Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2779848_0001.png
NOTAT
[Dato]
2023 - 4926
Oversigt over projekter med totaludgift over
1 mia. kr. (2024-priser)
Nedenstående Tabel 1 og 2 viser den senest beregnede samfunds-
økonomiske forrentning (interne rente) for projekter med en total-
udgift på mere end 1 mia. kr. (2024-pl) på Forslag til Finanslov for
2024 i Infrastrukturplan 2035, henholdsvis den del, der vedrører
Fremtidens veje og den del, der vedrører En styrket kollektiv trans-
port.
Forud for de politiske forhandlinger om Infrastrukturplan 2035
blev der i 2021 genberegnet samfundsøkonomi for en række pro-
jekter. Det gælder for flere af projekterne, at der siden infrastruk-
turaftalens indgåelse ikke er foretaget opdaterede beregninger af
samfundsøkonomi. Den aktuelle samfundsøkonomiske forrentning
kan derfor være anderledes givet den samfundsøkonomiske udvik-
ling i forhold til bl.a. prisstigninger.
I tabellerne er den interne rente for visse projekter angivet i et in-
terval, idet tallene for disse projekter varierer ved anvendelse af
forskellige CO2-priser.
Tabel 1 – Fremtidens veje
Projekt
Totaludgift
Samfundsøko- Undersøgelses-
niveau (år)
FFL24
nomisk forrent-
(mio. kr., 2024-
ning (intern
priser)
rente, pct.)
2.381,6
2,9* MKV, NAB fase 2-
niveau (2023)
4,1-4,2 MKV, NAB fase 2-
niveau (2020)
Kalundborgmotorve-
jens 3. etape
Udbygning af E45,
Vejle (Hornstrup) -
Skanderborg S
4.388,8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om for hvert af de projekter i Infrastrukturplan 2035, som aktuelt er budgetteret til mere end 1 mia. kr., at oplyse, hvor meget af projektets budgetforøgelse fra aftalens indgåelse i 2021 til FFL24, der skyldes indeksering, og hvor meget der skyldes andre forhold
2779848_0002.png
Side 2/4
Udbygning af E45,
Aarhus S - Aarhus N
Udvidelse af Hillerød-
motorvejens forlæn-
gelse til motorvej
Øget kapacitet på rute
15, Herning-Ringkø-
bing
Udvidelse af Amager-
motorvejen
Tredje Limfjordsfor-
bindelse ved Aalborg
Tunnel under Marse-
lis Boulevard
2.646,6
7,0-7,1 MKV, NAB fase 2-
niveau, (2020)
15,6-16,1 MKV, NAB fase 2-
niveau (2021)
1.108,6
1.127,5
4,8-5,5** MKV, NAB fase 2-
niveau (2022)
2.163,8
9,4-9,5 MKV, NAB fase 2-
niveau (2023)
3,5 MKV, NAB fase 2-
niveau (2021)
Ikke beregnet. Indledende skøn.
MKV er under
gennemførelse.
8.891,6
3.425,3
Udbygning af E20
Fynske Motorvej syd
om Odense
1.418,7
4,5 MKV, NAB fase 2-
niveau (2011)
Opdatering af
MKV er under
gennemførelse.
Udvidelse af Ring 4
ved København
(nordlig)
1.140,4
8,4-8,6 Strategisk ana-
lyse/screening
(2012)
MKV er under
gennemførelse.
3. etape af Frederiks-
sundsmotorvejen,
Tværvej-Frederiks-
sund
3.718,8
12,7-13,1 MKV, NAB fase 2-
niveau (2021)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om for hvert af de projekter i Infrastrukturplan 2035, som aktuelt er budgetteret til mere end 1 mia. kr., at oplyse, hvor meget af projektets budgetforøgelse fra aftalens indgåelse i 2021 til FFL24, der skyldes indeksering, og hvor meget der skyldes andre forhold
2779848_0003.png
Side 3/4
Anlæg af motorvej på
rute 54, Næstved-
Rønnede
1.941,9
5,0-5,1 MKV, NAB fase 2-
niveau (2016)
MKV-opdatering
er under gennem-
førelse.
Midtjysk Motorvej -
(Give-Billund og Lø-
vel -Klode Mølle)
7.465,0 Give-Billund: Ne- Give-Billund:
gativ*** MKV, NAB fase 2-
niveau (2020).
Løvel-Klode
Mølle: 2,8-3,3 pct. Løvel-Klode
Mølle: Indledende
skøn. MKV er un-
der gennemfø-
relse.
1.362,8
Ikke beregnet. Indledende skøn.
MKV er under
gennemførelse.
1.450,3
3,0 Forundersøgelse
(2012)
MKV er under
gennemførelse.
Opgradering af rute
26 til motortrafikvej
mellem E45 og Søby-
vad syd om Lading Sø
1.761,8
Ikke beregnet. Indledende skøn.
MKV er under
gennemførelse.
Udvidelse af Hillerød-
motorvejen fra Ring 4
til Farum
Øget kapacitet på rute
34, Haderup-Skive N
* Den samfundsøkonomiske forrentning er udregnet for det fulde projekt med undta-
gelse af en udvidet faunapassage, hvis merudgift i forhold til totaludgiften på FFL24 for-
ventes indbudgetteret på ÆF24, jf. svar på TRU alm. del spørgsmål 44.
** Den interne rente er ikke genberegnet for det besluttede projekt. Alle projektforslag
med 90 km/t vurderes samfundsøkonomisk rentable med en intern rente mellem 4,8
pct. og 5,5 pct. Dette interval er derfor angivet i tabellen.
*** Den interne rente er et skøn, da det besluttede projekt er et ”delprojekt” af den un-
dersøgte MKV af ”Ny Midtjysk Motorvej fra Give til Haderslev” (2020).
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om for hvert af de projekter i Infrastrukturplan 2035, som aktuelt er budgetteret til mere end 1 mia. kr., at oplyse, hvor meget af projektets budgetforøgelse fra aftalens indgåelse i 2021 til FFL24, der skyldes indeksering, og hvor meget der skyldes andre forhold
2779848_0004.png
Side 4/4
Tabel 2 – En styrket kollektiv transport
Projekt
Totaludgift
Samfundsøko- Undersøgelses-
niveau (år)
FFL24
nomisk forrent-
(mio. kr., 2024-
ning (intern
priser)
rente, pct.)
1.168,6
Ikke beregnet. NAB fase 2-niveau
(2021)
Anlæg pågår.
Kapacitetsudvidelse
og hastighedsopgra-
dering ved Ringsted
Forenkling af Køben-
havn H
Ny Jernbane Aarhus-
Silkeborg (enkelt-
spor)
BRT-linje i Ring 4 (Is-
høj St. til Lyngby St.)
Næste generation S-
tog til Roskilde
1.982,6
10,4-10,5 Forundersøgelse
(2021)
Fremtidssikring af
Aarhus H
1.100,1
5,1* Ideoplæg (2023)
2.685,7
3,6 Forundersøgelse
(2016)
1.151,0
1,8-2,7 Forundersøgelse
(2022)
5,0 Forundersøgelse
(2019)
1.563,0
* Den interne rente er opgjort for løsning A, som undersøges videre i næste fase.