Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2918275_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. oktober 2024
2024-3809
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. september stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christina Olumeko og Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 442:
Vil ministeren redegøre for, om lovgivningen angående anvendelse
af partikelfiltre i køretøjer bliver tilstrækkelig håndhævet? Og
hvordan vil ministeren sikre, at køretøjer, der er pålagt at bruge
partikelfiltre, anvender fuldt funktionsdygtige filtre, jf. artiklen »Vi
gik på partikeljagt bag partybusserne
professor chokeret over re-
sultatet« bragt af tv2kosmopol.dk, den 3. september 2024?
Svar:
Kontrol og godkendelse af tunge erhvervskøretøjer, herunder par-
tybusser, foregår efter en række regelsæt. Jeg har anmodet Færd-
selsstyrelsen om at beskrive retsområdet. Styrelsen oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Miljøzoner
Reglerne for adgang til miljøzoner henligger under Miljøministe-
riet. I henhold til miljøbeskyttelsesloven skal en bus eller lastbil,
der er drevet af diesel, uanset hvornår den er registeret, have et ef-
fektivt partikelfilter for at få lovlig adgang til de fem miljøzoner i
Danmark.
Et effektivt partikelfilter er defineret i den tekniske miljøzonebe-
kendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1066 af 3. august 2023 om krav
til dieseldrevne lastbiler, busser, varebiler og personbiler i kommu-
nalt fastlagte miljøzoner m.v. De beskrevne krav er bl.a., at parti-
kelfilteret reducerer mindst 80 pct. af partikelemissionen, samt at
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om lovgivningen angående anvendelse af partikelfiltre i køretøjer bliver tilstrækkelig håndhævet
2918275_0002.png
Side 2/3
røggastætheden efter partikelfilteret målt ved fri acceleration ikke
må overstige en K-værdi på 0,2 m-1
1
.
Færdselsstyrelsen bemærker, at en bus godt kan have en partikel-
udledning målt med partikelantalsmetoden på mere en 0,5 mio.
per cm
3
og forsat overholde kravet til røggastætheden på 0,2 m-1.
Kontrol ved registreringssyn
Når en bus eller en lastbil første gang skal have registeret et efter-
monteret partikelfilter, skal montøren af partikelfilteret før regi-
streringssynet udfylde ”Erklæring
for eftermontering af godkendt
partikelfilter”
(bilag 1 til teknisk miljøzone bekendtgørelse). Af er-
klæringen fremgår det, hvilket køretøj samt hvilken type af filter,
der er eftermonteret på køretøjet. Erklæringen skal sendes til Mil-
jøstyrelsen, som giver erklæringen et løbenummer og sender den
retur til ejeren af køretøjet.
Ved registreringssynet, som gennemføres i en synshal, kontrolleres
det, at filteret er korrekt monteret på køretøjet, at der er overens-
stemmelse mellem filteret og køretøjet, samt at røggastætheden ef-
ter partikelfilteret målt ved fri acceleration ikke må overstige en K-
værdi på 0,2 m-1.
Herefter får køretøjet et kryds i Motorregistret (DMR), og det kan
nu køre i alle miljøzonerne i Danmark.
Kontrol ved kørsel i miljøzoner
I forhold til kontrollen med kørsel i miljøzonerne varetages dette af
Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen oplyser om adgang til miljøzonerne:
”Miljøstyrelsen
fører tilsyn med overholdelse af kravene i miljøzo-
nerne. Tilsynet gennemføres i samarbejde med Sund & Bælt Hol-
ding A/S, der ved hjælp af automatisk nummerplade-genkendel-
sesteknologi indsamler oplysninger om køretøjer i miljøzonerne
til brug for Miljøstyrelsens udstedelse af administrative bødefore-
læg i tilfælde af overtrædelse af reglerne. Alle ældre dieseldrevne
busser, lastbiler, varebiler og personbiler er omfattet af reglerne
uanset køretøjernes anvendelse. Der findes enkelte undtagelser,
herunder for køretøjer der er registreret til veterankørsel eller kø-
retøjer, der benyttes af forsvaret, politiet, redningsberedskabet el-
ler lignende nødtjenester. Miljøstyrelsen bemærker, at Politiet
Målingen angiver, hvor meget lyset bliver dæmpet gennem røgen,
altså hvor synlig den røg, der kommer ud fra udstødningen, er.
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om lovgivningen angående anvendelse af partikelfiltre i køretøjer bliver tilstrækkelig håndhævet
2918275_0003.png
Side 3/3
også kan føre fysisk kontrol med overholdelse af reglerne i miljø-
zonerne.”
Kontrol ved periodesyn
Udover den kontrol som følger af miljøzonereglerne, kontrolleres
tunge køretøjer, herunder busser, også ved periodesyn i synshal-
lerne en gang årligt. Det kontrolleres også her, hvorvidt bussen
fortsat har partikelfilteret monteret, samt hvorvidt bussen overhol-
der røggastætheden efter partikelfilteret målt ved fri acceleration,
der ikke må overstige en K-værdi på 0,2 m-1.
Kontrol ved vejsidesyn
Ud over kontrollen i forbindelse med periodesyn gennemfører
Færdselsstyrelsen også vejsidesyn af tunge køretøjer jf. bekendtgø-
relse nr. 1123 af 17 august 2023 om udførsel af syn af erhvervskøre-
tøjer ved vejsiden.
Jeg kan afslutningsvist oplyse, at Transportministeriet og underlig-
gende myndigheder har fokus på, herunder i samarbejde med an-
dre håndhævende myndigheder, at benytte alle tilgængelige red-
skaber til at sikre en effektiv kontrol på området. Jeg har taget
skridt til at sikre, at der gennemføres en målrettet kontrolindsats
med de her busser.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen