Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. november 2023
2023-5185
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 70:
Vil ministeren redegøre for den forventede nedgang i antallet af
passagerer på indenrigsruterne i Danmark i lufthavnene i Aarhus,
Rønne, Sønderborg og Midtjyllands lufthavne, herunder om der på
baggrund af forslaget om en flyafgift forventes at være kommerciel
basis for drive ruterne selv med 100 procent statsstøtte af luft-
havnsdriften?
Svar:
Den forventede passagernedgang som følge af passagerafgiften
fremgår af tabel 1. Nedgangen er opgjort både for år 2025 og 2030.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet forudsæt-
ningerne bag beregninger, jf. blandt andet uddybning nedenfor.
Tallene er derfor afrundet til nærmeste 5.000 passagerer.
Tabel 1: Forventet passagernedgang som følge af passagerafgif-
ten
1.000 passagerer
Aarhus
Bornholm
2025
Passagerer
Forventet nedgang
90
-5
2030
Passagerer
Forventet nedgang
95
-10
120
-10
60
-5
35
-5
110
-5
55
-5
35
-0
Midtjylland
Sønderborg
m
Anm.: Passagertal er afrundet til nærmeste 5 tusinde passagerer. Afrunding betyder, at elementer i
tabellen ikke nødvendigvis kan summes. Det antages, at passagertallet i 2025 er på niveau med 2019
før COVID-19. Tallene i tabellen er korrigeret for forventet effekt af implementering af
Aftale om
grøn skattereform for industri mv.
af 25. juni 2022. Den viste passagernedgang er på baggrund af,
at der antages en passagernedgang for denne rene indenrigstrafik på ca. 7 pct. i 2025 og ca. 9 pct. i
2030, når afgiften er fuldt indfaset. Der er derved ikke korrigeret for, at ved afrejse, hvor den endelig