Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2771406_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. oktober 2023
2023-4560
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. oktober 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kim Edberg Andersen (NB).
Spørgsmål nr. 5:
I lyset af, at det i Aftale om infrastrukturplan 2035 fremgår, at ar-
bejdet med vendespor til S-tog ved Carlsberg igangsættes i 2022,
og at arbejdet vil sikre bedre service og driftssikkerhed på S-banen
til Frederikssund, vil ministeren så redegøre for, hvorfor arbejdet
fortsat ikke er sat i gang?
Svar:
Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 er der ikke politisk fastlagt
et ibrugtagningsår for projekterne. De angivne årstal i aftaleteksten
er derimod igangsættelsesår, og vendespor ved Carlsberg Station
blev således forudsat igangsat, men ikke gennemført, i 2022.
Af aftaleteksten for Infrastrukturplan 2035 fremgår det, at "par-
terne noterer sig, at anlægsaktiviteten på jernbanen er meget høj i
de kommende år, og at der er tæt sammenhæng og anlægstekniske
bindinger mellem udførelsen af igangværende og nye projekter
samt fornyelses- og vedligeholdelsesprojekter. Parterne noterer sig
i den forbindelse, at Banedanmark udarbejder en opdateret an-
lægsplan for gennemførelsen af projekterne i denne aftale samt
den styrkede fornyelses- og vedligeholdelsesindsats".
Vendespor ved Carlsberg Station og flytning af Herlev Station er
eksempler på behov for justeringer som følge af anlægstekniske
bindinger, og for at udførelsen ikke skaber unødige store gener for
S-banens passagerer.
Med 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan blev flyt-
ning af Herlev Station i 2026 fastholdt, mens vendespor ved Carls-
berg Station er forudsat gennemført i 2028. Hovedstadens Letbane
planlægges ibrugtaget i 2025, hvorfor flytningen af Herlev Station
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor arbejdet arbejdet med vendespor til S-tog ved Carlsberg fortsat ikke er sat i gang
2771406_0002.png
Side 2/2
gerne skal ligge så tæt herpå som muligt for sikre bedre skiftemu-
ligheder imellem letbanen og S-tog. Ved at udskyde vendesporet
ved Carlsberg Station til 2028, kan vendesporet desuden muligvis
udføres sammen med et planlagt fornyelsesprojekt, hvilket vil
kunne reducere omfanget af nødvendige sporspærringer. Udførel-
sestidspunktet for vendespor ved Carlsberg Station er endvidere af-
stemt med DSB i forhold til projektet med automatisk S-tog.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen