Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2908267_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. september 2024
2024-3905
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. september 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 448:
Af regeringens udspil ”Sammenhæng og balance” fremgår det, at
regeringen er positive overfor et større anlægsprojekt på Lollands
Sydkyst. Er ministeren enig i, at det vil være et brud med forliget
om etablering af Femern-forbindelsen og stride mod anlægsloven
vedrørende Femern-forbindelsen, hvis man vælger at imødese Lol-
land Kommunes turismeprojekt på Forlandet?
Svar:
Med den politiske aftale af 2. september 2008 om en fast forbin-
delse over Femern Bælt blev der alene taget stilling til, at der skulle
etableres en brugerbetalt fast forbindelse med en firesporet motor-
vej og en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane. Der blev ikke taget
stilling til den tekniske løsning af kyst til kyst-forbindelsen i form
af en sænketunnel. Den tekniske løsning blev politisk aftalt i 2011 i
forbindelse med projekteringen og miljøkonsekvensvurderingen og
blev endeligt besluttet med vedtagelsen af lov om anlæg og drift af
en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark. Forlandet er således ikke et element i den politiske aftale
om Femern Bælt-forbindelsen, men etableret som led i den kon-
krete udformning og anlæggelsen af sænketunnelen.
Anvendelsen af Forlandet
er bundet af lov om anlæg og drift af en
fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark. Loven forpligter således Femern A/S til at
etablere land-
områder til natur og rekreative aktiviteter, herunder erstatningsna-
tur, jf. de udførte miljøkonsekvensvurderinger.
Den natur, der for-
svinder ved anlæg af Femern Bælt-forbindelsen, skal erstattes af ny
natur, og loven foreskriver, at der med projektet bliver etableret tre
gange så store naturområder, som det færdige anlæg beslaglægger.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om ministeren er enig i, at det vil være et brud med forliget om etablering af Femern-forbindelsen og stride mod anlægsloven vedrørende Femern-forbindelsen, hvis man vælger at imødese Lolland Kommunes turismeprojekt på Forlandet
2908267_0002.png
Side 2/2
En ændret anvendelse eller udformning af Forlandet forudsætter,
at der først gennemføres en miljøkonsekvensvurdering, og at for-
udsætningerne om erstatningsnatur i miljøkonsekvensvurderingen
af Femern Bælt-forbindelsen fortsat opfyldes. Herefter vil det
kræve en ændring af anlægs- og driftsloven.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen