres litrakompetencer (køretøjskompetencer), som VIKING
Rail endnu ikke har etableret efteruddannelsesordninger til. Di-
spensationen er gyldig til og med den 31. januar 2024, hvilket bety-
der, at VIKING Rail inden da skal have udarbejdet og godkendt en
efteruddannelsesordning for de pågældende kompetencer.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen