Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2783784_0001.png
20. november 2023
J.nr. 2023 - 8602
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 73 af 13. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil redegøre for det gennemsnitlige niveau for passagerafgifter i andre EU lande?
2783784_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det gennemsnitlige niveau for passagerafgifter i andre EU-
lande?
Svar
Otte europæiske lande har implementeret passagerafgifter,
jf. tabel 1.
Afgifterne er i de fle-
ste lande differentieret efter rejselængde fordelt på geografiske områder. Norge, Sverige,
Tyskland, Storbritannien og Frankrig har indført afgifter, hvor de længste rejser har en af-
gift på mellem 125-790 kr. Belgien og Østrig har modsat indført afgifter, som er højest på
korte rejser. Herved gives et incitament til at benytte andre transportmidler for de kortere
rejser. Holland har som eneste land indført en afgift, der ikke er differentieret på bag-
grund af længde. Transfer- og transitpassagerer er undtaget afgiften i de fleste lande.
Det skal bemærkes, at kriterier for inddelingen i landekategorier varierer på tværs af lande.
Tilsvarende kan nogle lande også have afgiftssatser, der varierer på tværs af passagerkate-
gorier. Opstillingen i tabel 1 dækker ikke nødvendigvis alle dimensioner af landenes pas-
sagerafgifter.
Tabel 1. Passagerafgift i DKK for ikke-transitpassagerer
Afgiftsniveau efter
rejselængde
Indenrigs/EU
Kort interkontinental
Lang interkontinental
Sve-
rige
45
180
290
Norge
55
210
210
Tysk-
land
95
240
435
UK
60/115
755
790
Frank-
rig
55
125
125
Hol-
land
200
200
200
Bel-
gien*
75/15
30
30
Øst-
rig**
200/80
80
80
Anm: *80 DKK < 500 km, 15 DKK> 500 km. **210 DKK < 350 km, 85 DKK> 350 km. Gælder for civile. Satser i DKK, afrun-
det til nærmeste 5 kr. Passagerafgiftsniveauet er i udgangspunkt opgjort for en rejse på economy-class, hvor der i tilfælde
af flere satser herfor generelt er taget udgangspunkt i det højeste afgiftsniveau i kategorien. Landene kan have afgiftssat-
ser, som ikke er afspejlet i tabellen. Det kan fx være afgiftssatser, der varierer på tværs af passagerkategorier. Der er ikke
overblik over, i hvilket omfang landenes afgifter indeholder indeksering af afgiftssatser. Landenes inddeling i geografiske
områder kan være forskellig på tværs af de 8 lande. Samtidig skal de anførte betegnelser ”Indenrigs/EU”, ”Kort interkonti-
nental” og ”Lang interkontinental” ses som indikative betegnelser, idet landenes inddeling i geografiske områder ikke nød-
vendigvis svarer til sådanne betegnelser.
Kilde: Opslag på landenes hjemmesider
Der er ikke gengivet det gennemsnitlige niveau for passagerafgiften i de enkelte lande.
For at opgøre en gennemsnitlig afgift kræves kendskab til antallet af passagerer indenfor
hver afgiftskategori. Skatteministeriet er ikke bekendt med denne information.
Side 2 af 2