Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. december 2023
2023-5184
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 66:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Trafikstyrelsen ikke har grebet
ind over for virksomheden Viking Rail, der har lokomotivførere
uden lokomotivførercertifikat til at betjene arbejdskøretøjer på ba-
nenettet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen
modtog den 28. september 2023 en henvendelse
fra RAVN Bane ApS, som var af den opfattelse, at VIKING Rail ApS
og Swietelsky Rail Danmark ApS fremførte maskiner ulovligt på
VIKING Rails sikkerhedscertifikat, idet det blev anført, at perso-
nale fra Swietelsky kørte uden gyldigt litrakendskab (køretøjskend-
skab) påført lokomotivførercertifikatet, og at personale fra VIKING
Rail fungerede som lods. RAVN Bane ApS har efterfølgende sendt
et antal yderligere henvendelser, hvor det samme synspunkt frem-
føres.
Med udgangspunkt i oplysninger fra Trafikstyrelsens tilsyn hos VI-
KING Rail blev det bekræftet internt i styrelsen, at VIKING Rail
havde indgået kontrakt med Swietelsky i marts 2022. Således har
de to virksomheder samarbejdet i en længere periode, hvorfor sty-
relsen vurderede, at det ikke kunne afvises, at lokomotivførerne al-
lerede kunne have gyldige lokomotivførercertifikater fra VIKING
Rail. Dette skyldes, at lokomotivførercertifikater udstedes af virk-
somhederne selv og ikke af Trafikstyrelsen.
I starten af oktober var styrelsen i dialog med VIKING Rail og fik
kendskab til, at virksomheden havde kørt med lokomotivførere,
der ikke havde et gyldigt lokomotivførercertifikat. I forlængelse