Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. oktober 2024
2024-4038
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 459:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Dansk Banegods
foretræde 17/9-24 vedrørende rammevilkår på jernbanegodsområ-
det, jf. TRU alm. del -bilag 342?
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark og Trafikstyrelsen, som fagansvarlige
myndigheder, om at kommentere præsentationen fra Dansk Bane-
gods.
Trafikstyrelsen, som er sikkerhedsmyndighed for jernbanen, har
bemærket følgende:
”Dansk Banegods peger i deres oplæg på, at de særlige danske reg-
ler for transport af sættevogne på lommevogne hæmmer konkur-
renceevnen for jernbanegodsvirksomhederne. Trafikstyrelsen er
enig i, at reglerne påfører væsentlige restriktioner for godsvirksom-
hederne udover de krav, som findes i den fælles europæiske lovgiv-
ning på jernbanen. Trafikstyrelsen har dog fundet det nødvendigt
at indføre reglerne på grund af den risiko, som transport af sætte-
vogne på lommevogne har udgjort.
Baggrund for reglerne
Baggrunden for reglerne er ulykken på Storebælt den 2. januar
2019, hvor en sættevogn kom ud af position og ramte et modkø-
rende passagertog. Ulykken var den alvorligste jernbaneulykke i
Danmark i 30 år og kostede 8 mennesker livet. Derudover var der
en alvorlig hændelse på Storebæltsbroen i 2021, hvor en sættevogn
ikke stod i lommevognens låseskammel. Som følge af ulykken og
den efterfølgende hændelse på Storebælt har Trafikstyrelsen stillet
krav om, at der skal være en række ekstra