Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2783475_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. november 2023
2023-5185
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 70:
Vil ministeren redegøre for den forventede nedgang i antallet af
passagerer på indenrigsruterne i Danmark i lufthavnene i Aarhus,
Rønne, Sønderborg og Midtjyllands lufthavne, herunder om der på
baggrund af forslaget om en flyafgift forventes at være kommerciel
basis for drive ruterne selv med 100 procent statsstøtte af luft-
havnsdriften?
Svar:
Den forventede passagernedgang som følge af passagerafgiften
fremgår af tabel 1. Nedgangen er opgjort både for år 2025 og 2030.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet forudsæt-
ningerne bag beregninger, jf. blandt andet uddybning nedenfor.
Tallene er derfor afrundet til nærmeste 5.000 passagerer.
Tabel 1: Forventet passagernedgang som følge af passagerafgif-
ten
1.000 passagerer
Aarhus
Bornholm
2025
Passagerer
Forventet nedgang
90
-5
2030
Passagerer
Forventet nedgang
95
-10
120
-10
60
-5
35
-5
110
-5
55
-5
35
-0
Midtjylland
Sønderborg
m
Anm.: Passagertal er afrundet til nærmeste 5 tusinde passagerer. Afrunding betyder, at elementer i
tabellen ikke nødvendigvis kan summes. Det antages, at passagertallet i 2025 er på niveau med 2019
før COVID-19. Tallene i tabellen er korrigeret for forventet effekt af implementering af
Aftale om
grøn skattereform for industri mv.
af 25. juni 2022. Den viste passagernedgang er på baggrund af,
at der antages en passagernedgang for denne rene indenrigstrafik på ca. 7 pct. i 2025 og ca. 9 pct. i
2030, når afgiften er fuldt indfaset. Der er derved ikke korrigeret for, at ved afrejse, hvor den endelig
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren vil redegøre for den forventede nedgang i antallet af passagerer på indenrigsruterne i Danmark i lufthavnene i Aarhus, Rønne, Sønderborg og Midtjyllands lufthavne, herunder om der på baggrund af forslaget om en flyafgift forventes at være kommerciel basis for drive ruterne selv med 100 procent statsstøtte af lufthavnsdriften
2783475_0002.png
Side 2/2
destination (efter en mellemlanding) er i udlandet, vil der i forhold til passagerafgiften være tale om
en udenrigsrejse, hvor der antages en mindre passagernedgang end for den rene indenrigstrafik. Pas-
sagertallene er antal afgående passagerer.
Kilde: Transportministeriet og Skatteministeriet.
Regeringen foreslår i udspillet ”Vejen
til grøn luftfart”,
at indføre
en differentieret passagerafgift, hvor afgiftssatsens er lavest for de-
stinationer indenrigs og i Europa, og højest for de destinationer der
er længst væk. Samtidig forslås afgiften indfaset fra 2025 til 2030.
Afgiftssatsen, der gælder for rejser indenrigs, er 40 kr. i 2025 og 60
kr. i 2030 (årets priser). Afgiften vil blive opkrævet per afgang fra
en dansk lufthavn og vil derfor skulle betales to gange ved returrej-
ser indenrigs.
Der antages en vækst i indenrigspassagertallet mellem 2025 og
2030 i overensstemmelse med Klimastatus- og fremskrivning
2023. Det bemærkes, at der er usikkerhed forbundet med væksten,
da det afhænger af en lang række faktorer, såsom udvikling i olie-
priser, konkurrenceforhold mv. Der er ligeledes usikkerhed for-
bundet med passagerernes prisfølsomhed ved stigninger i billetpri-
serne.
Regeringen foreslår et pit-stop i 2027, hvor passagerafgiften kan
evalueres.
Med førnævnte udspil foreslår regeringen endvidere at anvende en
del af provenuet fra afgiften til at understøtte de mindre, regionale
lufthavne i Esbjerg, Midtjylland, Sønderborg og på Bornholm med
samlet ca. 280 mio. kr. i perioden 2025-2030. Aarhus Lufthavn er
af en vis størrelse og er modsat Bornholm ikke beliggende på en
mindre ø, hvorfor EU’s statsstøtteregler gør det meget vanskeligt at
give støtte.
Hvorvidt der er kommerciel basis for at opretholde en rute afhæn-
ger af en lang række faktorer udover en passagerafgift, såsom
brændstofpriser. Men med regeringens forslag til at understøtte de
mindre lufthavne, mener jeg, at der er et solidt fundament.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen