Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. november 2023
J nr.
2023 - 5689
Svar på TRU alm. del – spm. 72
Transportudvalget har i brev af d. 13. november 2023 stillet følgende alm. del
spørgsmål 72, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 72
Vil ministeren redegøre for, hvad den samlede merpris for flybilletter vurderes at
være, når både reguleringen af branchen i medfør af ”Fit for 55” – EU’s plan for
grøn omstilling og ReFuelEU Aviation Initiative samt en ny dansk flyafgift er trådt
i kraft i 2030, herunder påvirkningen af antallet af rejsende i samme år?
Svar
Luftfartssektoren vil blive underlagt en række internationale og nationale tiltag,
som forventes at have både klimamæssige- og økonomiske konsekvenser for
sektoren,
jf. boks 1.
Regeringen foreslår med udspillet
Vejen til grøn luftfart
desuden at indføre en
passagerafgift på i gennemsnit 100 kr., som indfases fra 2025. Afgiften skal be-
nyttes til finansiering af bl.a. en hel grøn indenrigsluftfart senest i 2030 og en
forhøjelse af ældrechecken.
Boks 1
Kommende regulering af luftfarten
Grøn Skattereform
•
Med
Aftale om en grøn skattereform
af 24. juni 2022 omfattes indenrigsluftfarten af en CO2-afgift fra 2025
som medfører en merpris på knap 20 (2024-priser) kr. pr. rejsende i 2030.
EU’s Fit-for-55 pakke
•
Med revisionen af EU’s kvotehandelssystem udfases luftfartens gratiskvoter frem mod 2026, og CO
2
-
kvoteprisen øges.
•
Med ReFuelEU Aviation indføres et fælleseuropæsik iblandingskrav i luftfarten stigende fra 2 pct. i 2025 til
70 pct. i 2050. I 2030 er kravet på 6 pct. iblanding af bæredygtige flybrændstoffer, herunder et underkrav
på 2 pct. iblanding af syntetiske flybrændstoffer.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Kilde:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Side 1/2