Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2781755_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. marts 2023
2023-942
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. februar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 63:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28/2-22 fra CYLOCK,
Juelsminde samt oplæg fra foretræde 7/2-23 om cyklers standard-
udstyr og foranstaltninger til forebyggelse af cykeltyverier, jf. TRU
alm. del – bilag 11 og 75?
Svar:
Materialet fra Cylock og Cypark om løsninger til at formindske an-
tallet af henstillede cykler berører forskellige problemstillinger.
For så vidt angår selve aflåsningen af cykler er dette reguleret af
færdselslovens § 49, stk. 7. Det følger heraf, at cykler, der henstil-
les, skal holdes aflåst, medmindre henstillingen er ganske kortva-
rig. Det er ikke nærmere fastlagt i færdselsloven, hvor længe en cy-
kel skal være henstillet, før den skal aflåses. Der foreligger heller
ikke et lovkrav om, hvordan cyklen teknisk skal være fremstillet,
for at denne kan anses for at være aflåst i færdselslovens forstand.
Ligeledes stilles der ikke krav til, hvordan og ved hvilken metode
aflåsningen skal foregå ved parkering af cykler på områder omfat-
tet af færdselsloven. Der er således ikke i lovgivningen noget
grundlag for at stille krav til cykellåse, hvorfor forslaget fra Cylock
og Cypark til en specifik funktionalitet for cykellåse ikke i øjeblik-
ket understøttes af lovgivningen.
Problemstillingen vedrørende henstillede cykler er i vidt omfang et
anliggende for de kommunale vejmyndigheder. Selve muligheden
for vejmyndigheder for at fjerne henstillede cykler er allerede i dag
udtrykkeligt reguleret af færdselsloven. De kommunale vejmyndig-
heder har siden 2020 haft udtrykkelig hjemmel i færdselslovens §
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om kommentar til præsentation fra Cyclock og Bikekey's foretreæde 14/11-23 om udvikling af parkerings- og tyveriløsninger af cykler på offentlige områder
2781755_0002.png
Side 2/2
123 a til at fjerne henstillede cykler. Der er derfor tale om forholds-
vis nye regler på området. Den kommunale vejmyndighed kan der-
for fjerne en henstillet cykel, såfremt en række vilkår er opfyldt.
Vejmyndigheden skal, inden denne må fjerne en cykel, have foreta-
get partshøring på minimum 4 uger, hvor høringen foregår ved at
anbringe en tydelig markering på cyklen, jf. færdselslovens § 123,
stk. 2.
En partshøring skal dermed ikke forstås på en sådan måde, at
vejmyndigheden, for at fjerne cyklen, direkte skal rette personlig
kontakt til ejeren. Høringen foregår ved, at der på cyklen er marke-
ret en seddel, tape eller lignende, hvor det fremgår, at den pågæl-
dende vejmyndighed vil fjerne cyklen inden for minimum 4 uger,
såfremt ejeren af cyklen ikke inden da, har fjernet markeringen og
dermed tilkendegivet, at cyklen ikke ønskes fjernes.
Såfremt markeringen stadigvæk er fastgjort på cyklen 4 uger efter
denne blev sat på cyklen, kan vejmyndigheden fjerne cyklen. Inden
cyklen gives bort eller sælges mv., skal vejmyndigheden have un-
dersøgt om cyklerne er meldt stjålet, jf. færdselslovens § 123 a, stk.
4.
Som reglerne er i dag, er der således angivet en overskuelig proces
for fjernelse af henstillede cykler, som vejmyndigheder kan benytte
sig af.
Den del af spørgsmålet, som vedrører reglerne for registrering af
cykler via nummerplader, er omfattet af Justitsministeriets res-
sortområde, hvorfor jeg må henvise til justitsministeren for kom-
mentarer hertil.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen